Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Welkom bij Leefstijl.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Zorgcoöperaties Ontwikkelingen leiden tot initiatieven.
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Jeugdzorg- Drang en dwang in de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Autisme in de dagelijkse praktijk
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Voortijdig schoolverlaten
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Dfgfdgfd dfgfdgfdg.
Liefde en relaties.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
De kracht van positief opvoeden
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Flexibel aanbod meerderjarigen (FAM) Infosessie bijdrageregeling.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Fonds Hugo Van Mierlo beheerd door de Koning Boudewijnstichting Het Fonds heeft tot doel kinderen harmonieus te laten ontwikkelen dankzij de positieve.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe pedagogisch handelen?
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Liefde en relaties.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Liefde en relaties.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee Vadertrophy 2004 Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee

MPC Terbank Internaat binnen Vlaams Fonds voor Integratie van Personen met een handicap 100 kinderen/jongeren Ernstige gedrags/emotionele problemen en/of verstandelijke beperkingen 11 huizen in gewone woonbuurten

Doelgroep MPC Terbank - 12 jaar + 12 jaar Geen verstandelijke handicap maar ernstige opvoedingsproblemen jongens en meisjes jongens Niveau licht verstandelijke handicap met bijkomende opvoedingsproblemen Niveau matig verstandelijke handicap met eventueel bijkomende opvoedings-problemen of autisme

MPC Terbank (ortho)pedagogische begeleiding in de leefgroep Individuele begeleiding Gezinsbegeleiding Mogelijkheid tot psychotherapeutische en kinderpsychiatrische ondersteuning Oudergroepen (leefgroepsoverschrijdend)

Oudergroepen Oudercursussen rond pedagogische vaardigheden Infoavonden rond specifieke thema’s Nieuw initiatief 2004: Vadertrophy, op maat van vaders die niet staan te springen voor een praatgroep met taart en koffie.

Vadertrophy 2004: recrutering In eerste instantie bedoeld voor vaders die door combinatie van factoren een beperkt contact hebben met hun zoon Voor jongens vanaf 11 jaar die geen ernstige verstandelijke handicap hebben Doelgroep verruimd naar stiefvaders

Vadertrophy 2004: doelstellingen Vader/zoon op leuke manier samen brengen Positieve contacten bevorderen Als duo tot bepaald resultaat komen door elkaar aan te moedigen, vertrouwen te geven, elkaar te beveiligen Elkaar beter leren kennen in sterke en zwakke kantjes In sommige situaties herstel van de vader-kind relatie

Vadertrophy 2004: methodiek Duo’s moeten samen doe-opdrachten vervullen Praat- en kennisopdrachten geïntegreerd binnen spelelement met avontuurlijke inslag Begeleiding door orthopedagoog en maatschappelijk werker Logistieke steun van AttrAktief

Vadertrophy 2004: Activiteit 1: avontuurlijke stadstocht

Met muurklimmen…..

Napraten a la Expeditie Robinson

Activiteit 2: Denken-Voelen-Doen-spel

Met als “doe-opdracht”: volksspelen

Activiteit 3: Voetbalmatch FC Vaders- RSCA Vaders

Mogelijks nog op het programma: Een bosspel Oriëntatietocht met de MTB Naar een voetbaltopper gaan kijken….

Vadertrophy 2004: Evaluatie Vaders die zeggen dat ze geen praters zijn, gebruiken toch veel woorden tijdens doe-activiteiten Vele wederzijdse steunende interacties De foto-souvenirs krijgen een ereplaats op de kamer

Vadertrophy 2004: evaluatie en aandachtspunten Verruiming van de oorspronkelijke doelgroep: terminologie aanpassen Grote vakantie onderbreekt te veel de activiteitenreeks Bepaalde jongens uit de leefgroep blijven nogmaals “verweesd” achter Aanbod mag niet te “avontuurlijk” zijn

Vadertrophy 2004: de toekomst Nog enkele activiteiten met de huidige groep Evaluatie met alle betrokkenen Ervaringen delen met werkgroep oudercursussen i.s.m. andere instellingen Na bijsturing vanuit evaluatie mogelijks een vervolgreeks plannen