4C-ID & Klinisch Redeneren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Vormen van diabetes. Type 1. komt veelal voor op jonge leeftijd. Werd ook wel jeuddiabetes genoemd. Deze vorm van diabetes komt niet veel voor. Bij diabetes.
LU MC Integratie ICT in simulaties 19 juni 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt S. Eggermont J.P.A. Broeren.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Methodisch begeleiden
Symposium 4C-ID Model Van probleem naar uitvoerbare blauwdruk
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Wetenschap en Praktijk
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Computer helpt arts Bert Kappen Promedas. Computer helpt arts PROMEDAS PRObabilistic Medical Diagnostic Advisory System.
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
De Bacheloropleiding Medische Hulpverlening
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Waarom insuline-therapie door de huisarts?
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Klinische les *** Ondervoeding en SNAQ op de (afdeling)
LU MC Demonstratie Virtuele Patiëntstatus 24 oktober 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt.
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop “Beoordelen”
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
sociaal pedagogisch hulpverlenen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Verpleegkundig redeneren
Door Cégoline Rouquart 1 Ba TP Klas: B2. Inhoudstafel Inleiding Doel Methode Resultaten Discussie Bronnen Einde.
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Gnathologie Casus mevrouw De Wilde. Mevrouw De Wilde heeft in het verleden bij u in de praktijk als tandartsassistente gewerkt. Ondanks dat zij haar dienstverband.
Gnathologie Casus mevrouw De Vries. Mevrouw De Vries heeft sinds oktober vorig jaar pijnklachten aan haar rechter gelaatshelft (juist voor het oor). De.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Maatschappelijke zorg 2
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
RUG-NETWERK regio Heerhugowaard
Jan Schuling Henkjan Gebben Floor Haaijer-Ruskamp
Roosteren van AIOS neurologie UMCG
Transcript van de presentatie:

4C-ID & Klinisch Redeneren Nynke Bos Coordinator ICT & Onderwijs Universiteit van Amsterdam 4C-ID & Klinisch Redeneren 4C-ID voor het trainen van klinisch redeneren binnen de medische opleidingen

Een casus Mevrouw Versteeg, 62 jaar, komt bij u op het spreekuur omdat zij de laatste tijd zo dorstig is. Ze geeft aan dat minimaal 2,5 liter vocht per dag drinkt Zij geeft ook aan veel te plassen, iets wat ze voornamelijk ‘s nachts erg hinderlijk vindt. Toelichting: wat is de hele taak?

Wat is uw diagnose? Gebruikt u medicijnen? Antidepressiva kunnen droge mond geven Heeft u ‘s nachts ook dorst? Psychogene klachten uitsluiten Komt het voor in uw familie? Diabetes mellitus is erfelijk Aanvullende anamnese ivm patroonherkenning noodzakelijk

Hele taak: klinisch redeneren Diagnoses bedenken wat komt het meeste voor? geslacht en leeftijd voorgeschiedenis Diagnoses uitsluiten verschillende manieren Van breed naar smal

Huidige curriculum Hoorcolleges (neurologie, orthopedie etc.) Werkgroepen (klinisch redeneren) Practica Stages Samenhang tussen onderdelen niet altijd evident Tentamen bestaat uit patroonherkenning Weinig variatie in onderwijsvormen Traditionele inrichting van curriculum en bijbehorende problemen

Herontwerp: 4C-ID Hele taak staat centraal: casuïstiek Ontwikkeling taakklassen en leertaken Overzicht complicerende factoren bij complexe taak klinisch redeneren (Janssen-Noordman, Van Merriënboer, Van der Vleuten & Scherpbier, 2006). Complicerende factoren Taakklasse 1 Taakklasse 2 Taakklasse 3 Patiënten communicatie Patiënt rapporteert klachten duidelijk Patiënt heeft meer moeite om klachten te omschrijven Patiënt rapporteert klachten op een onduidelijke manier Ziektebeeld Duidelijk ziektebeeld, met hoge prevalentie. Ziektebeeld minder evident, gemiddelde prevalentie Ziektebeeld is niet duidelijk, lage prevalentie Eisen van de patiënt Patiënt is geduldig, heeft geen eisen Patiënt heeft iets meer eisen, minder geduldig Patiënt is veeleisend en behoorlijk lastig Beschikbare tijd Onbeperkt Beperkter: consult moet binnen een bepaalde tijd zijn afgerond Kort: vaak in het geval van trauma/ noodsituaties Samenwerking Samenwerking met collega’s verloopt zonder problemen Samenwerking met collega’s verloopt stroever, niet alle informatie is tijdig beschikbaar U werkt moeizaam samen met collega’s. Kosten Er hoeft geen rekening te worden gehouden met de gemaakte kosten De kosten voor aangevraagd aanvullend onderzoek moeten binnen een bepaald maximum bedrag vallen. Er mogen slechts beperkte kosten gemaakt worden. Er wordt bezuinigd in het ziekenhuis. Bepaald hele taak. Vervolg taakklassen en leertaken ontwerpen. Bij de leertaken gebruik maken van uitgewerkte voorbeelden, omgekeerde problemen, aanvulproblemen etc. Vooral bij zelfstandig oefenen kan ICT een belangrijke rol spelen.

Leertaken Uitgewerkt voorbeeld Er komt een vrouw bij de dokter Omgekeerd probleem Patiënt X heeft een diagnose Conventioneel probleem Rol van ICT Low fidelity vs. high fidelity simulatoren Aantal voorbeelden van leertaken

Curriculum: ondersteunende informatie Hoorcollege: symptoomherkennig Conceptuele informatie Raad de diagnose Practicum: anatomie (waar zit het?) Structurele informatie Werkcollege: herken het ziektebeeld Causale informatie Skillslab

Simulaties (e-learning)

Simulaties (high fidelity) Conventionele problemen (ondersteunende informatie) Automatiseren van routinetaken (procedurele informatie)

Implementatie Docenten Casussen - >Professionaliseren Andere rol Studenten Actieve werkhouding Integratie kennis, vaardigheden en attitudes Haalbaarheid? Individuele verschillen?

Gaming & Simulaties Betere transfer? Kosten & baten Is een acteur (student) ook niet voldoende? Gaming… ‘opleuken’ Toetsing? Alleen voor Geneeskunde?