Inleiding tot marktonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
H4: Begrijpen van de markt
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Inleiding in de Marketing
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Marketing .
Marketing presentatie
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Secundaire data en online databases
Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Beleidsvoering naar groei
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Inleiding in de marketing
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Kennismanagement & Sociale media
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Marketingstrategie.
Inleiding tot marktonderzoek
What is the meaning of? Student centered learning
Een product of dienst verkopen
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Secundaire data en online databases
dataverzamelformulieren
Gestandardiseerde informatiebronnen
De succesformule van Dienstverlening
Transcript van de presentatie:

Inleiding tot marktonderzoek Hoofdstuk 1 Inleiding tot marktonderzoek

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketing Marketingconcept Marketingstrategie

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketing (definitie NIMA): alle activiteiten die erop gericht zijn om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketingconcept: een zakelijke visie die inhoudt dat een bedrijf, wil het zijn organisatorische doelstellingen bereiken, effectiever moet zijn dan de concurrent in het creëren, leveren en communiceren van klantwaarde aan zijn gekozen doelmarkten.

Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van… Marketingstrategie: een marketingstrategie bestaat uit het kiezen van een marktsegment als doelmarkt van het bedrijf en het ontwerpen van een juiste ‘mix’ van product/dienst, prijs, promotie en distributiesysteem om aan de wensen en behoeften van de consumenten van de doelmarkt te voldoen.

Kernpunt Om marketing te beoefenen; om het marketingconcept te implementeren; om marketingstrategieën te implementeren: moeten managers beslissingen nemen. Om de juiste beslissingen te nemen is de volgende informatie nodig: objectief accuraat tijdig

Wat is marktonderzoek? Marktonderzoek: het proces van het ontwerpen, verzamelen, analyseren en rapporteren van informatie die kan worden gebruikt om een specifiek marketingprobleem op te lossen.  Burns & Bush Marktonderzoek: het systematisch en objectief zoeken naar en het analyseren van gegevens die van belang zijn voor het vaststellen en oplossen van marketingproblemen.  NIMA

Wat is online marktonderzoek? Online marktonderzoek: het gebruik van computernetwerken,waaronder internet, als hulpmiddel bij elke fase van het marktonderzoekproces: bij het definiëren van het probleem, de onderzoeksopzet, de dataverzameling, data-analyse, de rapportage en de verspreiding van het rapport.

Wat is online marktonderzoek? Webgebaseerd onderzoek: onderzoek dat wordt verricht naar webtoepassingen. Dit soort onderzoek maakt gebruik van traditionele methoden, maar ook van online onderzoekmethoden, als er onderzoek wordt gedaan naar webtoepassingen. Online enquêteonderzoek: verwijst naar het verzamelen van data door middel van internet of intranet.

Het marketinginformatiesysteem Marketinginformatiesysteem (MIS): een structuur die bestaat uit mensen, apparatuur en procedures met als doel om voor marketingbeleidsmakers tijdig de noodzakelijke en juiste informatie te verzamelen, te sorteren, te analyseren, te evalueren en te distribueren.

Onderdelen van een MIS Interne rapportage Marketinginlichtingen Onderbouwing van marketingbesluiten Marktonderzoeksysteem

Het marktonderzoekssysteem heeft een rol in MIS omdat: het op de eerste plaats informatie verzamelt die niet door de andere onderdelen wordt verzameld; het wordt verricht vanwege een specifieke situatie waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd; marktonderzoeksprojecten een begin en een eind hebben (in tegenstelling tot de andere MIS onderdelen).

Ethisch gedrag in marktonderzoek Onderzoeksintegriteit Misleiding Vertrouwelijkheid en anonimiteit Schending van de privacy Spam

Opt-out versus Opt-in Opt-out: mensen hebben de mogelijkheid om verdere medewerking op te zeggen en/of grenzen te stellen aan de manier waarop de verstrekte informatie wordt gebruikt. Opt-in: mensen moeten expliciet en welbewust toestemming verlenen voor een bepaalde activiteit (zoals het toesturen van een online enquête via hun e-mailadres).