Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag 19 april 2013 Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
De weg naar excellente dienstverlening 2010 – Coalitieprogramma 2011 – Extern onderzoek ‘Bruggen Bouwen’ 2012 – Villa Veere & Visie Dienstverlening
Villa Veere Bestuurskrachtig en zelfstandig Excellente dienstverlening Dienstverlening altijd dichtbij Organisatieverandering
Visie Dienstverlening Ambitie: van goed naar EXCELLENT Bestaat uit: Visie Doelstellingen Uitvoeringsprogramma (incl. NUP!) Organisatie
Informatiebeleid (v.a. 2003) Werken onder architectuur Standaarden KING NUP Mid Office Community Partnership (“niet alles zit in de standaard”) Innoveren, Borgen processen, Optimaliseren mogelijkheden
Product & dienst catalogus (PDC) Referentie architectuur eGemeente (versie 2.1) Functionele componentenAr FrontOffice MidOffice BackOffice Overheids portaal Gemeente portaal Werkplek KCC Zakenmagazijn RGBZ ZTC Middelen Burgerzaken Authenticatie Zaak afhandeling burger Jeugd & Onderwijs Document management Personalisatie Werk, Inkomen & Zorg Output management Formulieren Belasting & Kadaster bedrijf Relatie management Betaling Vergunningen & Handhaven Management informatie Orkestratie Synchronisatie Product & dienst catalogus (PDC) Adressen & Gebouwen Gegevensmagazijn Sector RSGB Geo instelling Digitale kaart Ruimtelijk beheer Content management Overig … Gemeentelijke servicebus Digikoppeling (OverheidsServiceBus) Ontsluiting LV Compliant met: Landelijke basisregistraties & verwijsindexen Personen Adressen Gebouwen Topografie ... DKD 6
Processen digitaliseren Kwaliteit van dienstverlening én efficiënte bedrijfsvoering Dienstverlening plaats- en tijdonafhankelijk Eerste processen “live” vanaf 2006 Paradox van Larnier: Overschat niet de korte termijn effecten, Onderschat niet de lange termijn effecten
Leerlingenvervoer Ongeveer 100 aanvragen per jaar Proces “slim en slank” gemaakt Geen onnodige vragen stellen Gebruik maken van basisgegevens Digitaal via Midoffice-component (“generiek proces”) Via communicatie “digitale route” stimuleren (bv. verloten cadeaubonnen) Na 3 jaar 70% digitaal Opgenomen in database “Goed Opgelost” (BZK)
Parkeervergunningen 2012 proces “herijkt” mbv ESF-subsidie (vermindering regeldruk door bv. geen kopie kenteken meer te vragen) Digitaal proces ingericht (vergelijkbaar met leerlingenvervoer) 1e jaar ± 25% digitaal (250 van de 1000) Binnenkort evaluatie Op basis daarvan proces weer aanpassen