Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002
Onderwerpen 1.Opbouw van de methode 2.Didactiek 3.Veranderingen t.o.v. vorige uitgave 4.Prijsstelling 5.Verdieping 6.TOPgroep 7.Website 8.Discussie en vragen
1. Opbouw van de methode 8 modules verdeeld over twee boeken Beide boeken bevatten een leerling-cd-rom 3 keuzemodules programmeren: Java Visual Basic Pascal Docentenmateriaal (cd-rom)
Flexibiliteit Structuur Zelfstandig werken Vormgeving Mediamix Kenmerken van de methode
Nieuwe layout Smalle zetbreedte Steunkleur Gebruik van marges: Indexwoorden Pictogrammen
Flexibel en modulair 2 boeken: 8 modules I Informatica II Hardware III Software IV Datacommunicatie en netwerken V Programmeren (+ keuzemodule) VI Projectmanagement VII Systeemontwikkeling VIII Schematechnieken en databases
2. Didactiek Drie lesscenario’s: 1.Theoriegericht: vragen en opdrachten 2.Praktijkgericht: praktijkopdrachten 3.Projectgericht: projectopdrachten
Theoriegericht Vragen en korte opdrachten De theorie wordt behandeld, de leerlingen oefenen met vragen en opdrachten en de module wordt afgesloten met een toets.
Praktijkgericht Praktijkopdrachten De leerlingen voeren per hoofdstuk de bijbehorende praktijkopdracht uit en maken zich al doende de desbetreffende onderwerpen eigen.
Projectgericht Projectopdracht De leerlingen voeren per module een projectopdracht uit. Zij maken zich zelfstandig de stof eigen en ontwikkelen projectmanagement- vaardigheden.
De leerling-cd-rom Extra vragen en opdrachten per hoofdstuk Diagnostische toets per module Verdiepingsstof Software Webadressen
Probleemoploscirkel
De probleemoploscirkel voor zelfstandig leren
Ondersteuning zelfstandig leren
Opdrachten
Ondersteuning leerkracht Docentenmateriaal op cd-rom: Studiewijzer/studieplanner PTA Schoolexamen/examendossier Eindproject Uitwerking vragen/opdrachten Extra set diagnostische toetsen Presentaties Kantinecase enzovoort
Ondersteuning leerkracht Studiewijzer PTA Schoolexamen Examendossier Studieplanner
Samenhang
3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Algemeen Vragen/opdrachten Per module een projectopdracht Per hoofdstuk een praktijk- opdracht, een of meer korte opdrachten, open vragen en MC- vragen Geen doorlopende case
3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 1 Enigszins aangepast in module I opgenomen en aangevuld met ‘De keerzijde van ICT’. Blok 2 Enigszins aangepast in module IV opgenomen en aangevuld met relevante passages uit hoofdstuk 6 van Informatica 2. Update.
3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 3 Enigszins aangepast in module II opgenomen: ‘Randapparatuur’ en ‘Opbouw en werking van de computer’ omgedraaid. ‘Digitale opslag’ is naar module III verplaatst. Blok 4 Verdeeld over de modules III en V.
3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 2 De onderwerpen ‘ projectmanagement ’ en ‘ systeemontwikkeling ’ zijn gesplitst. Hoofdstuk 1, 2 en 4 zijn globaal opgenomen in module VII. Hoofdstuk 3 is globaal opgenomen in module VI. Hoofdstuk 5 komt, afgezien van de case LOLIS (cd-rom), niet terug. Hoofdstuk 6 is verwerkt in module IV.
3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 3 De onderwerpen ‘projectmanagement’ en ‘systeemontwikkeling’ zijn gesplitst. Hoofdstuk 1, 2 en 3 zijn globaal opgenomen in module VIII. Hoofdstuk 4 en verder komen niet terug, behalve in verdiepingsmateriaal.
4. Prijsstelling 2 theorieboeken à 30 euro:€ 60 1 keuzemodule:€ 12,50 In boekenfonds (3 jaar): per leerling nog geen € 25! per leerling per jaar € 12,50 geen werkboeken, daardoor voordeliger
5. Verdieping Diverse boeken uit de reeks ICT Beroepsopleidingen voor de BVE zie het overzicht
6. TOPgroep TOETSEN-OPDRACHTEN- PROJECTEN Welke docent is bereid tegen vergoeding zitting te nemen in een werkgroep met als doel het ontwikkelen van vragen en opdrachten?
7. Website Extra vragen en opdrachten (o.m. van TOPgroep) Updates Voorbeelduitwerkingen Artikelen enzovoort
Discussie en vragen