Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager1 Doelstellingen Omgaan met lastig gedrag: Stilzwijgen Niet houden aan bespreking van eigen prestaties Verveling Defensief gedrag Tranen Onbeschoftheid
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager2 De aanpak Uitleg door de trainer (kort!) Discussie Video Werken in groepjes Oefeningen
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager3 Opzet van de training Sessie 1: Inleiding Sessie 2: Uw nachtmerries Sessie 3: Lastige medewerkers Sessie 4: Actieplan
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager4 Lastige medewerkers Stille Steve Negerende Nigel Balende Betty Defensieve Dennis Wenende Wendy Bitse Becky
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager5 Open en gesloten vragen Gesloten – ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden Open – brengt de ander aan het praten Wat?Waar? Waarom?Wanneer? Hoe?Wie?
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager6 Stille Steve Stel vragen Onderbreek niet Geef hem de tijd om te praten
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager7 Negerende Nigel Wijs hem op zijn prestaties Richt u op de toekomst Spreek een target af
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager8 Balende Betty Gebruik formulieren als uitgangspunt Praat met de mens achter de medewerker Bespreek ook de lange- termijnontwikkeling
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager9 Defensieve Dennis Geen karakteranalyse Creëer een informele sfeer Houd u bij het bewijs
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager10 Wenende Wendy Geen verrassingen Begin met iets goeds Wees meelevend maar houd voet bij stuk
Functioneringsgesprekken: de nachtmerrie van elke manager11 Bitse Becky Beheers de agenda Blijf kalm en geruststellend Richt u op de feiten