Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Vriendschap voor het leven
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Social media gebruiken om een baan te vinden
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
- - - Social Media.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
“UW MERKNAAM DOOR ANDERE OGEN"
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Marco Leeuwerink Politie Hollands Midden Openbaar of gesloten?
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
DE GROTE REGIOBEURS Stadskanaal. TRENDS Vergrijzing Vergrijzing Social media Social media Mobiele telefonie Mobiele telefonie.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Mediales 1 Overdragers van informatie. Bijvoorbeeld internet, televisie, krant, tijdschrift.
Research. Over Forte Solutions Concurrentie Interactieve Boeken Onze Mogelijkheden Hoe inzetten? Welke uitgever? Voor- en nadelen.
Met handen en voeten geloven 1
Integer omgaan met sociale media
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Een onverwacht feest Les 2
Handvaten voor een eerste gesprek
Wat is privacy? 1891: Warren & Brandeis “The right to be let alone...”
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Het nieuwe solliciteren:
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Analyse van de ‘aard’ van (strafbare) overlast – per overlasttype Thijs van Best 1BaMVb r
MANTELZORGGESPREK.
STELLINGENSPEL.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
22/11/ Jaar Den Bell opendeurdag Ethische vragen bij gebruik sociale media.
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Integriteit Dilemmatraining.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014

De organisatie op sociale media “Wat mag je als organisatie (niet) schrijven, (re)tweeten …? Mag er bijvoorbeeld iets getweet worden (of op Facebook geplaatst) over een reportage die enigszins kritiek levert op het gevoerde beleid, maar mooi weergeeft wat er in de sector leeft?”

De werknemer op sociale media “Is regulering/controle wenselijk of net niet?”

De werknemer op sociale media “Collega's blijken vaak bevriend met elkaar op Facebook. Al twee gevallen werden mij gemeld van een collega die roddelt over een andere collega op Facebook. In het ene geval was dit enkel zichtbaar voor de vrienden en in het andere geval was het zelfs openbaar te zien. Hoe ga je als leidinggevende hiermee om?”

De werknemer op sociale media “Wat doe je als iemand kritiek geeft via sociale media op wat Flanders’ Care doet of wat de regering beslist?”

De werknemer vs de privépersoon “Vanuit hun functie werken ze mee aan bepaalde onderwerpen of nemen ze deel aan overleg met externen, als privépersoon hebben ze een (andere of meer) uitgesproken mening over die onderwerpen. In de uitoefening van hun functie moeten ze neutraal blijven, maar als privépersoon mogen ze een uitgesproken mening hebben die ze ook op hun website, blog, fora, e.d. uiten, zolang ze niet in naam van de Vlaamse overheid spreken.”

De werknemer vs de privépersoon “Ze vragen zich af wat ze moeten doen als anderen reageren op hun meningen en vragen wat hun beroep is, waar ze werken (om dan zo weer daarop in te spelen), … Hoe gaan ze daar dan best mee om om toch de scheiding werk en privé te kunnen blijven maken?”

Sociale media als parallel kanaal “We merken op dat sociale media de plaats innemen van ‘echte’ communicatie op de werkvloer. Met de installatie van open landschapsbureaus is men bang om de ander te storen, is er geen privacy, … Er wordt minder echt gecommuniceerd en we merken op dat mensen met elkaar communiceren via Facebook. Ze hebben chat openstaan en praten zo met elkaar. Af en toe zie je dan een glimlach op hun gezicht en een schalkse blik vanop afstand. Mensen die niet op Facebook zitten, zitten dan in de ‘stilte’ (gewild of ongewild), denken dat ze mensen niet mogen storen want ze lijken zo hard aan het werk, …. Dit wekt wrevel op en is niet goed voor de sfeer. Facebook verbieden is niet wenselijk en te verregaand, maar hoe kan je dit op een redelijke manier ‘oplossen’, hoe kan je mensen toch ‘motiveren’ om ook nog ‘face-to-face, met stemgeluid erbij te communiceren?”

Tijdverspilling met sociale media “Gebruik van Facebook tijdens de werkuren: waar eindigt dat? Zelfs de sociale dienst zit op Facebook en Twitter. Waar ligt de grens?”

Goede voorbeelden “Hoe zet je sociale media succesvol in in een werkcontext? Wat zijn goede ervaringen van collega’s? Bij wie werkt het goed en waarom?”

houdt-je-de-gaten houdt-je-de-gaten we-hebben-nood-aan-meer-regels/ we-hebben-nood-aan-meer-regels/ huijs.html/236-hoe-pak-je-social-media-conflicten-aan.html huijs.html/236-hoe-pak-je-social-media-conflicten-aan.html hten/292976/bijna-helft-werknemers-afgeleid-door-social-media- op-het-werk.html hten/292976/bijna-helft-werknemers-afgeleid-door-social-media- op-het-werk.html job-idUSTRE53N4JF job-idUSTRE53N4JF flauwekul-kritiek-op-baas-is-gegronde-reden-voor-ontslag/article- normal html flauwekul-kritiek-op-baas-is-gegronde-reden-voor-ontslag/article- normal html