Drs. Nel M. Mostert Studies Innovation Process Facilitator Unilever Research Vlaardingen 40 jaar, Kwintsheul (Westland) Studies 1975 - 1979 VWO 1979 - 1980 Schoevers - secretaresse 1995 - 1999 HEAO Commerciële Economie, communicatietechnieken (Cum Laude) 1999 - 2001 Open Universiteit Bedrijfskunde, Organisatie en Strategie (binnen 2 jaar)
De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen Eureka! in de research. De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen
3 soorten creativiteit HAHA ! ! AAAAAH ! ! AHAAA ! ! Deze sheet laten zien in combinatie met de vorige sheet. Birch heeft deze drie soorten creativiteit benoemd. HaHa is de humor (het is harig en roetjst graag van een berg af: een skiwi (combinatie van ski en een kiwi). AAAH is de kunst, de combinatie van emotie en materiaal, of emotie en muziek Ahaaa is de wetenschap waarin combinaties van technologieen tot innovaties leiden. Source: Birch, Clegg "Business Creativity"
Origineel, visueel, artistiek, ongewoon, inventief, gek, raar. Creativiteit Origineel, visueel, artistiek, ongewoon, inventief, gek, raar. Het genereren van iets nieuws door flexibel bestaande regels en logica met elkaar in verband te brengen. BEHOEFTE + IDEE + ACTIE = INNOVATIE Dit voorlezen en tot de mensen laten doordringen. Creativiteit is dus het COMBINEREN van zaken door het VERBUIGEN van vaste patronen. Zonder probleem is er geen behoefte aan een idee. Er moet dus wel sprake zijn van een probleem dat niet eenvoudig via de normale regels en procedures op te lossen is. Hier benadrukken dat creativiteit (IDEE) niet hetzelfde als INNOVATIE. Een idee zonder actie zal nooit tot een innovatie leiden. Source: ?What If!
Picasso: "Creativiteit is destructie" Creativiteit Het vermogen van een team van individuen om nieuwe manieren van werken, nieuwe ideeën of nieuwe producten te genereren die waarde toevoegen aan de organisatie, de consumenten en de medewerkers. Picasso: "Creativiteit is destructie" Van Dale 1. Voortplantingsvermogen 2. Mate waarin iemand creatief is, syn. scheppingsvermogen Koestler: bisociatie : het moment waarop men een plotseling inzicht krijgt van een probleemnuttig verband tussen twee referentiekaders die voorheen niets met elkaar te maken hadden. Latour (wetenschaps-antropoloog): associologica: het vermogen van wetenschappers de bestaande orde te transformeren door verrassende, nieuwe verbanden te leggen. Wetenschap onderscheidt zich niet van andere menselijke bezigheden door haar logica, maar door haar associologica, oftewel het vermogen op grote schaal heterogene zaken met elkaar te verbinden op een manier die andere actanten tot instemming dwingt. Daarbij bouwen wetenschappers voort op het werk van anderen. Oplezen en/of uitdelen. Gewoon doornemen zodat men een idee krijgt van wat creativiteit is.
Verbeelding Implementatie Proces Product Genereren Ontwikkelingen CREATIVEIT VERSUS INNOVATIE Verbeelding Implementatie Proces Product Genereren Ontwikkelingen Nieuw Bruikbaar Zacht Hard CPSB Communiqué Volume XI
EUREKA !! Wanneer ben jij creatief? 23% thuis 23% tijdens ontspanning 20% woon-werk verkeer 12% in bad 15% op kantoor 7% tijdens vergaderingen Voordat deze slide neergelegd wordt, eerst vragen of men van zichzelf kan zeggen wanneer men het meest creatief is. Verzamel de reacties en leg dan deze sheet neer. De percentages komen uit een onderzoek onder 200 managers van een bedrijf. Het is belangrijk vast te stellen dat men dus vaak creatief is op het moment dat men 'afstand heeft genomen' van het probleem. Slechts 22% (15 + 7) zegt op de zaak creatief te zijn. De rest is elders creatief. Veel creatieve mensen slapen met een aantekeningenboekje naast hun bed om de ideeen die 's nachts opborrelen gelijk te kunnen noteren. Het is wetenschappelijk bewezen dat 's nachts je hersens Source: Colworth Bridge
De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen Eureka! in de research. De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen Begeleider Ir. B. Bongers Examinator Prof.Dr.Ir. F.J. Heemstra Verv. examinator Dr. G.J.G. Kluijtmans Begeleider werk Prof.Dr.Ir. C.T. Verrips
- Ziet creativiteit als zeer belangrijk: "hot issue" Werkgever: - Ziet creativiteit als zeer belangrijk: "hot issue" - Ik kreeg alle ruimte - Weinig bemoeienis (soms te weinig)
Praktijkgericht diagnose-onderzoek Fasen: a) Theoriën en inzichten b) Creativiteitsbeleid URV c) Meningen medewerkers d) Conclusies e) Aanbevelingen
Creativity Awareness Model: 5 voorwaarden voor creativiteit: Houding Gedrag Technieken Structuren Omgeving
Unilever Research Vlaardingen Resultaat onderzoek: 19 aanbevelingen voor management van Unilever Research Vlaardingen
7 Augustus 1999 : Overleg met begeleider werk Sept. 1999 : Bezoek voorlichtingsavond Hr. de Jongh 4 Oct. 1999 : Voorstel naar Cor de Jongh 17 Nov. 1999 : Stellingen besproken met begeleider werk mei 2000 : Scriptievoorstel naar OU 11 mei 2000 : OU ontvangstbevestiging 27 mei 2000 : Aanmelding scriptie naar OU 29 mei 2000 : 1e contact begeleider Bart Bongers 7 juli 2000 : Onderzoekontwerp en 1e versie naar BB 26 juli 2000 : Akkoordbevinding inschrijving scriptie juli/augustus 2000 : schrijven scriptie 7 augustus 2000 : Ontmoeting in Zeist met BB 17 augustus 2000 : 1e commentaar BB 24 augustus 2000 : 1e commentaar begeleider werk 13 sept. 2000 : Eindversie naar BB 3 oktober 2000 : extra exemplaren naar examinatoren sept./okt./nov. : wachten op akkoord 11 december 2000 : Verdediging in Heerlen: 8
Aanbevelingen: Kies een onderwerp waar je 'wakker van ligt'. Onderwerp moet goed bereikbaar zijn: liefst onderwerp op je werk of je hobby. Ga naar voorlichtingsavond. Besteed voldoende tijd aan onderzoeksopzet maken. Gebruik moduleboek: Scriptie WO. Gebruik boekje "Het ontwerpen van een onderzoek" van Verschuren. Volg module Methoden en Technieken voor Bedrijfswetenschappelijk Onderzoek. Heb lol in je onderwerp en maak er geen halszaak van. Tijdsbesteding: 1,5 jaar (exclusief vooronderzoek). Studietijd: zo'n 350 uur (exclusief uren op de zaak).
Open deuren: Stijl van schrijven (+ spel-check) Lay-out (maken van opsommingen) Vermijden afkortingen Geen lijdende vorm-zinnen ('worden') Maak resultaten zo mogelijk kwalitatief Plaatjes, tabelletjes, diagrammen 'vinden ze leuk' Info zo veel mogelijk naar bijlagen Kernbegrippen goed omschrijven (wat bedoel je ermee) Dont' worry Eindgesprek: ongeveer 40 minuten
SUCCES !