Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen uit welke lagen een product bestaat 2.beschrijven hoe producten in categorieën worden ingedeeld 3.begrijpen hoe belangrijk nieuwe producten zijn 4.laten zien hoe bedrijven nieuwe producten ontwikkelen 5.uitleggen hoe producten worden ‘geadopteerd’ en innovaties zich verspreiden
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Waardepropositie Lagen van een product Kernproduct Feitelijke product Uitgebreide product
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Producten in categorieën indelen Hoe lang gaat een product mee? Hoe kopen consumenten het product? gemaksproducten shopping products specialty products unsought products
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Business-to-businessproducten materieel of kapitaalgoederen (duurzame productiemiddelen) onderhouds-, reparatie en operationele producten grondstoffen verwerkte materialen en speciale diensten onderdelen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Het innovatieproces Hoe werken innovaties Soorten innovaties continue innovaties dynamisch continue innovaties Marketing: met alle functies samenwerken De waarde van marketing Bevredigen van behoeften Nut creëren Ruilrelaties