Drs. Nel M. Mostert Studies Innovation Process Facilitator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Medezeggenschap en de Benchmark
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Media en creativiteit.
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
VTB Technasium Vakcollege
Medmec 1 Herfst Les 5.
door Thom Beuker WELKOM
Workshop contentstrategie
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
27 januari 2011.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Dag van het afstudeeronderzoek
Barrières bij een cultuurverandering binnen OCenW
Containerstromen in een supply chain
Procespresentatie Wilma van Geel 31 maart  Mijn (studie) situatie / houding  Uitgevoerde stappen  Aanbevelingen 2.
Onderwijsconferentie
Conflicten en onderhandelingen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Goedemorgen.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Schitterende Organisaties®
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Het examenjaar BEGELEIDING MENTOR Spil in de begeleiding LEERLINGBEGELEIDER Mw.Heine LOB: studiekeuzebegeleiding Mw. De Moel.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Visie & Strategie.
Prestatieverhoging door gedragsverandering
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Afstuderen Bij De OU Een louterende worsteling 21 september 2001 H.J.J. Delnoy.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Transcript van de presentatie:

Drs. Nel M. Mostert Studies Innovation Process Facilitator Unilever Research Vlaardingen 40 jaar, Kwintsheul (Westland) Studies 1975 - 1979 VWO 1979 - 1980 Schoevers - secretaresse 1995 - 1999 HEAO Commerciële Economie, communicatietechnieken (Cum Laude) 1999 - 2001 Open Universiteit Bedrijfskunde, Organisatie en Strategie (binnen 2 jaar)

De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen Eureka! in de research. De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen

3 soorten creativiteit HAHA ! ! AAAAAH ! ! AHAAA ! ! Deze sheet laten zien in combinatie met de vorige sheet. Birch heeft deze drie soorten creativiteit benoemd. HaHa is de humor (het is harig en roetjst graag van een berg af: een skiwi (combinatie van ski en een kiwi). AAAH is de kunst, de combinatie van emotie en materiaal, of emotie en muziek Ahaaa is de wetenschap waarin combinaties van technologieen tot innovaties leiden. Source: Birch, Clegg "Business Creativity"

Origineel, visueel, artistiek, ongewoon, inventief, gek, raar. Creativiteit Origineel, visueel, artistiek, ongewoon, inventief, gek, raar. Het genereren van iets nieuws door flexibel bestaande regels en logica met elkaar in verband te brengen. BEHOEFTE + IDEE + ACTIE = INNOVATIE Dit voorlezen en tot de mensen laten doordringen. Creativiteit is dus het COMBINEREN van zaken door het VERBUIGEN van vaste patronen. Zonder probleem is er geen behoefte aan een idee. Er moet dus wel sprake zijn van een probleem dat niet eenvoudig via de normale regels en procedures op te lossen is. Hier benadrukken dat creativiteit (IDEE) niet hetzelfde als INNOVATIE. Een idee zonder actie zal nooit tot een innovatie leiden. Source: ?What If!

Picasso: "Creativiteit is destructie" Creativiteit Het vermogen van een team van individuen om nieuwe manieren van werken, nieuwe ideeën of nieuwe producten te genereren die waarde toevoegen aan de organisatie, de consumenten en de medewerkers. Picasso: "Creativiteit is destructie" Van Dale 1. Voortplantingsvermogen 2. Mate waarin iemand creatief is, syn. scheppingsvermogen Koestler: bisociatie : het moment waarop men een plotseling inzicht krijgt van een probleemnuttig verband tussen twee referentiekaders die voorheen niets met elkaar te maken hadden. Latour (wetenschaps-antropoloog): associologica: het vermogen van wetenschappers de bestaande orde te transformeren door verrassende, nieuwe verbanden te leggen. Wetenschap onderscheidt zich niet van andere menselijke bezigheden door haar logica, maar door haar associologica, oftewel het vermogen op grote schaal heterogene zaken met elkaar te verbinden op een manier die andere actanten tot instemming dwingt. Daarbij bouwen wetenschappers voort op het werk van anderen. Oplezen en/of uitdelen. Gewoon doornemen zodat men een idee krijgt van wat creativiteit is.

Verbeelding Implementatie Proces Product Genereren Ontwikkelingen CREATIVEIT VERSUS INNOVATIE Verbeelding Implementatie Proces Product Genereren Ontwikkelingen Nieuw Bruikbaar Zacht Hard CPSB Communiqué Volume XI

EUREKA !! Wanneer ben jij creatief? 23% thuis 23% tijdens ontspanning 20% woon-werk verkeer 12% in bad 15% op kantoor 7% tijdens vergaderingen Voordat deze slide neergelegd wordt, eerst vragen of men van zichzelf kan zeggen wanneer men het meest creatief is. Verzamel de reacties en leg dan deze sheet neer. De percentages komen uit een onderzoek onder 200 managers van een bedrijf. Het is belangrijk vast te stellen dat men dus vaak creatief is op het moment dat men 'afstand heeft genomen' van het probleem. Slechts 22% (15 + 7) zegt op de zaak creatief te zijn. De rest is elders creatief. Veel creatieve mensen slapen met een aantekeningenboekje naast hun bed om de ideeen die 's nachts opborrelen gelijk te kunnen noteren. Het is wetenschappelijk bewezen dat 's nachts je hersens Source: Colworth Bridge

De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen Eureka! in de research. De plaats van creativiteit binnen Unilever Research Vlaardingen Begeleider Ir. B. Bongers Examinator Prof.Dr.Ir. F.J. Heemstra Verv. examinator Dr. G.J.G. Kluijtmans Begeleider werk Prof.Dr.Ir. C.T. Verrips

- Ziet creativiteit als zeer belangrijk: "hot issue" Werkgever: - Ziet creativiteit als zeer belangrijk: "hot issue" - Ik kreeg alle ruimte - Weinig bemoeienis (soms te weinig)

Praktijkgericht diagnose-onderzoek Fasen: a) Theoriën en inzichten b) Creativiteitsbeleid URV c) Meningen medewerkers d) Conclusies e) Aanbevelingen

Creativity Awareness Model: 5 voorwaarden voor creativiteit: Houding Gedrag Technieken Structuren Omgeving

Unilever Research Vlaardingen Resultaat onderzoek: 19 aanbevelingen voor management van Unilever Research Vlaardingen

7 Augustus 1999 : Overleg met begeleider werk Sept. 1999 : Bezoek voorlichtingsavond Hr. de Jongh 4 Oct. 1999 : Voorstel naar Cor de Jongh 17 Nov. 1999 : Stellingen besproken met begeleider werk mei 2000 : Scriptievoorstel naar OU 11 mei 2000 : OU ontvangstbevestiging 27 mei 2000 : Aanmelding scriptie naar OU 29 mei 2000 : 1e contact begeleider Bart Bongers 7 juli 2000 : Onderzoekontwerp en 1e versie naar BB 26 juli 2000 : Akkoordbevinding inschrijving scriptie juli/augustus 2000 : schrijven scriptie 7 augustus 2000 : Ontmoeting in Zeist met BB 17 augustus 2000 : 1e commentaar BB 24 augustus 2000 : 1e commentaar begeleider werk 13 sept. 2000 : Eindversie naar BB 3 oktober 2000 : extra exemplaren naar examinatoren sept./okt./nov. : wachten op akkoord 11 december 2000 : Verdediging in Heerlen: 8

Aanbevelingen: Kies een onderwerp waar je 'wakker van ligt'. Onderwerp moet goed bereikbaar zijn: liefst onderwerp op je werk of je hobby. Ga naar voorlichtingsavond. Besteed voldoende tijd aan onderzoeksopzet maken. Gebruik moduleboek: Scriptie WO. Gebruik boekje "Het ontwerpen van een onderzoek" van Verschuren. Volg module Methoden en Technieken voor Bedrijfswetenschappelijk Onderzoek. Heb lol in je onderwerp en maak er geen halszaak van. Tijdsbesteding: 1,5 jaar (exclusief vooronderzoek). Studietijd: zo'n 350 uur (exclusief uren op de zaak).

Open deuren: Stijl van schrijven (+ spel-check) Lay-out (maken van opsommingen) Vermijden afkortingen Geen lijdende vorm-zinnen ('worden') Maak resultaten zo mogelijk kwalitatief Plaatjes, tabelletjes, diagrammen 'vinden ze leuk' Info zo veel mogelijk naar bijlagen Kernbegrippen goed omschrijven (wat bedoel je ermee) Dont' worry Eindgesprek: ongeveer 40 minuten

SUCCES !