Gevangenisstelsel in een krachtenveld. Opbouw presentatie Aanleiding tot het onderzoek Vraagstelling Opbouw van het onderzoek Deel I Voorlopige gedachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
1500 : De Nederlandse opstand
Verbinden risicobeheersing en incidentbestrijding
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Vraaggericht werken.
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Van idee tot digitaal materiaal
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
De Olympische scheppingsmythe
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Bewoners Collectief Nieuwegein Welkom.
Wat is politiek? 1.1 Het begrip politiek 1.2 De overheid.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
MARIAN 39 JAAR.
6 februari 2007 SPK HOE BEPAAL JE DE WAARDE VAN EEN ONDERNEMING?
Conditioneel Compatibilisme
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Nederlandse literatuur
De beste hypotheek tegen de laagste kosten! Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek u.
Ik wil contact met een erkend en ervaren hypotheekadviseur in Den Haag. Ziet u door de bomen het bos niet meer, door alle verschillende hypotheekaanbieders,
Interpreteren van data
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Doorontwikkelen BRON MBO - Beleid Wiebe Buising, OCW Jelle Nauta, DUO
Workshop Lezen met begrip
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Onderzoeksvaardigheden 3
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
VOORLICHTINGSAVOND, 30 maart Pakketkeuze 4TL + overgangsnormen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Profiel Product Presentatie
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
Bouwstenen voor Sociaal
Sociologische paradigma’s
Congres Omgevingswet ‘leren van de pioniers’
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Transcript van de presentatie:

Gevangenisstelsel in een krachtenveld

Opbouw presentatie Aanleiding tot het onderzoek Vraagstelling Opbouw van het onderzoek Deel I Voorlopige gedachten

Aanleiding tot het onderzoek Discussie over straffen in het algemeen wordt gekenmerkt door de gewoonte om repressie en resocialisatie als tegenpolen op te vatten. Volgens o.a. Schuyt is er sprake van een schijntegenstelling.

Aanleiding tot het onderzoek Ook de discussie omtrent de keuze voor een gevangenisstelsel kenmerkt zich door deze manier van denken. Bijvoorbeeld:  Kostenbeheersing vs. resocialisatie  Risicoreductie vs. Resocialisatie  Soft vs. streng

Aanleiding tot het onderzoek Is dit bipolaire denken een versimpeling van de werkelijkheid? Welke factoren bepalen de keuze voor een gevangenisstelsel? En moeten we die factoren wel als tegenpolen zien, sluiten ze elkaar per definitie uit?

Factoren Vooralsnog wordt uitgegaan van drie factoren:  De kostenfactor  Resocialisatie  Orde en veiligheid (tucht) Maar wellicht komen daar nog bij:  Punitiviteit  De status-quo  ????

Juridische grenzen/minima (European Prison Rules, EVRM, etc.) zijn geen factor maar geven het kader aan waarbinnen de stelselkeuze kan worden gemaakt.

Tegenpolen? Kostenbesparing G Resocialisatie

Of geen tegenpolen? ResocialisatieKosten G TuchtPunitiviteit

Vraagstelling In welke mate laat de geschiedenis van de totstandkoming van de regeling van het gevangenisstelsel zien dat daarin een keuze aan de orde was in een krachtenveld met drie (of meer?) factoren; hoe is die uiteindelijke keuze bepaald en uitgedrukt in de toepasselijke regelingen?

Opbouw onderzoek 1.Historisch onderzoek op vier ‘momenten’ in de geschiedenis. a.De invoering van het WvSr, de Gestichtenwet 1884, de Beginselenwet 1886 en de Gevangenismaatregel 1886 b.De invoering van de Beginselenwet Gevangeniswezen 1953 c.De wijziging van de Beginselenwet 1953 in 1976 d.De invoering van de Pbw in 1999.

Opbouw onderzoek 2.Analyse van het drie (of meer?) factoren perspectief voor het begrip van de stelselregeling in haar ontwikkeling. 3.Studie van de Franse stelselwijziging. 4.Test van het drie factoren perspectief voor het begrip van de Franse stelselregeling. 5.Slotbeschouwing

Deel I Bestudering van de parlementaire geschiedenis van de 19 e eeuw; Bestudering van wetenschappelijke stukken uit de 19 e eeuw; Franke: “Twee eeuwen gevangen”.

De negentiende eeuw In de jaren ’20 kwam stelselverandering voor het eerst ter sprake; Stelsel van nachtelijke afzondering (Auburnse stelsel); Stelsel van totale afzondering (Pennsylvanische stelsel); In de loop van de eeuw een komen en gaan van wetsvoorstellen.

Wat valt op? Grote nadruk op en wens voor ‘zedelijke verbetering’ van gevangenen. Tegelijkertijd grote angst voor dé verandering die de lijfstraffen zal afschaffen. Overdreven doorvoering van de afzondering. Arbitraire/toevallige keuzes in de steeds wisselende toepassing van de straf (duur, mate van afzondering).

Voorlopige gedachten  Zowel verbetering, als vergelding, als kostenbesparing, als gehandhaafde orde en tucht in één systeem.  Men wil af van de lijfstraffen en de gemeenschappelijke gevangenissen; De status-quo is dus wellicht ook een factor?  Is punitiviteit een zelfstandige factor?