Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Workshop Informatievaardigheden
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
LITERATUUR ONDERZOEK.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 10 Kwalitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
CAT Critical Appraisal of a Topic
Onderzoek doen een methodische aanpak
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Leerkring POW Fase 4.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Infosessie Bachelor 3: curriculumregistratie curriculum onderzoekstaak Maandag 27 september 2010
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Toelichting Masterproef
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
Een vergadering organiseren
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Toelichting Masterproef
Secundaire data en online databases
Vergadering Personeelsdienst
Nederlands 4h6 30/12/18
Het maken van een PWS.
4 havo Schrijflijn les 1
Een strategie aanbevelen
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Het doel van het literatuuroverzicht Een ‘voorlopige’ zoektocht naar relevante informatie Het organiseren van waardevolle inzichten en uitkomsten Ander relevant onderzoek in uitvoering ontdekken Nieuwe onderzoeksinzichten krijgen Een kritische blik ontwikkelen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Het proces van literatuurstudie Bron: Saunders et al. (2011) Figuur 3.1 Het proces van literatuurstudie

Het kritische literatuuroverzicht (1) Gebruikte methoden: Deductief: Het ontwikkelen van een conceptueel raamwerk, dat je vervolgens toetst met je gegevens Inductief: Het analyseren van de gegevens om theorieën te ontwikkelen die je vervolgens toetst op basis van de literatuur Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Het kritische literatuuroverzicht (2) Hoofddoelen Het uitwerken van de onderzoeksvragen en -doelstellingen Aanbevelingen vinden voor verder onderzoek Voorkomen dat je werk doet dat al eerder is gedaan Inzicht krijgen in methoden en strategieën die geschikt zijn voor je onderzoeksdoelstellingen Gebaseerd op Gall et al. (2006) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Een kritische blik ontwikkelen (1) Effectieve leesvaardigheden Globaal doornemen Opmerkingen maken Samenvatten Vergelijken en tegen elkaar afzetten Harvard College Library (2006) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Een kritische blik ontwikkelen (2) De belangrijkste vaardigheden zijn: Het vermogen om datgene wat je leest te evalueren Het vermogen om datgene wat je leest te relateren aan andere informatie Wallace en Wray (2006) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Een kritische blik ontwikkelen (3) Stel jezelf de volgende vragen: Waarom lees ik dit? Wat probeert de schrijver hiermee te zeggen? Hoe overtuigend is dit? Wat kan ik hiermee? Overgenomen uit Wallace en Wray (2006) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Inhoud van het literatuuroverzicht Je moet: De belangrijkste theorieën vermelden Je kennis van het onderzoeksgebied aantonen Duidelijke verwijzingen gebruiken, zodat de lezer de oorspronkelijke passages snel kan vinden Het onderzoek van anderen noemen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Is het literatuuroverzicht kritisch? Checklists in kaders 3.2 en 3.3 Neem de checklists door om je eigen literatuuroverzicht te evalueren Saunders et al. (2011) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Structuur van het literatuuroverzicht Drie vaak gebruikte structuren Een enkel hoofdstuk Een reeks van hoofdstukken Geïntegreerd in het hele projectverslag Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Belangrijk voor een kritisch literatuuroverzicht Aantonen dat je de literatuur gelezen, begrepen en geëvalueerd hebt De verschillende ideeën aan elkaar relateren, om een samenhangend verhaal te produceren Je onderzoeksdoelstellingen en het empirische materiaal aan elkaar relateren Saunders et al. (2011) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Categorieën van literatuurbronnen Primair (gepubliceerd en niet-gepubliceerd) Secundair Tertiair Beschreven in schema’s 3.1 en 3.2 in Saunders et al. (2011)\ Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Beschikbare literatuurbronnen Saunders et al. (2011) Figuur 3.2 Beschikbare literatuurbronnen

De literatuurstudie plannen (1) Schrijf op: De parameters van je zoektocht Trefwoorden en zoektermen Te gebruiken databases en zoekmachines Keuzecriteria voor relevante en bruikbare onderzoeken En: Bespreek deze met je begeleider (indien mogelijk) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

De literatuurstudie plannen (2) Definieer de onderzoeksparameters Genereer trefwoorden Bespreek het onderzoek Brainstormen Genereer relevantiebomen (gebruik software) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Zoeken in de literatuur (1) Mogelijke benaderingen: Zoeken met behulp van tertiaire bronnen Relevante literatuur verzamelen Secundaire literatuur doorkijken en doornemen Zoeken op internet Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Zoeken in de literatuur (2) Zoeken met tertiaire literatuur Controleer of de trefwoorden overeenkomen met de indextaal Gebruik de juiste gedrukte en databasebronnen Noteer de exacte details, zoals gebruikte zoekstrings Noteer de volledige referentie van elk gevonden artikel Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Zoeken in de literatuur (3) Gedrukte bronnen Databases: Boole-logica en vrije tekstzoekopdrachten (schema 3.3) Doornemen en doorbladeren Zoeken op internet (schema’s 3.4 en 3.5) Saunders et al. (2011) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Zoeken in de literatuur (4) Zoeken op internet Saunders et al. (2011) Figuur 3.3 Zoeken op internet

Zoeken in de literatuur (5) Zoeken op internet Saunders et al. (2003) Figuur 3.3 Zoeken op internet (vervolg)

De literatuur beoordelen De reikwijdte bepalen Relevantie en waarde beoordelen Toereikendheid beoordelen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Literatuur vastleggen (1) Maak notities voor elk artikel Bibliografische details Een korte samenvatting Aanvullende informatie Sharp et al. (2002) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Literatuur vastleggen (2) Bibliografische details (schema 3.6) Korte samenvatting Aanvullende informatie (schema 3.7) Saunders et al. (2011) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Plagiaat Vier bekende vormen Materiaal stelen Materiaal van een andere schrijver inleveren Informatie overnemen zonder aanhalingstekens Informatie parafraseren zonder bronvermelding Uit Park (2003), geciteerd in Easterby-Smith et al. (2008) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Samenvatting: hoofdstuk 3 Het kritische literatuuroverzicht: Geeft het onderzoek een bepaalde context Leidt de lezer naar andere secties in het rapport Begint op algemeen niveau en spitst zich toe op specifieke onderwerpen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Samenvatting: hoofdstuk 3 Literatuuronderzoek vereist: Drie categorieën van bronnen Duidelijke onderzoeksvragen en -doelstellingen Gedefinieerde parameters Gebruik van diverse methoden (brainstormen en relevantiebomen) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens