PESTEN op school Jeroen Matthieu Bram Eggermont leerkrachten ASV - LO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
doorzettingsvermogen”
Welkom bij Leefstijl.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Autismespectrumstoornis
Communicatie met ouders
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Volksuniversiteit Zwolle
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Ouderavond de Bolster..
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
BOM-model PV 25/03/2014.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Onze school is een KiVa-school!.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

PESTEN op school Jeroen Matthieu Bram Eggermont leerkrachten ASV - LO BuSO Heuvelzicht Klerken, type 2 OV 1 Studiedag Brugge, 15 januari 2010

Inhoud Korte inleiding Groepsoverleg rond 5 kernvragen Definiëren “pesten” + No Blame-aanpak Toepassen op onze doelgroep, welke aanpassingen? Verhaal + ons pestactieplan (film + materiaal)‏ Vraagronde rond film, haalbaar? Uitwisselen ideeën

Inleiding Wie kwam ooit in contact met pesten ? Geen kant-en-klare oplossingen... “Week tegen pesten (febr.)” ↔ brede aanpak Pesten → “ iemand die zich geraakt voelt ” Doel: NIET beschuldigen Probleemoplossend werken Gedeelde verantwoordelijkheid Aanmoedigen empathie

Groepsoverleg 5 Kernvragen (5min): Wat is “pesten”? Welke handelingen vallen onder pesten? Welke zijn de “meest pijnlijke”? Welke mogelijkheden zijn er en welke zijn wel of niet goed? Wat doet pesten met de leerkracht?

Wat is pesten? Regelmatige, vervelende gebeurtenissen en/of handelingen Geen respect voor grenzen = kwetsend Intentie om te domineren, machtsverschil Gebrek aan empathie Groepsprobleem → MEER macht

Welke handelingen vallen onder pesten ? Fysiek letsel Dreigen met fysiek letsel Schelden, belachelijk maken, uitlachen Afpersing, geld of gunsten eisen Uitsluiting, iemand met opzet niet laten deelnemen

Wat is de meest pijnlijke handeling? Basisbehoefte van de mens: erbij horen 3 grootste angsten: afwijzing isolement de dood “je hebt geen vrienden”

Essentie: Pesten = GERAAKT voelen Dit – weten- maakt elke pest-analyse-diagnose overbodig en zinvol De persoon voor jou heeft hulp nodig, dat telt. Detective ↔ effect van “pesten” aanpakken Straf is pas een straf als deze door de gestrafte als een straf wordt ervaren. Zelfde basishouding bij dader en slachtoffer: voelen zich onzeker, niet goed in hun vel, hebben weinig zelfvertrouwen

Wat doen we eraan als lkr.? D en SO dienen onzekerheid om te zetten in: Kracht Ontplooien van hun mogelijkheden Ondersteunen door: Hen te geloven Hen verantwoordelijkheid geven = essentie van de NO BLAME-aanpak

No Blame Het moet STOPPEN NIEMAND wordt BESCHULDIGD IEDEREEN is VERANTWOORDELIJK

Drie grote fasen: Individueel gesprek met het slachtoffer Gesprek met het “hulpgroepje” Individuele gesprekken met alle betrokkenen

7 stappen Stap 1: gesprek met doelwit Informatie aanvullen/verzamelen Beleving van het slachtoffer Procedure uitleggen Vertrouwen vragen Namen van de betrokkenen Namen van de niet betrokkenen, vriendelijke jongeren Checken wat wel/niet gezegd mag worden = actief luisteren: als ontvanger teruggeven wat zender jou verteld

Stap 2: groep wordt samengeroepen Snel handelen Leden van het groepje (2 daders, 2 meelopers, 2 personen die slachtoffer kennen) bijeen roepen. SO beslist wie. Aangename setting creëren = kring Slachtoffer is niet aanwezig

Stap 3: leg het probleem uit Beleving van het doelwit wordt benoemd, geen feiten Begeleider houdt de touwtjes in handen: vraag om te helpen, niemand wordt gestraft !!! Niet beschuldigen, etiketteren, moraliseren

Stap 4: deel de verantwoordelijkheid Nadruk op “het moet stoppen” Begeleider wijst op individuele verantwoordelijkheid: elke persoon individueel aanspreken en IK-zin vragen Niemand wordt gestraft Belang van de groep

Stap 5: vraag de groep naar hun voorstellen Moedig aan om oplossingen voor te stellen Laat eventueel herhalen, vertrekkend met “IK” Vraag door om intenties concreet te maken Aanvaard alle positieve voorstellen Gebruik positieve bekrachtiging

Stap 6: laat het aan hen over Leg de verantwoordelijkheid voor de oplossing bij hen Veel succes wensen en bedanken

Stap 7: een volgende bijeenkomst Nieuwe bijeenkomst na 1 week Blijf bereikbaar Spreek alle jongeren apart: Hoe was het? Hoe was het om te doen? Ga je ermee door? Laatste stap: gesprek met slachtoffer Is het gestopt? Voel je je al beter? Iedereen vraagt erkenning: 6 leden vd groep doen het werk en als LKR geloof je alle leerlingen die hielpen

No Blame-aanpak: overzicht Gesprek met het doelwit Groep wordt samengeroepen Het probleem wordt uitgelegd Delen van de verantwoordelijkheid Concrete en ik-gerichte voorstellen Loslaten en vertrouwen Een week later: individuele gesprekken

No Blame-aanpak: besluit No blame-aanpak is scharniermoment naar de toekomst → geen feiten uit verleden halen Geen methodiek om problemen op te lossen, wel een houding op basis van geloof en vertrouwen Helpt enkel bij normale standaardontwikkeling → vertaling naar onze doelgroep.

Vertaling naar onze doelgroep: Afhankelijk van de mogelijkheden van het kind Naast No Blame veel mogelijkheden : Pictogrammen Visualisaties Vragenlijst met multiple choice Sociale verhalen

Autisme en pesten: Kinderen met ASS hebben 4x meer kans om gepest te worden dan hun leeftijdsgenootjes (2002)‏ Onderzoek 2005: 100% wordt gespest en dit 1,25x per week. Tussen 11 en 19 jaar Zelfde onderzoek: 23% veelvuldige pesterijen Onderzoek 2003: 94% werd gepest, tussen 4 en 17 jaar Makkelijk doelwit, want mensen met ASS moeten wetenschappelijk begrijpen wat mensen zonder ASS al instinctief weten. Sociaal naïef; lichtgelovig en letterlijk voorstellingsvermogen, concrete associaties, moeilijke zelfverdediging

Autisme en pesten: gevolgen Minderwaardigheidsgevoel als volwassene Problemen in omgang met andere geslacht Slechtere schoolresultaten (zwaardere) depressies Zwakker afweersysteem met als gevolg meer ziektes: alle energie nodig om zichzelf te verdedigen Angstgevoelens Zelfmoord

Problemen: Problemen bij betekenisverlening door: Ander voorstellingsvermogen Echo-verwerking: gedragingen en vragen echoën Generaliseren = denken in compartimenten: niet schoppen op speelplaats ↔ ij het zwembad Herkennen geen gevoelens → benoemen en duiden van gevoelens aanleren Beperkt inschattingsvermogen: opzet of toeval? ongelukje? Eigen schuld? Monoverwerking (1 kanaal gebruikt) → fixatie op 1 bepaald onderwerp en belangrijke informatie wordt gemist. Trage verwerking van auditieve prikkels

Andere problemen: Afwijkende belangstellingen Cultureel analfabetisme: kunnen niet meepraten Gebrek aan fantasie (“doen alsof”)‏ Ongepaste reacties Moeilijk zelfverdediging Afwijkend taalgebruik

Oplossing: Verduidelijking bieden Ruimte Tijd Doelen opsplitsen: kleine stapjes en haalbaar Aandacht bieden aan basisvaardigheden zoals communicatie, kleren, hygiëne, vrije tijd,... Herkennen en omgaan met emoties: visuele methode om gevoelens te helpen benoemen, duiden,... Sociale verhalen opstellen met als doel: Begrijpen sociale signalen en vaardigheden Aanleren en inoefenen ADL-vaardigheden Taak-gerichtheid en concentratie bevorderen Voorbereiden activiteiten

Sociale verhalen: Concrete, specifieke uitgaande van eigen sterktes Verschillende keren, op hetzelfde tijdstip, vlak voor de aan te leren vaardigheid Voorlezen, zelf laten lezen, op cassette opnemen of tekeningen bij maken Verhaal naspelen en laten meenemen Voorbeelden

Ons verhaal + pestactieplan

Evolutie: Scenario 1 gezonde school: voeding Scenario 2 gezonde school: herhaling voeding + beweging Scenario 3 gezonde school: milieuzorg, sorteren Scenario 4 gezond + pestactieplan Video + didactisch materiaal Uitwisselen ideeën en andere pestactieplannen

Dank voor uw aandacht !!!!