De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Overzicht presentatie Leren op de werkplek, korte terugblik Factoren leren op de werkplek Implicaties voor EVC en opleidingen
Leren > < Werken Tot midden jaren zeventig: Beroepsonderwijs Cursorische bedrijfsopleidingen Jaren tachtig: Kostenbewustzijn Transfer Tempo veranderingen
Werken + Leren Beroepsonderwijs: - betere afstemming werkveld - jaren negentig duale opleidingen Werkplek: belangrijke leverancier van competenties
Werken = Leren? % Man 30 Vrouw 32 Basisonderwijs Vmbo 29 Havo/vwo 24 Hbo 33 Wo 35 Totaal 31
Werken -> Leren? Verandering taken, methoden Variatie in taken Deelname projecten, innovaties Toegang tot informatie Autonomie Werkdruk reguleren Zicht op resultaten Steun en feedback collega’s en leidinggevende Klimaat Beloning en waardering voor inspanningen
Werken -> Leren? Werk sluit aan bij de competenties Bereidheid tot leren Vaardigheden Herkennen van leermogelijkheden
Werken / Leren Individueel – team Leren door uitproberen Netwerken binnen/buiten Impliciet, niet gelabeld als ‘leren’ Beter worden waar je al goed in bent Bewijs voor leren
Werken = Leren? Werkplek voor velen belangrijkste leerplek Leren belangrijk motief bij keuze werk Werkplekken verschillen, maar leerintensiteit is veranderbaar Werknemer zelfstandige architect van de leerloopbaan? Problematische aspecten Is EVC de oplossing?
Werken – Leren – EVC – Maatwerk - Leren EVC veronderstelt bewust zijn van eerder leren EVC focust op een opleiding EVC met ander competentieprofiel EVC creëert verwachtingen over opleiding Lezen van de werkplek Informele leersituatie wordt formele opleidingssituatie Niveau van de taken i.r.t. opleiding Overleg met alle stakeholders
Aanbieder opleidingen – Partner leervraagstukken Toekomst onderwijsinstelling? Aanbieder opleidingen? Overige dienstverlening, bv. loopbaanadvisering Samenwerking
EVC is erkend en gewaardeerd EVC zorgt voor hoge leerintensiteit Succes met de verdere ontwikkeling!