Visie op opvoedingsondersteuning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Advertisements

wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gedragsproblemen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De eerste bevindingen in de Regio’s Raak Jo Hermanns.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Netwerktafel Achtergrond en Doel
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Administrateur-generaal
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Gezins- en wijkgericht werken
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sociaal netwerk methodiek
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Resultaatgericht Samenwerken
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Welkom w.
Geïntegreerd breed onthaal
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Visie op opvoedingsondersteuning Wat is opvoedingsondersteuning? Definitie Waaier van activiteiten die tot doel hebben om ouders hulp te bieden of steun te bieden bij het opvoeden. Richt zich vooral op ouders en opvoeders én op de context waarbinnen opgevoed wordt Doelstelling De competentie, vaardigheden en draagkracht van ouders versterken De draaglast verminderen door problemen tijdig te signaleren en praktische hulp of steun te bieden Het sociale netwerk rondom kinderen en gezinnen te versterken Uitgangspunten Vraaggericht en participatief werken Niet problematiseren, aansluiten op competenties Empowerment en problem solving

2.Vormen van opvoedingsondersteuning en de functies Informatie en voorlichting Fase-specifieke ontwikkelingstaken en opvoedingstaken Ontwikkelingsstimulering Pedagogische hulpbronnen en infrastructuur in de wijken Divers en specifiek hulpverleningsaanbod 2. Practische, instrumentele steun 3. Pedagogische advisering 4. Stimuleren en bevorderen sociale steun en zelfhulp 5. Signalering, vroegtijdige onderkenning en begeleide verwijzing 6. Samenwerken van voorzieningen voor gezinnen in probleemsituaties: ketenbenadering

Visie op opvoeding: een aantal theoretische uitgangspunten Opvoeding wordt gekenmerkt door zelfregulatie en adaptatie(Hermanns) Transactionele visie op opvoeden en ontwikkelen (Vasta) De zelfregulatie wordt bedreigd door een cumulatie aan risicofactoren In geval van een verstoorde zelfregulatie neemt kans op ernstige en complexe problemen toe; vaak zijn ze meervoudig Het type probleem wordt bepaald door specifieke kenmerken van kind, opvoeders en door kenmerken van de sociale,culturele context Effecten van risico-cumulatie wordt gecompenseerd door beschermende factoren Sociale steun is een zeer krachtige beschermende factor

Visie op gedrag, gedragsproblemen en gedragsstoornissen Gedrag en gedragsstoornissen in een ecologisch perspectief : het bio-psycho-sociaal model: het kind en zijn gedrag worden gezien als het product van een samenspel tussen biologische, psychologische en sociale processen Sociale leertheorie: situatie-gedrag-gevolg Competentiemodel : taken versus vaardigheden: Ontwikkelingsverloop van gedragsproblemen : Belsky (persoonlijkheid ouders, kindkenmerken, sociaal netwerk) Patterson (4-fasen-model, ouderlijke vaardigheden)

Mogelijke invloeden op het gedrag van het kind (Belsky, ’84)

Preventie en opvoedingsondersteuning in de opvoedingswinkel Vorm en inhoud: Het aanbieden van opvoedingsondersteunende activiteiten en preventieprogramma’s in onderlinge samenhang Het combineren van verschillende opvoedingsondersteunende functies in een geïntegreerd systeem en vanuit een multidisciplinaire invalshoek Het organiseren van één duidelijk herkenbaar punt (loket) waar ouders gemakkelijk terecht kunnen voor info, advies, ondersteuning of doorverwijzing naar andere hulp

Het realiseren van vlotte doorverwijzingslijnen naar specifiek hulpaanbod (netwerking/samenwerkingsprotocollen) Het stofferen van het lokaal sociaal beleid naar aanleiding van collectieve signalen mbt opgroeien, ontwikkeling en opvoeding

Organisatie: Via netwerkvorming en partnership (afstemming en gedeelde inzet van mankracht, expertise en infrastructuur) : op niveau van beleid, organogram, concrete projectuitvoering, toeleiders en casuistiek Via multisectorale samenwerkingsverbanden : unieke en creatieve samenwerkingsrelaties en -realisaties

Belangrijke criteria bij de implementatie van een opvoedingswinkel Vraaggericht met aandacht voor participatie: een samenwerkingsmodel Gericht op verschillende ontwikkelings- en scharniermomenten Combinatie van verschillende functies van opvoedingsondersteuning Centrale inplanting met wijkgerichte werking Herkenbaar, beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar, betrouwbaar en begrijpbaar Variatie in werkwijze en methodieken

Differentiatie naar doelgroepen : context- en cultuurgevoelig Gradaties in ernst van opvoedingsvragen; het aanbod varieert in duur en intensiteit (S, M, L, XL) Vanuit een brede basis en draagvlak : OO staat niet op zichzelf; afstemming en dwarsverbanden Kwaliteitsbewaking en resultaatsverbintenissen: visie, theoretische onderbouw, planmatig, registratie, bijscholing, supervisie, evaluatie,...

afstemming met het jeugd-, gezin-, gelijke kansen-, preventie- en minderhedenbeleid Aandacht en aanbod voor àlle ouders met kinderen Aandacht en aanbod voor risico-wijken en risico doelgroepen op vlak van opvoeding en ontwikkeling Aandacht en aanbod voor optimale ontplooiingskansen voor het hele jonge kind en zijn ouder Aandacht en aanbod voor preventie van jeugdcriminaliteit, schooluitval en antisociaal gedrag

Het ondersteunings –en hulpaanbod van de opvoedingswinkel in 6 clusters Het realiseren van een vraagbaak en adviesmogelijkheid via de opvoedingswinkel. Het organiseren van een pedagogische adviesfunctie in de vorm van spreekuren, kortdurende thuisbegeleiding en begeleide doorverwijzing. Het organiseren van cursorisch opgezette trainingen naar ouders en/of kinderen (van primaire, secundaire, tertiaire aard) Het organiseren van buurtgerichte programma’s op maat voor moeilijk bereikbare doelgroepen. Het installeren van kortdurende ambulante begeleiding van jongeren, hun ouders en hun leerkracht gericht op competentie-vergroting en netwerkversterking (INPAS) Het bieden van langdurige intensieve thuisbegeleiding bij multi-problemgezinnen (OPZET)

Een waaier van opvoedingsondersteunend aanbod, projecten en programma’s We zetten de 6 clusters uit in functie van de hulpvraag of hulpvrager Korte toelichting bij een aantal projecten of programma’s

Spreekuren: Ouder met opvoedkundige vraag/probleem Traject 1 tot 5à6 maal Afronden in geval van ‘beter hanteerbaar’ Begeleid doorverwijzen Indien relevant: werken met kind/jongere en ruimere context (school, buurt,…)

Ik heb ‘een maatje’: (2 trainingen/jaar) Multidisciplinair programma Geïndiceerde preventie (obesitas) Ouder en kind (cultuur/context) groepsaanbod (10 sessies) met follow-up Eventueel individuele opvolging Samenwerking met Ziekenhuis Oost-Limburg

Babbel’ma’ ~ homestart (+ 36 gezinnen) Zes paraprofessionals (PWA statuut) Gezinnen in sterke risicowijk Gezinnen met kinderen tussen 0 en 6 jaar Doel: versterken van het sociale netwerk Praktische, emotionele, informatieve ondersteuning: “een vriendin met beroepsgeheim” Thema’s: relaties, kinderen, geld, familie, ziekte

Pedagogische Trajecten (+ 50 kindtrajecten) Probleemgedrag bij kinderen of jongeren thuis en op school (8-15j) Competentiemodel Individueel (10 contacten) + groepsaanbod (10 contacten) Terugkoppeling naar setting waar het probleem zich voordoet Training met jongeren én ouders én leerkrachten

OPZET: Outreachend met pedagogische invalshoek Multiproblem gezinnen: cumulatie, complexiteit van risico-factoren Multifunctioneel: gezinsfunctioneren, relaties, opvoeding, empowerment Cultuur en context-gevoelig = maatwerk Intensief en langdurig (6-24 maanden)