Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Open Universiteit Nederland Faculteit Natuurwetenschappen
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Wat komt er zoal bij kijken?
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Leertechnologie: hoe de gebruiker centraal moet staan
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Darco Jansen ELO en onderwijs. EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT in een dynamische context
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Stand van zaken Project WAK
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Sterke authenticatie via SURFconext Eefje van der Harst 24 maart 2015.
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
Beheer van digitaal onderwijsmateriaal
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Informatie management HC2
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Ben Welman E-boeken maken met DITA. Wie is Ben Welman Werkzaam bij Saxion (t/m aug. 2011) Opleiding Comm. Techn. Bedrijfskunde R&D bij ICT & Onderwijs.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
ICT in het speciaal onderwijs
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Richard West University of Georgia
Kluwer The end of Publishing
Samenwerking waterbeheerders
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Een eigen leerroute voor elke student
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen

Gezamenlijke verkenningstocht Traditionele curusontwikkelproces OUNL? –Rol ICT in , workflow Auteursomgevingen, CMS en uitleveromgevingen (ELO’s) –Voorbeelden –Wat gaat er veranderen? –Consequenties voor workflow Enkele ervaringen vanuit RdMC Discussie a.d.h.v. productie- en waardeketen

Cursusproductie OUNL Als eerste geïndustrialiseerde productie van (afstands)onderwijs –Cursusteam voor ontwikkeling (tijdelijk project) –Proeftoetsing met studenten –Inhoudelijk afronden en certificering (incl. CvE) –Productieproces in standaard onderwijsmodellen –Opname in curriculum, communicatie en werving –Overdracht aan onderwijsservicecentrum, studiebegeleider, examinator

Cursusteam voor ontwikkeling Cursusstartdocument -plan Cursusteamleider Onderwijskundige Toetsexpert –Cursusteam voor ontwikkeling (tijdelijk project) –Proeftoetsing met studenten –Inhoudelijk afronden en certificering (incl. CvE) –Productieproces in standaard bv. leereenhedenmodel –Opname in curriculum, communicatie en werving –Overdracht aan OSC, studiebegeleider, examinator

Maken Vormgeving, redactie, proeftoets Opslag en beheer Uitleveren Exploitatie onderwijs Metadata Auteurs- instructie Workflow Leereenheden model Keuze: scheiding 3 processen WP5.1 Wordstar MS Word Copy Typemach Eigen illustratie Geschreven toets

MakenOpslag en beheer Uitleveren Metadata Check in / out Repository Workflow Leereenheden model Keuze: scheiding 3 processen Tekst- werkboek COO-materiaal Tentamen

Cursusproductie OUNL (2) Duidelijks scheiding tussen productie (maken) en exploitatie (uitleveren) –Steeds meer cursussen, steeds minder tijd voor ontwikkeling (rel. veel exploitatiekosten) Kracht OUNL was –Denken horizontaal (onderwijsmodellen) –Organiseren vertikaal (aparte afdelingen)

MakenOpslag en beheer Uitleveren Metadata Leereenheden model Maar repositories gescheiden Tekst- werkboek COO-materiaal Tentamen Metadata

Vervolgens ELO’s in het onderwijs Studienet Blackboard Moodle Sakai Didactor-MMBase Sharepoint …..

Ict: alleen maar substitutieproces? Invoering van ict is vooral een substitutieproces: ‘oude’ hulpmiddelen worden vervangen door nieuwe, mooie instrumenten. Intussen wijzigt het onderwijsproces niet noemenswaardig, want de onderwijsinstelling verandert niet en de lesinhoud blijft ongewijzigd.

We hebben geen ELO nodig! Als het onderwijs zich richt op het binnenhalen van de beroepspraktijk (authentieke taken, werkplekleren) dan is er geen ELO nodig. De inzet van ict is daarmee analoog aan de gebruikelijke ict-omgeving in die beroepspraktijk, incl. netwerktools, communities, kennisbanken, etc.

We hebben geen ELO nodig (2) Bovendien wordt die omgeving aangevuld met de eigen omgeving van de studenten: MSN, SMS, smartphones, etc.

Homo Zappiens

Het daadwerkelijk leren vindt niet in de mooie ict-omgevingen plaats maar in de dagelijkse interactie met geadopteerde communicatiemiddelen." Als OUNL weinig nieuwe ict toevoegen aan dat wat doelgroep al gebruikt Uitdaging: omgaan met diversiteit !! –Naar gebruikerskenmerken (taakuitvoering- /ondersteuning in dagelijkse werkzaamheden) –Naar ict dagelijkse gebruikt door onze doelgroepen Weinig nieuwe applicaties!!!!

We hebben geen ELO nodig (3) OUNL moet zich richten op de ‘achterkant’ van ELO’s

MakenOpslag en beheer Uitleveren Metadata Check in / out Repository Workflow zoeken, gebruiken, hergebruiken ELO Web CD-ROM Papier PDA Smartphones Hives Etc. Content ManagementLeren / werken Keuze: scheiding van systemen maatwerk naar ict bij (eind)gebruikers

Uitleveren (L)CMS Authoring Web CD-ROM Papier MS Sharepoint (Learning Gateway) MMBASE ContentE (Turpin Vision) Metadata- editor Didactor Webpublicatie

–Wat je erin stopt, moet je (en anderen, nu en in de toekomst) er gemakkelijk weer uit kunnen halen –Gebruikersgemak – taakuitvoering / werksituatie eindgebruiker centraal –CMS sterk in onderwijs- en multimedia-toepassingen –Voldoende tooling om snel en eenvoudig meerdere interfaces te realiseren –Voldoende (toekomstige) mogelijkheden te hebben om aansluiting c.q. uitlevering naar systemen van andere instellingen te ondersteunen Belangrijkste criteria

Repository RdMC-breed Uitlevering RdMC-breed Uitlevering per project (L)CMS Zij-instromers Lerarenopleiding Scholen Web CD-ROM Papier Casusbank PALET …………. bv. DU Kennisbank β-vakken RdMC Web- portaa l

Uitleveren (L)CMS Authoring Web-PC productX MMBASE Metadata- editor Scorm ELO- Inholland Web-Tabloid productX Web-Smartphone productX

Schermafdrukken invoegen

Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Productcatogus RdMC

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Schermafdrukken invoegen Hier voorbeelden geven (10 schermen)

Cursusproductie met CMS Positief: alles kan –Vanuit 1 database naar verschillende media –Vanuit 1 database maatwerk naar doelgroep –Snel te actualiseren en te onderhouden –Toekomstvast (bij nieuwe media, ELO) Negatief: alles kan –Kwaliteitscontrole op inhoud, redactie, vormgeving –Denken teveel horizontaal ‘jonge eendjes effect’ – tunnelen op 1 ict-pakket –Nog geen goed gebruik verticale scheiding versiebeheer, scheiding organisatie

Productieketen-proces

Cursusproductie OUNL (2) Duidelijks scheiding tussen productie en exploitatie –Steeds meer cursussen, steeds minder tijd voor ontwikkeling (rel. veel exploitatiekosten)

Toegevoegde waarde in keten Positie OUNL in waardeketen –OUNL in alle stappen verantwoordelijk Beperken tot added value –Kwalitatief hoogwaardig content vs open content (dan nadruk op CMS) –Goede begeleiding vs peer feedback (dan nadruk op communities, Web2.0) –Toetsen en certificeren

Productieketen-zelf doen

RdMC samen met uitgevers 1.Het drukken/uitgeven van boeken / RdMC- workingpapers waarbij de pdf’s gratis (via de site van het RdMC) te downloaden zijn. 2.Het drukken/uitgeven van boeken/cursussen als momentopname uit databasegestuurde webproducten 3.De (commerciële) exploitatie van gezamenlijke uitgeefplatform met RdMC (web)producten als totaalpakket

Productieketen-model

Productieketen-toekomst

Auteursontwikkelprocessen en moderne ICT? Of modern onderwijs voor leven lang leren, mede mogelijk gemaakt door ict welke veel gebruikt door onze doelgroepen?