Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Presentatie zorg en voorzieningen Paula Breedveld en Hans Meerman
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Succesvol studeren met
Digitale Studiemaatjes
Niet DIPPEN maar DIMMEN
Gaan studeren met een functiebeperking
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Domein: studie en handicap
Portfolio Faculteit der Letteren
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
CBO richtlijn beroerte
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Uit zorg voor personen met dementie en hun familie Vlaams minister Inge Vervotte Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Examenjaar havo atheneum
De ondersteuning van de huisarts bij zorg voor psychische problemen
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Maken ze meer mogelijk? Studeren met een functiebeperking Conferentie Toegankelijk Hoger Onderwijs Utrecht 24 november 2011 Anja van den Broek & Jeroen.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
24 september 2014 Vinden en binden Behoefteschatting bijzondere jongerenhuisvesting Rotterdam, Alex Hekelaar Onderzoeker Sociaal-Wetenschappelijke.
Kwaliteit in productie
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Marisa Huizinga AVG & Geneesheer-Directeur Amarant Groep
Studeren met een functiebeperking Gaan studeren met een functiebeperking Stephanie Meulemans, studentendecaan bij Student & Career Support.
|Datum centrum voor informatie technologie educational support & innovation 1 Jaarlijkse analyses BSA gegevens Carlien Vermue Hans Beldhuis.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Opgaan, blinken en verzinken?
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
WELKOM Ouders 3 havo / atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
Functiebeperking of Talent? Workshop
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Hoe gaat het CIZ om met indicatiestelling voor NAH?
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Transcript van de presentatie:

Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders studeren met fb

Inhoud presentatie Film “Iets aan de HANd?” Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Functiebeperking / handicap Stand van zaken HAN Ontwikkelingen rondom studeren met een functie-beperking Studierendement en studenttevredenheid gegevens casuïstiek

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 68 bacheloropleidingen 22 masteropleidingen 28.000 studenten HAN-Arnhem: techniek, economie, educatie (pabo) HAN-Nijmegen: gezondheid, gedrag&maatschappij, economie, educatie (pabo en lero), techniek (lab)

Functiebeperking of handicap Functiebeperking / handicap of chronische ziekte Lichamelijk, psychisch, zintuiglijk Tijdelijk en structureel Zichtbaar en onzichtbaar Voorbeelden blindheid, reuma, motorische stoornissen, dyslexie, diabetes en psychische problemen. Meest voorkomende problemen Concentratieproblemen Dyslexie Chronische aandoeningen Depressieve klachten Beperkt uithoudingsvermogen

Functiebeperking of handicap Studieproblemen voortijdige uitval (meer dan studenten zonder fb, 2x zo hoog als in WO) studievertraging (ook lagere cijfers) functiebeperking wordt niet of laat kenbaar gemaakt Omvang doelroep studenten met functiebeperking 11%-14% studenten HO heeft fb (2005) 16,5 % van eerstejaarsstudenten heeft fb (2009) 8% ondervindt (ernstige) hinder bij studie (Studentenmonitor 2007) WGB h/cz (dec 2003) Instellingen moeten maatregelen treffen en passende voorzieningen bieden. Geen onevenredig belasting voor instelling.

Stand van zaken bij de HAN HAN-beleidsplan (2006) Studenten met fb zijn welkom bij de HAN. Gelijke behandeling alle studenten, eigen verantwoordelijkheid. Competenties voor alle studenten gelijk; de weg kan verschillen. Aanpassingen waar nodig, redelijk en haalbaar. HAN-actieplan ‘Studeren met functiebeperking' (2007 - 2010) Intakegesprekken, voorlichtingsfilm. Dyslexie (standaardvoorzieningen, Kurzweil, protocol dyslexie). ASS (protocol bij ICA, extra begeleidingstijd voor slb’ers). Themabijeenkomsten, informatie en handleiding voor slb’ers. Website HAN, insite HAN en brochure voor studenten. Voorbeelden van aanpassingen 25% extra tentamentijd, flexibel rooster, mondeling i.p.v. schriftelijk, verminderde aanwezigheid, stageplaats dichtbij, financiële ondersteuning, gebruik specifieke software.   28.000 HAN-studenten Meer dan 2000 studenten ondervinden belemmeringen bij de studie. Ongeveer de helft is dyslectisch.

Stand van zaken bij de HAN 28.000 HAN-studenten 4000 studenten hebben een functiebeperking. 2000 studenten ondervinden belemmeringen bij studie. 1000 studenten zijn dyslectisch. Groep studenten met ASS groeit (instroom bij ICA, HLO, FEM). Voorbeelden van aanpassingen 25% extra tentamentijd, flexibel rooster, mondeling i.p.v. schriftelijk, verminderde aanwezigheid, stageplaats dichtbij, financiële ondersteuning, gebruik specifieke software. Taakverdeling slb’er en senior slb’er: inhoudelijke / organisatorische zaken. campusdecaan: intake, opleidingsoverstijgend, financieel.

Ontwikkelingen Rapport ‘Onbelemmerd Studeren’ van inspectie (jan 10) Aandacht is toegenomen, maar geen enkele instelling voldoet aan eisen. Rapport ‘Meer mogelijk maken’ van de cie Maatstaf (mrt 10) Referentiekader voor producten, diensten en voorzieningen die de instelling moet bieden aan studenten met fb. Accreditatie Toegankelijkheid voor studenten met fb wordt element waaraan instelling wordt getoetst. Toename studenten met functiebeperking (HAN) Aandacht voor studierendement & studenttevredenheid (HAN)

Studierendement Geen cijfers betreffende studie-uitval en studievertraging. Faculteit Economie Arnhem: propedeuse 2009-2010. gestopt norm- norm+ P ------------------------------------------------------------------------------------ dyslexie (25) 24% 16% 44% 16% psychisch. problemen (8) 63% 25% 12% - ASS (7) 29% 14% 43% 14% andere fb’en (21) 10% 52% 33% 5% totaal FEM A + N (1600) 28% 21% 34% 17%

Studenttevredenheid Ontevreden over voorlichting m.b.t. beleid / maatregelen Ontevreden over begeleiding Weinig betrokkenheid van medewerkers Voortdurend dezelfde faciliteiten vragen

Casuïstiek Casus 1 Student met beperkte energie vraagt bij start studie om studie te spreiden. Casus 2 Student met ASS heeft veel extra begeleiding nodig bij plannen en overzicht houden. Casus 3 Student heeft diverse studies gedaan, niets afgemaakt. Heeft burn-out gehad, begint nu aan studie bij HAN en kan maar voor 50% studeren (voor 50% Wajong).