Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Workshop Handelingsgericht werken
Mediërend leren op bs. Theresia
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectievaardigheden en instrumenten
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
HGW en gesprekken met leerlingen
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Pastoraal op school.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
1.
De kaart is niet het landschap
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Oplossingsgericht coachen
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Leidinggeven en coachen
Flowchart – motivatie typologie
Ervaringen Implementatie in Nederland
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Werken met het 8 fasenmodel Frank Meeuwsen & Menno Zwart
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Oplossingsgericht werken
Aanpak problematisch gedrag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop evalueren Dcp
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Bijeenkomst September 2015
Do’s & dont’s coachen Ex gedetineerden Inburgering Langdurig werklozen Hangjongeren studenten.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Bijeenkomst September 2015
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Evaluatie Cursus.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Oplossingsgericht werken
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Hogere denkvaardigheden
Crisis-Management.
De veranderende rol van de IB
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Coaching.
Jij als werkplekbegeleider!
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als Werkplekbegeleider!
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding Eerst geloven dan zien Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding

wat mag je verwachten in deze werkwinkel ? een kennismaking met oplossingsgericht coachen in het kader van studieloopbaanbegeleiding kennis: het model en enkele tools bij het eerste gesprek vaardigheden: demonstreren van het model en oefenen van onderdelen houding: welke andere houding wordt verwacht ? inspireren tot … toepassing: wat kun je ermee in je slb praktijk?

Agenda De uitgangspunten van Oplossingsgericht Coachen “I have a dream” Het model: gespreksfasen en enkele tools drie studenten terugblik en vooruitblik

Oplossingsgericht Coachen: de uitgangspunten De mens functioneert in een relatienetwerk en beschikt altijd over krachtbronnen, hoe groot de (tijdelijke) problemen ook zijn De mens maakt “ persoonlijke constructen”, vooronderstellingen over zijn werkelijkheid. Ieder is voortdurend bezig eigen ervaringen betekenis te geven “ Wat houdt de persoon tegen bij het vinden van oplossingen?” is een zinvoller vraag dan “ Wat heeft dit probleem veroorzaakt?” Een probleem kan anders gekaderd worden- en op een manier die beter helpt. Focus op taal is van belang Richt je op successen, dan volgen de bijbehorende veranderingen vanzelf Elk probleem heeft (her)kenbare uitzonderingen De coach blijft vrij van oordelen omdat hij binnen het referentiekader wil werken van de student

Oplossingsgericht Coachen is een begeleidingsvorm waarbij de focus ligt op het bewustworden van de wens die in kaart wordt gebracht het bewustworden van haalbare stappen met behulp van schalen het bewustworden van al aanwezige hulpbronnen Door deze bewustwording neemt de motivatie toe tot het aangaan van ontwikkeling

komt een slb’er bij me voor een gesprek … de gespreksfasen Contact leggen/ context verkennen Uitleg Het doel Probleemverkenning Het inhoudelijke doel Exploreren van krachtbronnen Differentiatiemogelijkheden aanreiken Op de toekomst oriënteren Feedback aan het eind van het gesprek

De beslissingsboom Betreft de kwestie een probleem of een beperking? Is er een hulpvraag? Nee? Dan hebben we te maken met een voorbijganger in een vrijblijvende relatie Is die hulpvraag werkbaar? Nee? Dan hebben we te maken met een zoeker in een zoekende relatie Is de ander in staat zijn eigen krachtbronnen te gebruiken? Nee? Dan hebben we te maken met een koper in een consulterende relatie Deze beslissingsboom is uitgewerkt in Handboek oplossingsgericht Werken in het Onderwijs

Voordelen van Oplossingsgericht Coachen door de sterke oplossingsgerichtheid kort en efficiënt de student staat centraal in het formuleren van een eigen doel, het inventariseren van eigen mogelijkheden doelstellen leidt tot actie en werkt daarmee motiverend de slb’er werkt volgens duidelijke stappen de slb’er en student focussen op het positieve, dat “voelt goed” deze vorm van coaching heeft een wetenschappelijke validering