Klassikale fijne motoriek type 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Scheidsrechtercursus
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
W i n t e r s w ij k Augustus Voorbereidingen: Het begint met het “konten” van de ruim bloemen. Dat wil zeggen, dat van alle bloemen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Proefkonijnen.
Efficiënt leren typen.
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
… de stap naar het eerste leerjaar
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
Overzicht bespreekpunten
Zelfstandig werken Groepen 3.
Welkom op de ouderavond van de groepen 3 op basisschool de Berensprong
 Goede communicatieve vaardigheden hebben.  Als goede ICT-Beheerder moet je de Nederlandse en Engelse taal kunnen beheersen.  Kunnen functioneren in.
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Robotfoto Dit programma maakt een robotfoto aan de hand van de gegevens die je ingeeft.
Netjes vragen of je het mag lenen zorgt niet voor problemen
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Welkom op de informatieavond!
Informatiebijeenkomst Groep 2
Heel interessant !.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Zelfevaluatie en visitatie Werkgroep Sturing en Borging Monique Bergsma, Anne Klaassen, Corina Puppels, Luikje van der Dussen, Bianca Buijck, Tineke Krikke,
PEMVT1A Praktijkleren PEMPRL01vx (periode 1). Programma vandaag De hand Praktische zaken/mobiel/hint app/wifi/afwezigheid/jaarraad Weekplanning kwartaal.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Procedure vingerprik Glucose meting. 2 VOORBEREIDING VAN DE VINGERPRIK - Was voor en na de handeling uw handen zorgvuldig met water en zeep. - Gebruik.
Piano Hoe vind je de juiste letter terug op een piano?
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Gezondheidscentrum Parklaan 25, 2300 Turnhout Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor vier- jarige kleuters Stap voor stap: Het Preventief.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Snijtechniek en snedige opmerkingen 2016 CGD Snijtechniek Wim de Kock.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Welke bij vliegt onder de bijenkorf?
Gaten linkerhand, gaten rechterhand
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Wat we beleven in groep 7!.
Ons lichaam.
Cirkeldiagram en sectoren
Heel interesant !.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Snijden met stanleymes
Kwaliteitszorg
Doelen behalen met activiteiten
Paragraaf 3 – Nettokracht
Wat wacht Groep 8?.
Doelen behalen met activiteiten
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Les Orgaanstelsels 11.1 Organisatieniveaus Orgaanstelsels en hun niveau 12 Topografie 12.1 Anatomische houding 12.3 Plaatsaanduidingen 12.5.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Kleuters spelen toch alleen maar?
5 rollen van de docent : verdieping
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
De ontwikkeling van het kind !
blij,boos,bang,verdrietig.
Kleuren, Welke Piet hoort bij welke schoorsteen?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Development Coördination Disorder
Vouw het Bacteriebekje
Transcript van de presentatie:

Klassikale fijne motoriek type 2 Vanoverbeke Peter kinesitherapeut Ichtegemstraat 136 -8680 Koekelare 051582375 – 0478554395 Vanoverbeke.peter@skynet.be

doelstellingen Zelfstandig functioneren in werk- en thuissituatie Bimanuele vaardigheden Motorische en sensorische vingerdifferentiatie Passieve en actieve kennis van lichaamsschema Klavier- en muisvaardigheden

DOEL MIDDEL De computer Klaviervaardigheden muisvaardigheden Rekenen en taal Wereldoriëntatie Crea ...

Lesprogramma 1. lichaamsbesef handen en vingers 2. passieve kennis vingerbenamingen + kleur 3. actieve kennis vingerbenamingen + kleur 4. sensibele vingerdifferentiatie 5. motorische vingerdifferentiatie 6. blinde motorische vingerdifferentiatie 7. klavierinitiatie

1. lichaamsbesef handen en vingers

2. passieve kennis vingerbenamingen + kleur “steek uw wijsvinger omhoog” “waar is je duim en welke kleur hoort daarbij?” “neem de ringvinger van je buur” “kleur je wijsvinger in het groen”

3. actieve kennis vingerbenamingen + kleur “hoe heet de groene vinger?” “welke vinger toon ik?” “welke kleur hoort bij de duim?” “hoe heet de kleinste vinger?”

4. sensibele vingerdifferentiatie “op welke vinger duw ik?” Links of rechts Vingerbenaming Kleur

5. motorische vingerdifferentiatie Met oogcontrole Bimanueel in spiegelbeeld “Vingerwaves” “Stressballen”

6. blinde motorische vingerdifferentiatie Zonder oogcontrole Kleurkaarten bilateraal / unilateraal Handtekening Doos

7. klavierinitiatie Auditief Lichtklavier Houten bakje Muur

Werkhouding

Blind typen