Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
Advertisements

informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Nectar & Biologie voor jou: een vergelijking
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
No nonsense methode ICT vaardigheden
Welkom !!!.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Babbage Extra ICT-dag 31 maart 2005 Willem van Klinken.
2de graad.
ICT 1ste graad Kennismaken met computerconfiguratie Tijdens de eerste jaren van het secundair onderwijs, hebben jullie reeds kunnen kennismaken met de.
Fundament Informatica
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
U kunt deze presentatie ook op uw eigen PC afspelen! Gebruikmaken van internet:  Education  Health sciences  Presentations.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
ICT in het basisonderwijs
Traject software. Openingsscherm Kies voor “Voortgangsvragen”, “Uitwerkingen en toelichting”, “Formulieren”, “Extra opdrachten” of “Opdrachten doorstroom.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
De afdeling VOERTUIGENTECHNIEK
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
10e editie voor de Tweede Fase
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Noordhoff Uitgevers Talendag
NLT modules en excellentiebevordering
De gezonde school en genotmiddelen
Onze nieuwe rekenmethode
Hands On: leren binnen handbereik
NU ENGELS.
10e editie voor de Tweede Fase
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
I & I conferentie 21 november 2007 Michel van Ast Hans Reinders.
Babbage DRO Welkom!.
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
7 Databases i&i-conferentie 25 november Databases i&i-conferentie 25 november 2015 Van boek naar interactief 2001: Turing (voorloper Enigma) twee.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
7 Databases Gebruikersdag Enigma / Informatica Actief 2016 – Valk Welding Alblasserdam.
7 Databases Gebruikersdag Enigma / Informatica Actief 2016 – Valk Welding Alblasserdam.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Keuzedeel Verdieping Software
Korte introductie Informatica-actief
Schooljaar Lesmethode Lesmiddelen Lesprogramma
Keuzedeel Verdieping Software
Bedrijvigheid in de lessen economie!
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
VMBO Modulair E&O – HBR – D&P – Z&W.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Chemie Overal 5e editie voor de TF
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
E health, Domotica en E-learning
Transcript van de presentatie:

Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002

Onderwerpen 1.Opbouw van de methode 2.Didactiek 3.Veranderingen t.o.v. vorige uitgave 4.Prijsstelling 5.Verdieping 6.TOPgroep 7.Website 8.Discussie en vragen

1. Opbouw van de methode  8 modules verdeeld over twee boeken  Beide boeken bevatten een leerling-cd-rom  3 keuzemodules programmeren:  Java  Visual Basic  Pascal  Docentenmateriaal (cd-rom)

 Flexibiliteit  Structuur  Zelfstandig werken  Vormgeving  Mediamix Kenmerken van de methode

Nieuwe layout  Smalle zetbreedte  Steunkleur  Gebruik van marges: Indexwoorden Pictogrammen

Flexibel en modulair 2 boeken: 8 modules I Informatica II Hardware III Software IV Datacommunicatie en netwerken V Programmeren (+ keuzemodule) VI Projectmanagement VII Systeemontwikkeling VIII Schematechnieken en databases

2. Didactiek Drie lesscenario’s: 1.Theoriegericht: vragen en opdrachten 2.Praktijkgericht: praktijkopdrachten 3.Projectgericht: projectopdrachten

Theoriegericht Vragen en korte opdrachten De theorie wordt behandeld, de leerlingen oefenen met vragen en opdrachten en de module wordt afgesloten met een toets.

Praktijkgericht Praktijkopdrachten De leerlingen voeren per hoofdstuk de bijbehorende praktijkopdracht uit en maken zich al doende de desbetreffende onderwerpen eigen.

Projectgericht Projectopdracht De leerlingen voeren per module een projectopdracht uit. Zij maken zich zelfstandig de stof eigen en ontwikkelen projectmanagement- vaardigheden.

De leerling-cd-rom  Extra vragen en opdrachten per hoofdstuk  Diagnostische toets per module  Verdiepingsstof  Software  Webadressen

Probleemoploscirkel

De probleemoploscirkel voor zelfstandig leren

Ondersteuning zelfstandig leren

Opdrachten

Ondersteuning leerkracht Docentenmateriaal op cd-rom:  Studiewijzer/studieplanner  PTA  Schoolexamen/examendossier  Eindproject  Uitwerking vragen/opdrachten  Extra set diagnostische toetsen  Presentaties  Kantinecase  enzovoort

Ondersteuning leerkracht  Studiewijzer  PTA  Schoolexamen  Examendossier  Studieplanner

Samenhang

3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Algemeen Vragen/opdrachten  Per module een projectopdracht  Per hoofdstuk een praktijk- opdracht, een of meer korte opdrachten, open vragen en MC- vragen  Geen doorlopende case

3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 1  Enigszins aangepast in module I opgenomen en aangevuld met ‘De keerzijde van ICT’. Blok 2  Enigszins aangepast in module IV opgenomen en aangevuld met relevante passages uit hoofdstuk 6 van Informatica 2. Update.

3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 1 Blok 3  Enigszins aangepast in module II opgenomen: ‘Randapparatuur’ en ‘Opbouw en werking van de computer’ omgedraaid.  ‘Digitale opslag’ is naar module III verplaatst. Blok 4  Verdeeld over de modules III en V.

3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 2  De onderwerpen ‘ projectmanagement ’ en ‘ systeemontwikkeling ’ zijn gesplitst.  Hoofdstuk 1, 2 en 4 zijn globaal opgenomen in module VII.  Hoofdstuk 3 is globaal opgenomen in module VI.  Hoofdstuk 5 komt, afgezien van de case LOLIS (cd-rom), niet terug.  Hoofdstuk 6 is verwerkt in module IV.

3. Veranderingen t.o.v. vorige uitgave Informatica 3  De onderwerpen ‘projectmanagement’ en ‘systeemontwikkeling’ zijn gesplitst.  Hoofdstuk 1, 2 en 3 zijn globaal opgenomen in module VIII.  Hoofdstuk 4 en verder komen niet terug, behalve in verdiepingsmateriaal.

4. Prijsstelling 2 theorieboeken à 30 euro:€ 60 1 keuzemodule:€ 12,50 In boekenfonds (3 jaar): per leerling nog geen € 25! per leerling per jaar € 12,50 geen werkboeken, daardoor voordeliger

5. Verdieping Diverse boeken uit de reeks ICT Beroepsopleidingen voor de BVE zie het overzicht

6. TOPgroep TOETSEN-OPDRACHTEN- PROJECTEN Welke docent is bereid tegen vergoeding zitting te nemen in een werkgroep met als doel het ontwikkelen van vragen en opdrachten?

7. Website  Extra vragen en opdrachten (o.m. van TOPgroep)  Updates  Voorbeelduitwerkingen  Artikelen  enzovoort

Discussie en vragen