4C-ID & Klinisch Redeneren Nynke Bos Coordinator ICT & Onderwijs Universiteit van Amsterdam 4C-ID & Klinisch Redeneren 4C-ID voor het trainen van klinisch redeneren binnen de medische opleidingen
Een casus Mevrouw Versteeg, 62 jaar, komt bij u op het spreekuur omdat zij de laatste tijd zo dorstig is. Ze geeft aan dat minimaal 2,5 liter vocht per dag drinkt Zij geeft ook aan veel te plassen, iets wat ze voornamelijk ‘s nachts erg hinderlijk vindt. Toelichting: wat is de hele taak?
Wat is uw diagnose? Gebruikt u medicijnen? Antidepressiva kunnen droge mond geven Heeft u ‘s nachts ook dorst? Psychogene klachten uitsluiten Komt het voor in uw familie? Diabetes mellitus is erfelijk Aanvullende anamnese ivm patroonherkenning noodzakelijk
Hele taak: klinisch redeneren Diagnoses bedenken wat komt het meeste voor? geslacht en leeftijd voorgeschiedenis Diagnoses uitsluiten verschillende manieren Van breed naar smal
Huidige curriculum Hoorcolleges (neurologie, orthopedie etc.) Werkgroepen (klinisch redeneren) Practica Stages Samenhang tussen onderdelen niet altijd evident Tentamen bestaat uit patroonherkenning Weinig variatie in onderwijsvormen Traditionele inrichting van curriculum en bijbehorende problemen
Herontwerp: 4C-ID Hele taak staat centraal: casuïstiek Ontwikkeling taakklassen en leertaken Overzicht complicerende factoren bij complexe taak klinisch redeneren (Janssen-Noordman, Van Merriënboer, Van der Vleuten & Scherpbier, 2006). Complicerende factoren Taakklasse 1 Taakklasse 2 Taakklasse 3 Patiënten communicatie Patiënt rapporteert klachten duidelijk Patiënt heeft meer moeite om klachten te omschrijven Patiënt rapporteert klachten op een onduidelijke manier Ziektebeeld Duidelijk ziektebeeld, met hoge prevalentie. Ziektebeeld minder evident, gemiddelde prevalentie Ziektebeeld is niet duidelijk, lage prevalentie Eisen van de patiënt Patiënt is geduldig, heeft geen eisen Patiënt heeft iets meer eisen, minder geduldig Patiënt is veeleisend en behoorlijk lastig Beschikbare tijd Onbeperkt Beperkter: consult moet binnen een bepaalde tijd zijn afgerond Kort: vaak in het geval van trauma/ noodsituaties Samenwerking Samenwerking met collega’s verloopt zonder problemen Samenwerking met collega’s verloopt stroever, niet alle informatie is tijdig beschikbaar U werkt moeizaam samen met collega’s. Kosten Er hoeft geen rekening te worden gehouden met de gemaakte kosten De kosten voor aangevraagd aanvullend onderzoek moeten binnen een bepaald maximum bedrag vallen. Er mogen slechts beperkte kosten gemaakt worden. Er wordt bezuinigd in het ziekenhuis. Bepaald hele taak. Vervolg taakklassen en leertaken ontwerpen. Bij de leertaken gebruik maken van uitgewerkte voorbeelden, omgekeerde problemen, aanvulproblemen etc. Vooral bij zelfstandig oefenen kan ICT een belangrijke rol spelen.
Leertaken Uitgewerkt voorbeeld Er komt een vrouw bij de dokter Omgekeerd probleem Patiënt X heeft een diagnose Conventioneel probleem Rol van ICT Low fidelity vs. high fidelity simulatoren Aantal voorbeelden van leertaken
Curriculum: ondersteunende informatie Hoorcollege: symptoomherkennig Conceptuele informatie Raad de diagnose Practicum: anatomie (waar zit het?) Structurele informatie Werkcollege: herken het ziektebeeld Causale informatie Skillslab
Simulaties (e-learning)
Simulaties (high fidelity) Conventionele problemen (ondersteunende informatie) Automatiseren van routinetaken (procedurele informatie)
Implementatie Docenten Casussen - >Professionaliseren Andere rol Studenten Actieve werkhouding Integratie kennis, vaardigheden en attitudes Haalbaarheid? Individuele verschillen?
Gaming & Simulaties Betere transfer? Kosten & baten Is een acteur (student) ook niet voldoende? Gaming… ‘opleuken’ Toetsing? Alleen voor Geneeskunde?