Inleiding op het vak natuurwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Biotechnologische Wetenschappen
Advertisements

De natuurwetenschappelijke methode
KENNISMAKING MET FYSICA
Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Invloed van omgeving (T en pH) op reacties met CO2
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Natuurwetenschappelijk onderzoek
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Een biologisch onderzoek
Wat zijn natuurwetenschappen?
Wetenschappen 2e en 3e graad
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
De nieuwe syllabus scheikunde
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Powerpoint presentatie Natuurkunde § 1.1 & 1.2
Wat zijn natuurwetenschappen Gemaakt door : Ashequlla, Philipp.
Natuurkunde Paragraaf
Natuurwetenschappelijk verslag
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Hoofdstuk 1 de wereld om ons heen
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Jos de Wit & Mark van Delst
Bioloog Het beroep.
PowerPoint presentatie Gemaakt door Marjolein en Charlotte Natuurkunde.
Periode 1 Biologie Lesstof voortgangtoets 1.1
Project Zuid-Afrika.
Samenvatting Hoofdstuk
NLT Aardrijkskunde/biologie
413 – ECOLOGIE.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Onderzoeksvragen maken
Hoe werkt deze digitale methode? 1
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
HAVO 4 Thema 1: Inleiding in de biologie Boek: Biologie voor jou Deel: HAVO A.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
Examentrainer 1 Inleiding in de biologie ©JasperOut.nl.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
KEUZEMODULE 1 Economysteries
Pakketkeuze Gemengd/Theoretisch
Blokboek - Natuur 7 Les 1 - Zoogdieren.
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
De spijsvertering BLOKBOEK NATUUR – LES 7.
Een werkstuk schrijven
Praktijkgericht onderzoek
Ecologie Hoofdstuk 6.
Gedrag Thema 4.
Ecologie Hoofdstuk 6.
413 – ECOLOGIE.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Titel van wetenschappelijk project
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Practicum bacteriën en schimmels.
Transcript van de presentatie:

Inleiding op het vak natuurwetenschappen

Wat bestuderen de natuurwetenschappen? Doel natuurwetenschappen: onderzoeken en begrijpen van: Levende natuur  biologie; Niet-levende natuur  fysica, chemie. Natuurwetenschappen Wetenschappelijke methode Chemie Fysica Biologie

De wetenschappelijke methode Wetenschappelijke methode: uitvoeren van experimenten volgens een bepaald stappenplan. Natuurwetenschappen Wetenschappelijke methode Stap 1: het probleem omschrijven (onderzoeksvraag) Stap 2: informatie verzamelen over het probleem Stap 3: het onderzoek uitvoeren Stap 4: onderzoeksvraag beantwoorden en een besluit formuleren.

Het domein van de fysica (natuurkunde) bestudeert de niet-levende natuur.

Het domein van de biologie bestudeert de levende natuur.

Het domein van de chemie (scheikunde) bestudeert de niet-levende natuur.

Probleem: wat geef ik stekelbaarsjes te eten?  Hypothese (=veronderstelling): stekelbaarsjes eten dieren en geen planten. Probleemstelling bij gevangen stekelbaarsjes

Informatie opzoeken in boeken, op internet over stekelbaarsjes: dieren (muggenlarven, watervlooien, slingerwormen), watertemperatuur, … Muggenlarven (3-5 mm) Slingerwormen (enkele centimeters) Watervlooien (2-3 mm)

Onderzoek uitvoeren: enkel aangeboden voedsel mag gewijzigd worden, alle andere factoren (temperatuur, vissen, aquarium, …) niet. Stekelbaarsjes worden achtereenvolgens gevoed met dieren (muggenlarven, watervlooien, slingerwormen). Stekelbaarsjes worden gevoed met waterplanten.

Besluit: stekelbaarsjes eten alle gevoede diertjes en geen planten Besluit: stekelbaarsjes eten alle gevoede diertjes en geen planten. Het zijn roofvissen. De gestelde hypothese is juist. Stekelbaarsjes zijn roofvissen.