De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Programma 1.Welkom 2.Fundeon 3.Landelijke ontwikkeling – regionale uitvoering 4.Belang van opleiden in de GA 5.Afsluiting.
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
EVC: Ervaring van uw medewerkers is een diploma waard
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Werkdrukmeter Schoonmaak meten is weten
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Informeel leren en….. social media
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Studietaak De studietaak staat centraal
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Cedris-bijeenkomst Cie De Vries Loonbalans-methodiek Novatec NovaWork bv.
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Flow als sturingsprincipe
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Toon aan wat je waard bent
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Aan de slag met vakmanschap
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Van DISstress naar EUstress. Oplossingen voor stressproblemen zijn maatwerk. Er bestaat niet 1 oplossing. Noch voor een individu. Noch voor een organisatie.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Research Centre for Education and the Labour Market
MEE maakt meedoen mogelijk
Motivatie en maatwerk presentatie door
Commissie voor vrijwilligerswerk
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands

Overzicht presentatie Leren op de werkplek, korte terugblik Factoren leren op de werkplek Implicaties voor EVC en opleidingen

Leren > < Werken Tot midden jaren zeventig: Beroepsonderwijs Cursorische bedrijfsopleidingen Jaren tachtig: Kostenbewustzijn Transfer Tempo veranderingen

Werken + Leren Beroepsonderwijs: - betere afstemming werkveld - jaren negentig duale opleidingen Werkplek: belangrijke leverancier van competenties

Werken = Leren? % Man 30 Vrouw 32 Basisonderwijs Vmbo 29 Havo/vwo 24 Hbo 33 Wo 35 Totaal 31  

Werken -> Leren? Verandering taken, methoden Variatie in taken Deelname projecten, innovaties Toegang tot informatie Autonomie Werkdruk reguleren Zicht op resultaten Steun en feedback collega’s en leidinggevende Klimaat Beloning en waardering voor inspanningen

Werken -> Leren? Werk sluit aan bij de competenties Bereidheid tot leren Vaardigheden Herkennen van leermogelijkheden

Werken / Leren Individueel – team Leren door uitproberen Netwerken binnen/buiten Impliciet, niet gelabeld als ‘leren’ Beter worden waar je al goed in bent Bewijs voor leren

Werken = Leren? Werkplek voor velen belangrijkste leerplek Leren belangrijk motief bij keuze werk Werkplekken verschillen, maar leerintensiteit is veranderbaar Werknemer zelfstandige architect van de leerloopbaan? Problematische aspecten Is EVC de oplossing?

Werken – Leren – EVC – Maatwerk - Leren EVC veronderstelt bewust zijn van eerder leren EVC focust op een opleiding EVC met ander competentieprofiel EVC creëert verwachtingen over opleiding Lezen van de werkplek Informele leersituatie wordt formele opleidingssituatie Niveau van de taken i.r.t. opleiding Overleg met alle stakeholders

Aanbieder opleidingen – Partner leervraagstukken Toekomst onderwijsinstelling? Aanbieder opleidingen? Overige dienstverlening, bv. loopbaanadvisering Samenwerking

EVC is erkend en gewaardeerd EVC zorgt voor hoge leerintensiteit Succes met de verdere ontwikkeling!