Continuïteitsplanning bij de Vlaamse overheid Coördinatie- en crisiscentrum Vlaamse Overheid (CCVO) Infosessie 12 april 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Mag ik u voorstellen ....
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Klassieke AO Leseenheid1
Start.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Diabetes Zorgpad Pro_Doc
Van tweeluik naar driehoeken
WISKUNDIGE FORMULES.
Accountancy en Advisering
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Arbeidsregimes OCMW Antwerpen.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Professioneel Kritische Instelling
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Farmaceutische zorg in NCare
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
GIS-coördinator in Westerlo
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Management Accounting Management Control
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Welkom!.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Facet De beveiligde site en de beheerder Facet.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
ZijActief Koningslust
Doelstellingenmanagement
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

Continuïteitsplanning bij de Vlaamse overheid Coördinatie- en crisiscentrum Vlaamse Overheid (CCVO) Infosessie 12 april 2012

Inhoud (1) Continuïteitsplanning - wat en waarom? Opzet continuïteitsplanning bij de VO? CCVO Rol Samenstelling Escalatie Activatie

Inhoud (2) Handleiding continuïteitsplanning Oefenen Zandbakoefening 12/4/2012 Scenario Wat gebeurt er concreet Vragen

Continuïteitsplanning – wat en waarom? Beheersproces ikv deugdelijk bestuur (organisatiebeheersing) Waarom? Stelt een organisatie in staat voorbereid en georganiseerd te zijn bij incidenten, want bij crisis daalt het IQ tot 0!

Waarom is BCP nodig?

Continuïteitsplanning bij de VO Holistische aanpak (> ICT) Getrapt systeem Niveau entiteit Niveau beleidsdomein Niveau Vlaamse overheid (Coördinatie- en Crisiscentrum Vlaamse Overheid = CCVO)

Continuïteitsplanning bij de VO (2) 3 impactrisico’s 3 classificaties Onbeschikbaarheid van gebouw/infrastructuur 2. werknemers/expertise 3. ICT/telecommunicatie Kritisch (0-48u) Essentieel (3d-14 d) Noodzakelijk (tot 8 weken)

CCVO – samenstelling (1) Vaste samenstelling Voorzitter Secretariaat Afdeling Preventie en Bescherming Afdeling Communicatie Kabinetten Minister President Peeters en Minister Bourgeois

CCVO – samenstelling (2) Aanvullend afhankelijk van het incident Vertegenwoordiger luik Facility (AFM); Vertegenwoordiger luik ICT (e-IB); Vertegenwoordiger AWV; Vertegenwoordiger AZG; Adviseurs

Escalatieflow Contactnummer 02/55330112 Wanneer Meerdere entiteiten geïmpacteerd Maar nuanceringen Onder controle dan geen CCVO escalatie maar wel melding aan voorzitter CCVO tijdens incident Meerdere entiteiten worden geïmpacteerd door het incident Continuïteitsplanning wordt opgezet door het centrale crisismanagementteam van de Vlaamse overheid = CCVO; Uitzonderling hierop is een gebouwgebonden incident waarbij de coördinerende rol opgenomen kan worden door de voorzitter van de gebouwenwerkgroep of de gebouwverantwoordelijke (ambtenaar met de hoogste rang). De voorzitter van de gebouwenwerkgroep licht de voorzitter van het CCVO in over het hangende incident (maw dus tijdens de calamiteit). Indien het gebouw meer dan 3 dagen onbeschikbaar is dan wordt het CCVO geactiveerd. een ICT-gebonden incidenten van de Gemeenschappelijke ICT dienstverlening (GID). De coördinerende rol wordt opgenomen door de ICT-manager in samenwerking met de outsourcer HB. De voorzitter van het CCVO wordt tijdens de calamiteit in kennis gesteld van volgende incidenten: netwerkproblemen van meer dan 1 uur, incidenten die het mailverkeer impacteren, incidenten die ACM impacteren, incidenten in de serverruimtes, incidenten waarbij de mainframe, incidenten met de telefonie (vast en mobiel), …. In onderling overleg wordt beslist of het CCVO al dan niet geactiveerd wordt. Bij incidenten waarbij de GID meer dan 3 dagen onbeschikbaar is wordt het CCVO geactiveerd. een personeelsgebonden / expertisegebonden incident. Bij pandemieën wordt de de coördinerende rol opgenomen door de voorzitter van het CCVO, in nauwe samenwerking met het Agentschap Zorg en Gezondheid. Bij andere calamiteiten wordt het CCVO geactiveerd indien 50% van de personeelsleden meer dan 3 dagen onbeschikbaar is.

Escalatieflow 1 gebouw geïmpacteerd > 3 dagen onbeschikbaar GID geïmpacteerd > 3 dagen onbeschikbaar Personeel geïmpacteerd 50% > 3 dagen onbeschikbaar

Tijd kan men niet terugdraaien!

CCVO activatie Voorzitter krijgt telefoon Beslissing samenroepen CCVO of niet? Opstart belboom (door wie?) Melding vergaderplaats > waar, wanneer In principe Boudewijngebouw 7B14 Alternatieve site: Ellipsgebouw

CCVO – Rol & Verantwoordelijkheden Beslissingen nemen Wat is belangrijk voor de VO? Wat eerst opstarten? Alternatieve sites? Terug naar normaal

CCVO taken (1) Feitenrelaas (wat, waar, hoe, ernst) Bepalen communitiestrategie Informatiedoorstroom naar CCT Aanstellen notulist logboek + neerslag Filtering telefoons door secretariaat Infodoorstroming via liaison officieren

CCVO taken (2) Geïmpacteerde entiteiten, kritische processen Welke geïmpacteerd? Prioritering > wat eerst opnieuw opstarten? Herstelplan opstellen Rapportering functionele ministers Contacten crisiscellen andere overheden Opvang personeel posttraumatische stress Einde > afsluiten incident + evaluatie

Handleiding continuïteitsplanning Managementsamenvattingen IMT CMT Crisiscommunicatie Herstelteam Bijlagen

Incident Management Gebruiken van bestaande procedures Gebouwen ICT Evacuatiedraaiboek / evacuatieprocedures ICT GID: helpdesk Niet-GID: interne procedures Facility AFM: servicelijn/sitebeheerder Niet-AFM: gebouwbeheerder/onderhoudsfirma

Incident Management (2) Algemeen nood- en interventieplan Fasering en escalatieflow Fase0 Klein incident Incident wordt opgespoord Beperkte communicatie achteraf Fase 1 Licht (maar merkbaar) incident Gebouwverantwoordelijke of themaverantwoordelijke stuurt aan IMT-voorzitter wordt ingelicht (geen activatie) Fase 2 Zwaar incident IMT wordt operationeel Voorzitter CMT / voorzitter gebouwenwerkgroep wordt gewaarschuwd die al dan niet beslist tot CMT-activatie Fase 3 Kritisch of zeer zwaar incident Incident wordt beheerd door lokaal CMT of gebouwenwerkgroep indien incident in gebouw lokaal CMT neemt contact op met CCVO

Crisismanagement (= CCVO) 3 fases Tijdens de crisis Van activatie tot goedkeuring herstelplan in 11 stappen Beëindigen van de crisis communicatie intern/extern Na het incident =postincidentevaluatie

Crisiscommunciatie Vooraf Verzamelen relevante informatie Tijdens Crisiscommunicatie of niet? Monitoring van situatie Achteraf Debriefing

HMT Infrastructuur Personeel ICT/telecommunicatie Actoren Aandacht voor communicatie

Oefenen Opzet oefeningen? Testen van de bedrijfscontinuïteitsplannen Leermomenten (samenwerking in een crisisteam, op mekaar inspelen, ..) Meerdere manieren om te oefenen Via checklists of bepaalde processen doorlopen Simulaties van incidenten (zandbakoefening) De stekker eruit trekken (full interruption)

Zandbakoefening scenario Op 12 april 2012 breekt een brand uit in het Boudewijngebouw. De melding komt binnen bij de baliemedewerker en het evacuatiealarm treedt in werking. Het volledige gebouw wordt ontruimd. De personeelsleden evacueren op de centrale verzamelplaats. Er gebeurt een check van de aanwezigen. De hulpdiensten zijn intussen ter plaatse en starten de bluswerkzaamheden. Door de bluswerken sijpelt er bluswater door in de serverruimte (verdieping -1). Een aantal servers worden beschadigd door het bluswater.

Zandbakoefening 12/4/2012 Wat gebeurt er dan concreet? 3 zalen Zaal CCVO Zaal overkoepelende dienstverleners > afstemmen van de bestaande BCP-plannen Zaal voor Crisiscommunicatie voorbereiden berichtgeving extern (Belga), voor personeelsleden, muurkrantbericht, contact 1700

Timing 9u30 – 10u30 infosessie 10u45 – 11u30 scenario 11u30 – 12u evaluatie

Vragen?