Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Advertisements

Beelden storm.
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
De uitvinding van de boekdrukkunst en de eerste boeken en geschriften
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Welk geloof had de tekenaar van deze bron?
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Paragraaf 5.3 Vorige les: humanisme en renaissance
5 Een nieuwe wereld.
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 20: Calvijn en de Reformatie.
Reformatie en renovatie
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Hoofdstuk 5.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
ALGEMENE VRAGEN. VRAAG 1 In de nieuwe tijd komt de mens met zijn eigen mening en waarden centraal te staan in het leven. Geef hiervoor 1 woord. antropocentrisme.
De christelijke kerk valt uiteen
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Een van hen was de monnik Maarten Luther
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Les 4: De Reformatie - Luther
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Reformatie als propagandaoorlog KA 21: de protestantse Reformatie had splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Renaissance in Nederland
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Renaissance in Nederland
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
Transcript van de presentatie:

Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid +/- 1000 ontstaan steden Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid Ad Fontes! H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

Renaissance en Humanisme Middeleeuwen Momento Mori Renaissance en Humanisme Kunst Individuele expressie Perspectief Uomo Universalis Literaire/filosofische kant Onafhankelijker van de kerk Sociale, politieke, religieuze en morele waarden komen ter discussie H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

Door de boekdrukkunst: Doorbreking van het kennismonopolie van de kerk Snelle verspreiding van kennis en ideeën Intellectuele ontwikkeling van het volk Individualisering Samenwerking tussen wetenschap, ambacht en handel H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

De mens had zijn intellect van God gekregen Humanisten vonden het gedrukte woord de sleutel tot de ontplooiing van het individu De mens had zijn intellect van God gekregen Dus moesten ze zelf de bronnen bestuderen H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

Desiderius Erasmus van Rotterdam (ca. 1467-1536) Monnik én humanist Zorgen over de bestudering van de bronnen Zorgen over een scheuring in de kerk Wil christendom en humanisme versmelten Daarom bestuderen van de bronnen van het geloof H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

Desiderius Erasmus van Rotterdam (ca. 1467-1536) Komt uit op: -Persoonlijk geloof -Ontdaan van uiterlijkheden (Judaïsme) H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

-De mens kan zijn zonden niet afkopen -Alleen God kan zonden vergeven Maarten Luther (1483-1546) Kritiek op aflaten -De mens kan zijn zonden niet afkopen -Alleen God kan zonden vergeven -Persoonlijk geloof -Ontdaan van uiterlijkheden -Zorgt wel voor een kerkscheuring H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

Welk geloof had de tekenaar van deze bron? De bron heet “de duivels doedelzak”. Wie stelt het hoofd voor dat als doedelzak wordt bespeeld? Welk geloof had de tekenaar van deze bron? H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

Bij welk geloof hoort deze prent? Noem twee beeldelementen die bewijzen dat je idee klopt. H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme

Welk geloof had de tekenaar van de bron? De bron heet `de geloofsboom`. Bij welk geloof hoort de boom en waar kun je dat aan zien? Welk geloof had de tekenaar van de bron? Wat of wie stellen de andere mannen voor? Leg uit waar je dat aan kunt zien. H5 Een nieuwe wereld 5.3 Erasmus en het Humanisme