Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Ik blijf aan zet” Archipel – Eindhoven De cliënt in regie
Advertisements

Samen werken aan een duurzame civil society
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Opzet van de workshop Kennismaken
Theo Bovens voorzitter CvB - Open Universiteit Nederland & Steven Verjans docent/projectleider - Open Universiteit Nederland & Thijs Habets projectleider.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Van Kroon naar ViP.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Jongeren Preventie Team
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Opschalen succesvolle innovaties in de zorg
Ondernemen(d) in het onderwijs
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Wonen en zorg in de maatschappelijke context Binnenlands Bestuur 25 september 2014 Hans Vos Gebiedsdirecteur Wijchen en Maas en Waal Programmadirecteur.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Social work Week 2.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Workshop 8 Samenwerking met het werkveld. Casus: Vakmanschap Tinten Welzijnsgroep en Hanze Hogeschool
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
Besturen met Burgerkracht
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Integraal sociaal werk
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
HELP! Beren op de omgevingsweg
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Cliëntenraad Sociaal Domein

Kadernota sociaal domein

Basistekst : Talentontwikkeling
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD) HAN BOOT: Buurtnetwerk voor Onderwijs, Onderzoek en Talentontwikkeling. Presentatie tijdens symposium De wijk als werkterrein, ondernemen en innoveren in de eerste lijn. 21 maart 2013 Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)

Een maatschappij in transitie… Traditionele systemen voldoen niet meer Maatschappelijke trends: Participatiedenken Coconstructie en transdisciplinariteit Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Welzijn Nieuwe Stijl, Participatiewet Burgerinitiatieven en -participatie: burgers dragen zelf oplossingen aan, professionals faciliteren Sennett (2012), Together: onze samenleving stimuleert nauwelijks meer om echt samen te werken vanuit dialoog Nussbaum (2012), Creating Capabilities: Mensen kunnen meer dan door de systemen van ze wordt gevraagd Seligman & Csikszentmihalyi (2000), Positive psychology: wat waardeer je in plaats van wat is je probleem etc.  Deze ontwikkelingen vragen om nieuwe systemen en nieuwe paradigma’s

…vraagt om andere professionals. De nieuwe professional: is een netwerker ziet kansen en weet deze te benutten zoekt naar nieuwe verbindingen werkt samen en kan anderen helpen samenwerken kijkt daarbij ook buiten de eigen sector/grenzen is maatschappelijk betrokken experimenteert en ontwikkelt in co-creatie is creatief werkt interdisciplinair combineert passie voor het sociale met zakelijkheid

Dit stelt nieuwe eisen aan de opleidingen Hoe zorgen we (HAN) dat onze studenten na 4 jaar voorbereid zijn op de maatschappij in/na de transitie? Studenten leren en ontwikkelen aan casuïstiek en kwesties in de praktijk (de maatschappij zelf) Dat vereist een integrale benadering van Leren, Werken, Onderzoeken en Innoveren HAN BOOT (werktitel) biedt deze integrale benadering

Wat is HAN BOOT? Een virtuele werkplaats waar studenten met docenten, bewoners, professionals en onderzoekers samenwerken aan verbetering van het woon- en leefklimaat van de wijk Componenten LEREN: flexibel onderwijsconcept afgestemd op praktijkwerkelijkheid (outside-out leren) WERKEN: vast (dienstverlenings-)programma en losse projecten leveren directe meerwaarde aan de wijk ONDERZOEKEN: Uit de wijk komen afstudeeropdrachten (O&I; Kwaliteitsproject; etc.); onderzoek lectoraten INNOVEREN: In de synergie ontstaan nieuwe methodieken, technieken, structuren, systemen  Het proces in de werkplaats zelf is zowel faciliterend voor bovenstaande componenten als doel op zichzelf

Voortschrijdend inzicht Het concept BOOT is nu: virtuele werkplaats  community benadering Verschillende lerende gemeenschappen Arnhem is eerste pilot, meer BOOTs volgen Studenten vanaf begin betrokken Concept wordt gaandeweg ontwikkeld Verschillende strategieën: Opbouwen (re)combineren Nadruk op samenwerking en win-win relaties …..

Organisatie Ontwikkelproject HAN BOOT . Opleidingen en organisaties nemen deel door een lid van de lerende gemeenschap in te brengen Leden verzorgen inhoudelijke inbreng en organiseren ondersteuning vanuit de opleiding of organisatie Leden dragen bij aan algemene projectdoelen Projectcoördinatie Projectleider: Petra Verhagen (ISS-CMV) Programmaleider: Erik Jansen (HAN Sociaal) .