Metabolisme en genetica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Artroscopie Blessure verslag kijkoperatie Naam: Ben Bitter Klas : 2F
Advertisements

Taakherschikking in de huisartsenpraktijk
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Coloscopie in het SKB Week van de Darm Bron inhoud: www
Eerstelijnszorg De Nederlandse situatie in vogelvlucht
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
Medico-legale status van richtlijnen
Ingeborg Kuys Auteur van de boeken: Vreemde kronkels & De wervelwind en Bijzondere ervaringsverhalen ziekte van Crohn & colitis ulcerosa.
WERKOVERLEG Sector techniek
LI in de gezondheidszorg UMC St Radboud Ziekenhuis
Internet en gezondheid.  Wie heeft internet thuis?  Wie heeft een smartphone of tablet?  Wie zoekt medische informatie op het internet?  Wie neemt.
Verloskundige Studies
Ziekenhuisfysiotherapie Helen Andersson Voorzitter NVZF 2013 en verder Themabijeenkomst; HartOK’s up to date.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Verloskundige Studies. Aanleiding (1) Alhoewel veel behandelingen in de geneeskunde dagelijks worden toegepast, is er vaak geen duidelijk bewijs dat zo'n.
STICHTING WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK ROW (SWORO) Lotgenotendag 2013 Hein van Beek.
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Agenda Opening, kennismakingsronde Toelichting akte van oprichting Bestuur kiezen Financiële aspecten –begroting, contributie Jaarcongres; bijeenkomsten.
Acuut vs. Chronisch Terugbetalingsmogelijkheden
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
Op het spreekuur De communicatie omtrent hormoontherapie tussen patiënt, huisarts en gynaecoloog dr. Dominique Dewilde.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 De kwaliteit van de spirituele dimensie binnen de palliatieve.
Introles: Opstarten + intro:
Duikveiligheid Symposium Frank Tofield Duikerarts
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Reflecteren en een knoop
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
Van latere zorg Diana Roeg Tranzo Zorgsalon 21 februari 2008, Tilburg.
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
Welkom op deze informatieavond
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
Die ziekte in mijn familie krijg ik die later ook?
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Welkom bij Maastricht University.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Pilot Jeugd- en Gezinswerk de jeugdarts als specialist West midden-Limburg: inwoners.
Groningen Dr. Leo AM Elders Voorzitter
Eerstejaarsproblemen
Beheer van digitaal onderwijsmateriaal
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
KINECOACH (PRE-) DIABETES TYPE II Maria de Rechter.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
GH de Bock Department of Epidemiology University Medical Center Groningen The Netherlands Nazorg voor patiënten met borstkanker in de huisartsenpraktijk.
Ons zorgstelsel Ziektekosten, polissen, vergoeding, eigenrisico, zorgtoeslag………en meer.
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
Financiering van het zorgstelsel
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
Werkgroep transmurale communicatie
Financiering van het zorgstelsel
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Transcript van de presentatie:

Metabolisme en genetica Inleiding blok 310 THK 3e studiejaar 2006-2007 Metabolisme en genetica Gerald Vervoort, internist UMC St Radboud

Bron: Raamplan - tandartsenopleiding Relevantie voor de tandarts Rechtstreekse relatie met HH-gebied, mondholte Beroepsrisico’s (HIV, Hepatitis etc) Meer kans op problemen/complicaties THK-handelen leidt tot medisch gevolg Raakvlakken THK - geneeskunde Communicatie met medici Bron: Raamplan - tandartsenopleiding

Bron: Raamplan - tandartsenopleiding Randvoorwaarden Minimale frequentie van voorkomen “Meestal is het voldoende wanneer de tandarts het medisch item weet te plaatsen” Soms is parate kennis vereist Bron: Raamplan - tandartsenopleiding

Relevantie van het blok metabolisme en genetica Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen Consequenties van THK behandeling Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen

Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen M. Crohn

Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen Peutz-Jegher syndroom M. Addison Rendu-Osler-Weber

Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen Hand-Schuller-Christian disease: A disorder classified under Langerhans Cell Disease that has a specific clinical triad of lytic bone lesions, exophthalmos, and diabetes insipidus.  It can also exhibit lymphadenopathy, dermatitis, splenomegaly, or hepatomegaly. Also reffered to in Histiocytosis X

Consequenties van THK behandeling Endocarditis

Consequenties van THK behandeling Gastrointestinal bleeding

Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen

Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen

Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen

Problemen Wat te doen met enorme hoeveelheid geneeskundige kennis over ziekte-beelden en hun behandeling waar de tandarts af en toe mee van doen zal hebben? De geneeskunde verandert voortdurend - hoe blijft de tandarts up-to-date

Veranderde arts-patient relatie

Veranderingen in levensstijl

De maatschappij verandert, de dokter ook (langzaam) Veranderingen in de Geneeskunde - de dokter De maatschappij verandert, de dokter ook (langzaam) Geneeskunde = vrouwenvak Veel meer baan, minder beroep laat staan roeping Frictie tussen wat dokter kan/wil bieden en wat patiënt wil

Veranderingen in de Geneeskunde - patient Vergrijzing - Meer chronische ziekten - Meer gebruik van medicamenten Mondigheid / kritisch Risicogedrag - eigen verantwoording? Aansprakelijkheid De patient de baas over zijn ziekte: “patient empowerment”

Gevolgen voor medisch onderwijs in THK Ook tandarts krijgt te maken met verandering in de patient: Dental-minded Vergrijzing - Meer chronische ziekten - Meer gebruik van medicamenten Mondigheid / kritisch Aansprakelijkheid

medische gezondheidszorg Structuur van de medische gezondheidszorg tandarts huisarts specialist Wie coördineert wat en hoe?

Plaatsbepaling blok 310 THK Tweede geneeskunde blok Doelstellingen: Aanleren van manier van omgaan met medische problemen Bevorderen zelfstudie/ zelfstandigheid Omgaan met informatiebronnen

Waarom zou een tandarts iets van metabolisme en genetica moeten weten U kunt uitleggen hoe het endocriene stelsel is gebouwd en hoe het functioneert in termen van regelkringen voor zover relevant voor het analyseren en begrijpen van hierop betrekking hebbende klinische en biomedische problematiek die zich in de tandheel-kundige praktijk kan voordoen

Historie Diverse docenten hoorcollege over vele uiteenlopende onderwerpen Verspreid over gehele studie - matig herkenbaar Concentratie op feitenkennis

Onderwijs in 310 Deel van het onderwijs “op de klassieke manier”, dwz ziekte-geörienteerd: Veel voorkomende Enkele “voorbeeldziekten” Deel in de vorm van keuze onderwijs: leren relevante vragen stellen, via het POM - leren zoeken Veel gebruik van websites als infobron Voordracht

Algemene aanpak Informatie zoeken (boeken – net – collega - richtlijnen) Overleg met huisarts of specialist Behandeling temporiseren Verwijzing (CBT of kaakchirurg)

Elementen van blok 310 Veel gebruik van websites als infobron http://www.umcn.nl/professional/afdelingen/aig/onderwijs/thkblok310 Veel gebruik van websites als infobron

Onderwerpen in blok 310 Hormonale regelsystemen Diabetes mellitus Genetica Maag-, darm- en leveraandoeningen Het urogenitale systeem/water-zouthuishouding

Onderwerpen in blok 310 Keuze onderwijs

Keuze onderwijs presentatie

Rooster Uitgesmeerd over 6 (+1) weken NB: Naast uren in rooster ook extra uren buiten reguliere onderwijstijd. bijv. ZSO van 8 uur: 6-7 uur op rooster Parallel aan andere blokken. Planning! Keuze onderwijs - precieze procedure 5-6e week. Kost veel tijd. Planning! Aan eind vragenuur

Blokcommissie Dr. G. Vervoort, internist, blokcoördinator G.Vervoort@aig.umcn.nl Dr. F. Huvers, internist Dr. P. Vis, arts, afdeling Fysiologie Dr. D. Smeets, antropogenetica Prof. Dr. GJ Truin, tandheelkunde

Bloktoetsing Keuze onderwijs: Voordracht en verslag in duo’s Presentatie via powerpoint Cijfer voor duo = 40% eindcijfer; minimum = 5.0 Eindtoets: ~ 40 multiple choice vragen Cijfer telt voor 60% mee; minimum = 5.0 (KO behoort tot tentamenstof!!)