Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 5 dimensies van cultuur
Advertisements

Interculturele communicatie
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
VARIATIES OP DE LEVENSLOOP
Interculturele Communicatie
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
TOEKOMST VOOR HET BREIN
culturen categoriseren: basiswaarden
Interventie en implementatie
Arbeidstevredenheid en prestaties
Communicatie en draagvlakontwikkeling intern
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Communicatieproces .
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
Gedrag in organisaties hoofdstuk XII
Aantekening §2 Aids in Afrika.
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Gedrag in organisaties, 10e editie
De Fundamenten van Individueel Gedrag
H9: Zelfbeïnvloeding Wat we zelf doen, doen we beter?
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Een Theoretische en Empirische Analyse van Benaderingen in Symbolische Probleem Oplosmethoden.
Cultuur is een grondrecht. B = p(G+V) Cultuur is een grondrecht.
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
‘Een vreemde cultuur is onszelf het beste zien’
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Diversiteit Kaoutar el Baghdadi 1 BASW B Informatievaardigheden.
Cross-cultural OB Gelfand, Erez, & Aycan (2007) Annual Review of Psychology, 58,
Betere Performance met soft controls
Vorlesung/Übung Interculturele communicatie
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Groepsdynamica.
Oic.
Stromingen in de psychologie
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Workshop Identiteit?.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Hoe cao-onderhandelingen elkaar beïnvloeden (en waarom dat tot cao-conflicten kan leiden) Alex Lehr Politicologie.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Conflicten en onderhandelingen
Culturele diversiteit
Jongeren laten zich horen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
Voorlichting, advies en instructie
Cultuursensitieve Communicatie
Internationaal I Cultuur zit in je.
Diversiteit en integratie
Internationaal I Cultuur zit in je.
Culturele diversiteit
Cultuur en samenleving
Risicocommunicatie en de omgevingswet
De ene samenleving en de andere
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut. Maarrr: emotionele waarde speelt grote rol. Merktrouw = grotendeels emotioneel gestuurd. Elaboration Likelihood model (Richard Petty en John Cacioppo): 2 wegen naar houding en gedrag: central mode: vooral rationeel, kennis gestuurd peripheral mode: vooral emotioneel gestuurd. Aronson bouwde dit model uit tot Judgement heuristics: representative heuristics: mening o.b.v. één overeenkomst availability heuristics: er is al een herinnering attitude heuristics: voortbordurend op een al aanwezige houding

Consumentengedrag (2) Theory of reasoned Action (Fishbein en Ajzen, 1993) gedrag is gevolg van attitude over gedrag en dat is afh van: geloof in resultaat van gedrag waardering van het resultaat subjectieve norm en dat is weer afh. van: vertrouwen in referentiepersoon/groep motivatie om zich aan te passen aan referentie

Cross culturele marketing Cultuur is collectieve mentale programmering die per generatie wordt overgedragen. Cultuur is opgebouwd uit: ideologie normen en waarden symbolen gedragscodes systemen fysieke infrastructuur

Verschillen in cultuur Er zijn vele modellen die cultuurverschillen verklaren/beschrijven.. High/low context (Edward Hall) High context: langdurige relaties, harmonie met natuur, zijn, traditie, hiërarchie/status, groep, samenwerking Low context:heersen over natuur, individualistisch, gelijkheid, competitie etc. Cultuurdimensies (Geert Hofstede) mannelijk/vrouwelijk individualisme/collectivisme machtsafstand vermijding onzekerheid

Opbrengst optimaliseren RFM analyse: Recency Frequency Monetary Opbrengst optimaliseren door leden van doelgroep te benaderen op basis van maximale RFM cijfer  meer kans op succes. O.a. bij goede doelen gebruikt.