Informatie-avond Groep 3/4 Dinsdag 5 september 19.30
groep 3 en 4 samen in 1 lokaal Combinatiegroep groep 3 en 4 samen in 1 lokaal om de beurt uitleg
Dit vraagt van kinderen: Omgaan met uitgestelde aandacht Zelfstandig werken Zelfstandig problemen oplossen Concentratie
Gezamenlijke activiteiten Kring, dagopening Geschiedenis Verkeer Leefwereld Tekenen/handvaardigheid Muziek Hoeken en groepen Gym
Apart Groep 3 Leren lezen: Veilig leren lezen Rekenen: Pluspunt Schrijven: letters Groep 4 Taal Actief Wie dit leest Rekenen: Pluspunt Schrijven: hoofdletters
Veilig leren lezen 80 % van de tijd Horen en zien Hakken en plakken Klankgebaren 12 kernen Toets Thuis (samen) lezen
Taal Actief Taalspel: spreken, luisteren, structuur van zinnen, stellen, woordbegrip aan de orde Toets na 2 weken, signaalfunctie Woordspel: spelling
eerste week maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag Aanbieden woordpakket a (20 woorden) oefenen aanbieden woordpakket b (20 woorden) signaaldictee tweede week maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag oefenen of extra werk oefenen of extra werk) controledictee
Wie dit leest Technisch lezen Leesbevordering Begrijpend lezen
Rekenen Groep 4: Groep 3: Verkennen getalrij t/m 100. Optellen en aftrekken t/m100, automatiseren t/m 20. Aan het eind van groep 4 moeten de kinderen de tafels van 1, 2, 5 en 10 geautomatiseerd hebben. Het delen wordt alleen maar geïntroduceerd. Lengte en oppervlakte wordt geïntroduceerd, eurosommen Klokkijken worden de minuten, kwartieren, de hele en halve uren behandeld. Invullen, aflezen en interpreteren van staafgrafieken Spiegelen en gebouwen bouwen Groep 3: Dobbelsteen 6; uitgangspunt is spelletjes en speelgoed; 5-structuur (volle vijf, de hand) en het 10-tal (eierdoos); Bussommen; in- en uitstappen van passagiers; voorbeeld van bussommen Oriënteren op de getallenlijn tot 100; Splitsen van getallen; Meten, wegen, eurosommen en klok (hele uren) Bouwsels (ruimtelijk inzicht
Zelfstandig werken Groep 3: Planbord Mapje met weektaak Groep 4:
Toetsen Toetsen van de methodes Cito: rekenen, lezen Groep 3: herfstsignalering
Nakijken Door de kinderen zelf Tijdens het bespreken van gemaakte stof Niet alleen goed of fout, maar vooral oplossingsproces is belangrijk