diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Waarmee wordt de patiënt het meest gediend? Presentatie Dementie Netwerk Drenthe Spier, 3 april 2012.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
User Centred Development
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Wat je moet weten van meten in wetenschap en praktijk Basiscursus meetinstrumenten UNO-VUmc Wilco Achterberg Lizette Wattel 3 oktober 2007.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
‘Geef uw team vleugels’
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Olav de Bruin Een probleem dat u niet langer kunt negeren.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Naar een duurzaam HRM beleid
Keuzevrijheid: lust of last?
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Dr. Heidi Hoeben Dr. Ilse Muyshondt Kiezen voor low cost dialyse: peritoneale dialyse, thuisdialyse, nacht- of low care dialyse?
De Betekeniseconomie.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Journal of the American board of Family Medicine
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Digitaal toetsen – DBC experiment
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Kwaliteit van zorg De rol van de patiënt
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
A Healthy sense of Trust
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Leefbaar loon en investeerders
ACTmodel van psychopathologie
Rob Heyman and Ilse Mariën
Jannes Huisman Senior coach
Transcript van de presentatie:

diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge Kwaliteit Michiel Van Damme diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge 14 oktober 2005

KWALITEIT - belangrijk in het leven

Hoe wordt kwaliteit van leven gedefinieerd? de fysieke status en functionele mogelijkheden, de psychologische status en het welbevinden, de sociale interacties.

KWALITEIT - belangrijk in het leven

Kwaliteit in klinische diabetologie

Een strategie voor kwaliteitsbeoordeling?

Ishikawa en Kwaliteitscirkels Kwaliteitscirkels zijn kleine groepen afdelingsmedewerkers, die op basis van vrijwilligheid kwaliteitszorg willen bereiken. Soms worden medewerkers van verschillende afdelingen samengevoegd; dit bevordert dan het onderlinge "meedenken" en het vinden van oplossingen op basis van ideëen, in andere afdelingen toegepast.

Kwaliteit - wat is dat? "een lekker kopje koffie"

Kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging: ‑ waarom? Klinieken zullen op hun concurrentieel vermogen beoordeeld worden door hun eigenaars en zullen hun kwaliteit moeten documenteren Elke verbetering begint bij een uitgangspunt, maar als u niet weet waar u staat, bent u verloren

Kwaliteitsborging — waarom? Kwaliteitsborging (KB) is een instrument dat gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat we de juiste dingen juist doen op het juiste moment Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk verschil zit tussen datgene wat we moeten doen en datgene wat we daadwerkelijk doen Een instrument voor specifieke, gerichte, kosteneffectieve verbeteringen

Kwaliteit — strategie

Kwaliteit — strategie PLANNEN 1.kwaliteit definiëren 2.indicatoren definiëren 3.doelen stellen 4.beslissingen plannen 5.systemen, mensen, structuren en processen op elkaar wisselen 6. communiceren 7.kwaliteitscultuur ontwikkelen

Kwaliteit — strategie DOEN 1.uw best doen is niet genoeg 2.doe de juist dingen de eerste keer al juist

Kwaliteit — strategie Controleren 1. Indicatoren in de gaten houden 2. Gegevens analyseren 3. Problemen opsommen

Kwaliteit — strategie Leren en actie ondernemen 1. hindernissen en oorzaken opsporen 2. oplossingen voorstellen 3. werknemers erbij betrekken

Kwaliteit — strategie Plannen 1. nieuw doelen stellen 2. processen, structuren, systemen opnieuw uittekenen 3. nieuw gedrag ontwikkelen 4. veranderingen doorvoeren 5. ?

Waar hebben we het over? Indicator: Een maatstaf voor kwaliteit. We maken een onderscheid tussen: 1. Effectindicator: Welk resultatenniveau ? Bv. HbA1c, aantal rokers. 2. Procesindicator : Welke metingen, hoe vaak? Door wie?

Kwaliteitsborging-kwaliteitscontrole

Kwaliteitswaarborg "Je meest ontevreden klanten (patiënten) zijn je meest waardevolle hulpbron om tot ontwikkeling te komen" (Bill Gates)

Dawn Diabetes Attitudes, Wishes and Needs Het DAWN-project van Novo Nordisk is een wereldwijd onderzoek bij meer dan vijfduizend mensen met diabetes, gericht op het onder de aandacht brengen van de ‘onzichtbare factoren’ bij de behandeling van diabetes. Deze betreffen o.a. de communicatie met en tussen de diabetesprofessionals, het versterken van de zelfzorg, het wegnemen van drempels voor een effectieve behandeling en het verbeteren van de psychosociale diabeteszorg.

De meest voorkomende problemen op het psychosociale vlak zijn het omgaan met diabetes, aanpassings- of adaptatieproblemen: eetstoornissen, angst, depressie. onzekerheid over de toekomst eenzaamheid The well-being questionnaire: 12 items (W-BQ12) de Diabetes Health Profile (DHP) Problem Areas In Diabetes survey (PAID)

Een eerste stap is diabetesprofessionals bewust te maken van het bestaan van psychosociale problemen bij diabetes en de ongunstige invloed ervan. De volgende is de ontwikkeling van patiëntvriendelijke en effectieve diagnostische procedures om deze problemen tijdig te signaleren. Adviezen worden gegeven door getrainde zorgverleners ‘Global Guideline on Psychosocial Issues in Diabetes’.

Enable better psychological care The DAWN study and related data showed that: Of those reporting, more than two in five people with diabetes report poor psychological well-being. Many patients experience emotional stress related to their diabetes. More than a third of healthcare providers do not feel equipped to adequately address patients' psychological needs.

Enhance communications The DAWN study showed that healthcare providers: Feel they have insufficient time for dialogue with their patients Often perceive the difficulties of managing diabetes very differently to patients Were interested (>60% response) in improving communication with their patients

Promote active self-management The DAWN study showed that: Most of the people with diabetes who were questioned said they did not follow all the treatment recommendations given by their healthcare professional. Many patients think their diabetes is  demanding and prevent them from doing what they want. Healthcare providers recognize that psychosocial issues strongly influence how well patients manage their diabetes.

Team-based care The DAWN study showed that: Less than half of people with diabetes in the study believe that their problems are discussed between members of the healthcare team. Healthcare professionals generally recognize that more communication is needed within the diabetes team. Nurses could play a key role in increasing the active involvement of the patient in the care process.

Barriers to treatment The DAWN study showed that: More than half of people with Type 2 diabetes are worried about starting insulin. Half of them believe that starting insulin means they have failed to manage their diabetes. Only one of out five believe insulin would help them manage their diabetes better. A third of physicians postpone insulin until "absolutely essential".

Kwaliteitsgaranties in de diabeteskliniek

Doel van de workshop De elementen benadrukken die essentieel zijn om een kwalitatief goede dienst te kunnen ontwikkelen en verzekeren. Dit gebeurt met behulp van een specifiek voorbeeld uit een virtuele kliniek, waarvan u een staflid bent. Elementen identificeren die mogelijk een barrière kunnen vormen voor de kwaliteitsbewaking in de diabeteskliniek en -afdeling.

Werkmethoden: Elk groep gaat aan de slag met één kwaliteitsindicator in de diabeteszorg Gebruik van een specifiek model (A) Gebruik van het SMART-model Open groepsdiscussie Consensus

Verwachte resultaten Een transparant bestemd voor de ziekenhuisdirectie met een beschrijving van de effectdoelen, de procesdoelen, de deadlines, voorstellen voor verbetering/ verantwoordelijke personen en hinderpalen.

Middelen Beschrijving van casusmateriaal en werkproces Groep deelnemers Een moderator van de Steno-staf 80 minuten Stiften en transparanten Borden en flip-overs