Metabolisme en genetica Inleiding blok 310 THK 3e studiejaar 2006-2007 Metabolisme en genetica Gerald Vervoort, internist UMC St Radboud
Bron: Raamplan - tandartsenopleiding Relevantie voor de tandarts Rechtstreekse relatie met HH-gebied, mondholte Beroepsrisico’s (HIV, Hepatitis etc) Meer kans op problemen/complicaties THK-handelen leidt tot medisch gevolg Raakvlakken THK - geneeskunde Communicatie met medici Bron: Raamplan - tandartsenopleiding
Bron: Raamplan - tandartsenopleiding Randvoorwaarden Minimale frequentie van voorkomen “Meestal is het voldoende wanneer de tandarts het medisch item weet te plaatsen” Soms is parate kennis vereist Bron: Raamplan - tandartsenopleiding
Relevantie van het blok metabolisme en genetica Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen Consequenties van THK behandeling Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen
Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen M. Crohn
Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen Peutz-Jegher syndroom M. Addison Rendu-Osler-Weber
Medische aandoeningen als oorzaak van THK afwijkingen Hand-Schuller-Christian disease: A disorder classified under Langerhans Cell Disease that has a specific clinical triad of lytic bone lesions, exophthalmos, and diabetes insipidus. It can also exhibit lymphadenopathy, dermatitis, splenomegaly, or hepatomegaly. Also reffered to in Histiocytosis X
Consequenties van THK behandeling Endocarditis
Consequenties van THK behandeling Gastrointestinal bleeding
Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen
Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen
Medische aandoeningen hebben consequenties voor THK handelen
Problemen Wat te doen met enorme hoeveelheid geneeskundige kennis over ziekte-beelden en hun behandeling waar de tandarts af en toe mee van doen zal hebben? De geneeskunde verandert voortdurend - hoe blijft de tandarts up-to-date
Veranderde arts-patient relatie
Veranderingen in levensstijl
De maatschappij verandert, de dokter ook (langzaam) Veranderingen in de Geneeskunde - de dokter De maatschappij verandert, de dokter ook (langzaam) Geneeskunde = vrouwenvak Veel meer baan, minder beroep laat staan roeping Frictie tussen wat dokter kan/wil bieden en wat patiënt wil
Veranderingen in de Geneeskunde - patient Vergrijzing - Meer chronische ziekten - Meer gebruik van medicamenten Mondigheid / kritisch Risicogedrag - eigen verantwoording? Aansprakelijkheid De patient de baas over zijn ziekte: “patient empowerment”
Gevolgen voor medisch onderwijs in THK Ook tandarts krijgt te maken met verandering in de patient: Dental-minded Vergrijzing - Meer chronische ziekten - Meer gebruik van medicamenten Mondigheid / kritisch Aansprakelijkheid
medische gezondheidszorg Structuur van de medische gezondheidszorg tandarts huisarts specialist Wie coördineert wat en hoe?
Plaatsbepaling blok 310 THK Tweede geneeskunde blok Doelstellingen: Aanleren van manier van omgaan met medische problemen Bevorderen zelfstudie/ zelfstandigheid Omgaan met informatiebronnen
Waarom zou een tandarts iets van metabolisme en genetica moeten weten U kunt uitleggen hoe het endocriene stelsel is gebouwd en hoe het functioneert in termen van regelkringen voor zover relevant voor het analyseren en begrijpen van hierop betrekking hebbende klinische en biomedische problematiek die zich in de tandheel-kundige praktijk kan voordoen
Historie Diverse docenten hoorcollege over vele uiteenlopende onderwerpen Verspreid over gehele studie - matig herkenbaar Concentratie op feitenkennis
Onderwijs in 310 Deel van het onderwijs “op de klassieke manier”, dwz ziekte-geörienteerd: Veel voorkomende Enkele “voorbeeldziekten” Deel in de vorm van keuze onderwijs: leren relevante vragen stellen, via het POM - leren zoeken Veel gebruik van websites als infobron Voordracht
Algemene aanpak Informatie zoeken (boeken – net – collega - richtlijnen) Overleg met huisarts of specialist Behandeling temporiseren Verwijzing (CBT of kaakchirurg)
Elementen van blok 310 Veel gebruik van websites als infobron http://www.umcn.nl/professional/afdelingen/aig/onderwijs/thkblok310 Veel gebruik van websites als infobron
Onderwerpen in blok 310 Hormonale regelsystemen Diabetes mellitus Genetica Maag-, darm- en leveraandoeningen Het urogenitale systeem/water-zouthuishouding
Onderwerpen in blok 310 Keuze onderwijs
Keuze onderwijs presentatie
Rooster Uitgesmeerd over 6 (+1) weken NB: Naast uren in rooster ook extra uren buiten reguliere onderwijstijd. bijv. ZSO van 8 uur: 6-7 uur op rooster Parallel aan andere blokken. Planning! Keuze onderwijs - precieze procedure 5-6e week. Kost veel tijd. Planning! Aan eind vragenuur
Blokcommissie Dr. G. Vervoort, internist, blokcoördinator G.Vervoort@aig.umcn.nl Dr. F. Huvers, internist Dr. P. Vis, arts, afdeling Fysiologie Dr. D. Smeets, antropogenetica Prof. Dr. GJ Truin, tandheelkunde
Bloktoetsing Keuze onderwijs: Voordracht en verslag in duo’s Presentatie via powerpoint Cijfer voor duo = 40% eindcijfer; minimum = 5.0 Eindtoets: ~ 40 multiple choice vragen Cijfer telt voor 60% mee; minimum = 5.0 (KO behoort tot tentamenstof!!)