Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Door goede gesprekken groeien
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Marktonderzoek als proces
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Risico’s en gevaren van techniek
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Oplossingsgericht coachen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Inleiding tot marktonderzoek
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
De evaluatie van een project
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
[Productnaam] Marketingplan
Het nut van Business Planning
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe

{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Verschillende rollen en stijlen
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Marketingstrategie.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Studieloopbaanbegeleiding
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Inleiding tot marktonderzoek
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Een product of dienst verkopen
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Presentatie bedrijfsplan
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen Hoofdstuk 4 Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen vaststellen

De verschillen tussen managers en onderzoekers Marketingmanagers en marktonderzoekers kijken anders tegen de wereld aan omdat ze verschillende taken hebben en omdat hun achtergrond aanmerkelijk verschilt.

De verschillen tussen managers en onderzoekers

Het probleem van de marketingmanager definiëren: belangrijke vragen die de onderzoeker moet stellen De dialoog tussen de onderzoeker en de manager is vaak een kwestie van vragen en antwoorden; Onderzoekers horen de juiste vragen te stellen: Symptomen van het probleem? Situatie van de besluitnemer? Informatie van de manager over de situatie? Vermoedelijke oorzaken van het probleem?

Mogelijke oplossingen? Verwachte gevolgen? Vooronderstellingen? Het probleem van de marketingmanager definiëren: belangrijke vragen die de onderzoeker moet stellen Mogelijke oplossingen? Verwachte gevolgen? Vooronderstellingen?

Besluiten wanneer marktonderzoek aangewezen is Gevallen waarin onderzoek moet worden verricht: als het problemen verheldert of veranderingen op de markt onderzoekt die direct van invloed kunnen zijn op je productverantwoordelijkheid. als het een oplossing is voor het kiezen van een andere koers op marketinggebied om de voornaamste marketingdoelen te bereiken.

Besluiten wanneer marktonderzoek aangewezen is Gevallen waarin onderzoek moet worden verricht: als het helpt om een belangrijk concurrentie-voordeel te halen. als je daarmee op de hoogte blijft van wat er op jouw markt(en) gebeurt.

Online onderzoek en het probleem definiëren Managers moeten snel actie ondernemen. Positief: Online systemen helpen tijdens het proces, bij het snel verkrijgen van informatie Negatief: Overvloed aan Informatie Online omgeving betekent dat ook concurrenten en klanten betere informatie hebben

Het probleem van het marketingmanagement en de onderzoeksdoelstellingen definiëren Marketingmanagementprobleem: Als er tekenen zijn dat een doelstelling niet gehaald wordt, moet de marketingmanager een andere koers kiezen om die doelstelling wel te halen. Als de tekenen erop wijzen dat een doelstelling wel gehaald wordt, moet de manager besluiten hoe je die kans het beste kunt benutten. Marktonderzoeksdoelstelling: Het verschaffen van relevante, juiste en objectieve informatie die managers kunnen gebruiken om hun problemen op het gebied van marketingmanagement op te lossen.

Het probleem van het marketingmanagement definiëren De situatie van de manager inschatten Achtergrond van het product of de dienst inclusief de prestatiegeschiedenis en alle recente veranderingen in de marketingstrategie. De symptomen van het probleem verhelderen Onderscheid maken tussen de symptomen (veranderingen in de metingen van een indicator die aangeeft in hoeverre een bepaalde doelstelling wordt bereikt) en de oorzaken van die symptomen. Afzet, marktaandeel, winst, bestellingen van dealers, klachten, en concurrentie.

Het probleem van het marketingmanagement definiëren Vermoedelijke oorzaken van het probleem aangeven. Een symptoom elimineren lost het probleem niet op. Voor elk probleem, kan een onderliggende oorzaak gevonden worden. Een vermoedelijke oorzaak is anders dan een mogelijke oorzaak. Belangrijk om alle mogelijkheden te beschrijven. Aangeven met welke acties je het probleem kunt reduceren. Mogelijke oplossingen zijn in feite alle vormen van marketing waarvan de marketingmanager denkt dat ze het probleem kunnen oplossen.

Het probleem van het marketingmanagement definiëren Nadenken over de te verwachten gevolgen van de acties. Welke uitwerking zal een specifieke marketingactie hebben, zowel op het probleem zelf als op het hele marketingprogramma? Welke andere problemen zullen zich voordoen als een voorgestelde oplossing wordt uitgevoerd?

Het probleem van het marketingmanagement definiëren Uitzoeken wat de manager veronderstelt ten aanzien van de gevolgen. Deze vooronderstellingen houden in dat er bepaalde omstandigheden zijn of dat zich bepaalde reacties zullen voordoen als de geplande acties ook toegepast worden. Onderzoek helpt de onzekerheid weg te nemen.

Het probleem van het marketingmanagement definiëren De juistheid van de voorhanden informatie inschatten om onderzoeksdoelstellingen te specificeren. Stand van informatie: hoeveel bewijs een manager heeft en hoe goed het is. Informatieleemten: verschillen tussen het actuele informatieniveau en het gewenste informatieniveau. Uiteindelijk zijn de informatieleemten de basis voor marktonderzoeksdoelstellingen.

Het marktonderzoeksvoorstel formuleren Een marktonderzoeksvoorstel: Beschrijft het probleem Specificeert de onderzoeksdoelstellingen Beschrijft tot in detail de onderzoeksmethode die de onderzoeker voorstelt.

Het marktonderzoeksvoorstel formuleren: Het marketingmanagementprobleem definiëren In de probleemdefinitie ondescheiden we: Het bedrijf, divisie, of voornaamste opdrachtgevers De symptomen De mogelijke oorzaken Hoe men denkt de onderzoeksinformatie te gaan gebruiken. De probleemdefinitie is nodig om er zeker van te zijn dat de onderzoeker en de manager ‘op één lijn zitten’.

Het marktonderzoeksvoorstel formuleren: De onderzoeksdoelstellingen vertalen naar de onderzoekspraktijk De doelstellingen richten zich op informatieleemtes die gedicht moeten worden zodat de manager het probleem kan oplossen. Constructs and operationele definities specificeren. Een construct is een marketingterm of marketingconcept dat te maken heeft met het te onderzoeken probleem. Een operationele definitie beschijft hoe het construct gemeten gaat worden.

Het marktonderzoeksvoorstel formuleren: De onderzoeksdoelstellingen vertalen naar de onderzoekspraktijk Verbanden worden herkend. Een verband is een belangrijke link tussen twee constructs (lagere prijs leidt tot meer afzet, meer publiciteit leidt tot meer bewustzijn, enzovoort). Een model bepalen. Als je een aantal constructs hebt en je legt begrijpelijke en logische verbanden, dan heb je een model.

Het marktonderzoeksvoorstel formuleren: De voorgestelde onderzoeksmethode uitvoerig beschrijven Het onderzoeksvoorstel beschrijft de methode om data te verzamelen, het ontwerp van de vragenlijst, de opzet van de steekproef en alle andere aspecten van het voorgestelde marktonderzoek.