Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut. Maarrr: emotionele waarde speelt grote rol. Merktrouw = grotendeels emotioneel gestuurd. Elaboration Likelihood model (Richard Petty en John Cacioppo): 2 wegen naar houding en gedrag: central mode: vooral rationeel, kennis gestuurd peripheral mode: vooral emotioneel gestuurd. Aronson bouwde dit model uit tot Judgement heuristics: representative heuristics: mening o.b.v. één overeenkomst availability heuristics: er is al een herinnering attitude heuristics: voortbordurend op een al aanwezige houding
Consumentengedrag (2) Theory of reasoned Action (Fishbein en Ajzen, 1993) gedrag is gevolg van attitude over gedrag en dat is afh van: geloof in resultaat van gedrag waardering van het resultaat subjectieve norm en dat is weer afh. van: vertrouwen in referentiepersoon/groep motivatie om zich aan te passen aan referentie
Cross culturele marketing Cultuur is collectieve mentale programmering die per generatie wordt overgedragen. Cultuur is opgebouwd uit: ideologie normen en waarden symbolen gedragscodes systemen fysieke infrastructuur
Verschillen in cultuur Er zijn vele modellen die cultuurverschillen verklaren/beschrijven.. High/low context (Edward Hall) High context: langdurige relaties, harmonie met natuur, zijn, traditie, hiërarchie/status, groep, samenwerking Low context:heersen over natuur, individualistisch, gelijkheid, competitie etc. Cultuurdimensies (Geert Hofstede) mannelijk/vrouwelijk individualisme/collectivisme machtsafstand vermijding onzekerheid
Opbrengst optimaliseren RFM analyse: Recency Frequency Monetary Opbrengst optimaliseren door leden van doelgroep te benaderen op basis van maximale RFM cijfer meer kans op succes. O.a. bij goede doelen gebruikt.