Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Docentprofessionalisering
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Stichting RechtenOnline
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Transdisciplinaire projecten
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , NNV Landelijke Practicumdag.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
Kennismanagement & Sociale media
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Bijeenkomst September 2015
Social work Week 2.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Expertise gerichte geestelijke verzorging: Kansen voor binnen én buiten de muur Jan Willem Uringa Geestelijk verzorger, afdelingshoofd MMW, CT & GV.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Resultaten ICT monitor 2002
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Disclosure belangen NHG spreker
Transcript van de presentatie:

Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie

Wat doe je als student, als je onderwerpen wilt bestuderen die niet op jouw universiteit of hogeschool worden gegeven? Wat doe je als manager, als er steeds beter onderwijs in steeds minder tijd gemaakt moet worden? Wat doe je als docent, als je een mooi stukje onderwijs hebt gemaakt, maar dat door veel meer dan alleen je eigen studenten gebruikt zou kunnen worden? Wat doe je als docent, als je praktische taken aan studenten wilt geven, maar geen tijd hebt om ze te maken?

Dan zoek je naar (kleine) onderwijscomponenten, die –vrij beschikbaar zijn –flexibel inzetbaar zijn –uitwisselbaar zijn –herbruikbaar zijn –gemakkelijk onderhoudbaar zijn

Dergelijke onderwijscomponenten zijn de kern van het LOKproject: ‘Gedistribueerd ontwikkelen en gebruiken van onderwijstaken’ ofwel: ‘Kennis uitwisselen via het web, ter verbetering van het onderwijs’

LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie Aanleiding Uitgangspunten LOKweb Resultaten Succesfactoren voor kennisuitwisselings- systemen

LOK Aanleiding voortzetting BOK-samenwerking van RUG, UU, HvU/CIBIT, UM en OU behoefte aan handelingsgerichte leervormen afzonderlijke partijen hebben te weinig capaciteit

LOK Uitgangspunten Maak in LOKproject taken voor verschillende onderwijsvormen Docent selecteert taken (naast college, boeken, …) Student heeft direct toegang tot taken en bijbehorende bronnen / hulpmiddelen Docent beoordeelt resultaat

Docent blijft de baas Docent blijft baas in eigen onderwijs: –selectie van onderwijsvorm –selectie van onderwijsmaterialen –selectie van beoordelingswijze

Schema van LOKweb

LOK Taakstructuur opdracht bronnen / hulpmiddelen + beoordelingscriteria beschrijving leerdoelen bijzonderheden ….

LOK Voorbeelden van taken Expertsystemen maken Kennismanagementgame spelen Kennisanalyse uitvoeren Coördinatieprotocollen ontwerpen voor Multi Agent Systemen Geautomatiseerd stellingen bewijzen Neurale netwerken ontwerpen en implementeren...

LOK taakopdracht - voorbeeld Bestudeer de casus 'Vogels herkennen'. Werk domeinmodellen en een conjunctief classificatieschema uit. Installeer het programma 'Modelclassificatiesysteem' op uw computer. Implementeer de modellen en het schema en test uw Vogelclassificatiesysteem uit

Resultaten LOKweb functioneert (autorisatie, beheer, …) Project uitgebreid met VU en UvA 50 experts ontwikkelen taken Bijna 100 taken beschikbaar (oorspronkelijke planning: 50) Taken opgenomen in onderwijs van instellingen Eén derde van de taken geëvalueerd Per september 2002 jaarlijks 500 studenten actief op LOKweb Twee educational agents operationeel Wens om samenwerking voort te zetten

Kritische succesfactoren Docent blijft baas in eigen onderwijs Taken flexibel inzetbaar Taken van hoge kwaliteit – gemaakt door de experts Experts willen graag kennis verspreiden AI/KT-community is klein – men kent en vertrouwt elkaar Externe financiering Sterke aansturing Langdurige samenwerking

LOK Kansen en risico's +docenten willen LOK +taken vernieuwen onderwijs +landelijke samenwerking -beschikbaarheid deskundigen -lokale inpasbaarheid (organisatie / technisch) -beheer en onderhoud

LOK -is kennisuitwisselingssysteem voor gedistribueerd ontwikkelen en gebruiken van taken -bevat grote verzameling (ICT-) simulaties / games / tools -educational agents ondersteunen gebruikers -mede mogelijk gemaakt door subsidie van Surf educatie en Digitale Universiteit Info: