Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Menno Karres Lead Auditor
Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Nationaal Innovatie Event
Motivatie van de professional Willy Limpens
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Facility management en inkoop
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 2.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Prestaties beoordelen
De aard en effectiviteit van management
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Een theoretische verkenning
Kwaliteitszorg en certificering Presentatie door Math Göbbels
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Jongeren met een beperking
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Veranderingsprocessen
Discussiegroepen - resultaten
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1

2.1 Definities van kwaliteit Transcendente of filosofische benadering Productgerichte benadering Gebruikersgeoriënteerde benadering Productiegerichte benadering Waardegerichte benadering

Is hier sprake van transcedente kwaliteit?

Computers en kwaliteit! Een ontploffende computer

2.3 Waarom kiezen organisaties voor kwaliteit? De klant wil het. Het niet leveren van kwaliteit is niet mogelijk. De concurrentie is door globalisatie wereldeconomie is toegenomen. Daling van de foutkosten.

2.4 Integrale Kwaliteitszorg Kwaliteitsbeleid Kwaliteitssysteem Kwaliteitsborging

Verschillende soorten audits Kwaliteitssysteemaudits Procesaudits Productaudits Dienstaudits

2.5 Amerikaanse invloeden op de theorie van kwaliteitszorg Shewhart Deming Juran Crosby Feugenbaum

Deming

De invloed van Shewhart en Deming op de kwaliteitszorg Het management moet ‘driver of Change zijn’; Shewhart’s PCDA-cirkel; Terugdringen van de variabiliteit in de productie; Uitgaan van een statistische benadering; Demings ideeën later door de VS geadopteerd, in navolging van Japan.

The Deming Cyclus

De 14 punten van Deming; 1. Continue kwaliteitsverbetering en vernieuwing, gunstig voor concurrentie-positie en banen. 2. Neem de nieuwe kwaliteitszorgfilosofie over. 3. Selecteer de beste leveranciers en zorg dat zij constante kwaliteit leveren. 4. Ga bij inkoop uit van kwaliteit en niet van de prijs. 5. Ga uit van permanente verbetering van de productieprocessen, verlaag daarbij het kostenniveau.

De 14 punten van Deming 6. Start Training on the job in kwaliteits-technieken. 7. Leiderschap dmv coaching en niet dmv controle. 8. Stimuleer trots op en plezier in werk, waardering uiten door kwaliteit van leiderschap. Stop met jaarlijkse beoordelingen.

De 14 punten van Deming 9. Stimuleer training, zelfverbeterings-programma’s en opleidingen om de organisatie verder te ontwikkelen. 10. Breek de muren af tussen afdelingen en werk samen aan het oplossen van problemen. 11. ‘No Fear–cultuur’. Effectieve communicatie zodat fouten worden voorkomen.

De 14 punten van Deming 12. Vermijd slogans en ‘targets’ voor medewerkers die niet over de vereiste middelen beschikken. 13. Vermijd kwantitatieve doelstellingen, maar ga uit van statistische hulpmiddelen. Continue verbetering. 14. Creëer betrokkenheid en laat het management initiatief nemen om het veranderingsproces tot stand te brengen.

De zeven dodelijke ziekten Het ontbreken van een duidelijke strategie. Nadruk op kortetermijnwinst. Prestatiebeoordeling, premiesysteem of jaarlijks functioneringsgesprek. Te veel verloop onder management. Een bedrijfsvoering op basis van alleen zichtbare cijfers. Exorbitante ziektekosten. Exorbitante juridische kosten.

De Big Q van Juran De grote kwaliteit omvat ieder aspect van de organisatie met betrekking tot kwaliteit. De kleine kwaliteit betreft het ad hoc oplossen van problemen.

Juran

Juran De Juran-Trilogie: Kwaliteitsplanning Kwaliteitsbeheersing Kwaliteitsverbetering

Het tienstappenplan van Juran 1. In beeld brengen van verbeter-mogelijkheden. 2. Doelstellingen formuleren voor verbetering. 3. Organisatie rond doelstellingen opzetten. 4. Trainen van medewerkers en managers. 5. Verbetermogelijkheden projectmatig aanpakken.

Vervolg tienstappenplan Juran 6. Vooruitgang rapporteren. 7. Erkenning geven voor bereikte resultaten. 8. Resultaten communiceren aan overige medewerkers. 9. De score bijhouden door middel van een ‘Quality Cost Scoreboard’. 10. Het borgen van de tot stand gebrachte verbeteringen in systemen en processen.