Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Business mapping Business model canvas.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Social media gebruiken om een baan te vinden
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Kent u ze ook? Die eigenlijk passé vinden ? Via de PC? Houd toch op! Die zich niet kunnen wegrukken van hun mobiel..... De generatie.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Nieuw relatiemanagement, SCRM
LIEN VANDERVELDE CRM VS. SCRM. INHOUDSTABEL 1.Marketing 2.Feedback 3.Sales 4.Service & support.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
De generatie Y De nieuwe generatie, nu tussen de 20 en de 30 99% is online… Kent u ze ook?
Social Media Door Dyonne en Yanthe
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Kennismanagement & Sociale media
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Training voorbeeld voor
Iedereen gebruikt social media.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Een goed product maken is niet genoeg …
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Sociale media inzetten
Onderzoek in Apps.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Internetmarketing en oefentoets
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Big Data.
Big Data.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL)

Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van Marketing, Sales, Customer Service en Feedback

Marketing  Voor de marketingafdeling betekent de verandering van traditionele CRM naar sociale CRM een verandering in communicatie met de klant.  Waar het met CRM vooral eenrichtingsverkeer was is het nu met SCRM tweerichtingsverkeer. Met SCRM wordt er een dialoog gevoerd met de klant.  Het hoofddoel bij SCRM is een conversatie met de klant genereren waaruit een verkoop kan ontstaan.  Bij traditionele CRM is het doel onmiddellijk verkoop genereren door gebruik te maken van direct mails bijvoorbeeld.  SCRM maakt de klant mogelijk om zijn mening te geven over het bedrijfsgebeuren op een eenvoudige manier en deze mening wordt gehoord door de organisatie.

Sales  CRM is vooral gericht op bestaande klanten. Aan de hand van de gegevens uit de klantendatabase worden klanten gecontacteerd en kunnen er specifieke acties en promoties op maat worden verzonden. CRM is dus vooral gericht op het behouden van bestaande klanten.  SCRM daarentegen is eerder gericht op potentiële en nieuwe klanten. Door interactie op sociale media worden potentiële klanten op de hoogte gebracht van acties, promoties, etc. van het bedrijf. Na een tijd bestaat de kans dat ze zich verbonden zullen voelen met het bedrijf en tot nieuwe klanten gerekend kunnen worden.

Customer service  Bij CRM spreken we nog over de klassieke klantendienst. Deze zijn gebonden aan kantooruren met gebeurlijke lange wachttijden voordat je daadwerkelijk een operator aan de lijn krijgt of aan het loket geholpen wordt. De bediende van de klantendienst volgen vaak een soort script waardoor het onthaal soms heel onpersoonlijk verloopt. Je bent vaak effectief een nummer.  Bij SCRM is de customer service volgens het principe 'anytime, anywhere‘. Zolang je verbonden bent met internet kan je via bepaalde platformen in contact komen met een medewerker die je kan verder helpen, soms zelfs via life chat op de website. Maar ook bijvoorbeeld de Facebook en Twitter accounts van Telenet, die eigenlijk ook dienst doet als een soort klantendienst. Klanten kunnen d.m.v. een tweet een probleem melden en vrij snel nadien volgt een reactie van een medewerker van Telenet.

Feedback  Met CRM diende een bedrijf de klant nog persoonlijk te contacteren om feedback te verkrijgen of werd dit gevraagd na een (al dan niet elektronische) aankoop door een feedbackenquête in te vullen. Het kan ook op vraag gebeuren met de nodige administratieve rompslomp door ingevulde (met de hand) data te digitaliseren en te verwerken. Mond-tot-mond reclame bestaat ook bij CRM, zij het met een kleinere reikwijdte dan SCRM.  Met SCRM heb je een veel groter bereik. Klanten zijn snel geneigd hun mening over een product te delen op sociale netwerken en door de delen functie vergroot het bereik. Ook het ‘leuk vinden’ van Facebook pagina's en het aanraden van LinkedIn pagina's is hip en vergroot uiteraard de naamsbekendheid van bedrijven of producten want je vrienden zien je activiteiten en zien die wie je aanbeveelt en wie niet. De klant kan hier echt als een brand- ambassador dienen. Er is hier wel sprake van zowel positieve als negatieve feedback.

Wat betekent deze transformatie voor Stampixpostcards? Beschrijf deze 'transformatie' vanuit de bril van Stampix Postcards m.b.t. de medewerkers, processen, middelen, budgetten,...

Transformatie  Stampix Postcards is een zeer jong bedrijf (opgericht in 2012). Ze zetten al van meet af aan in op social CRM.  Ze hebben een mobiele website waarop je kan inloggen via facebook, of door op de oude manier te registreren en in te loggen.  De website onthoudt je gegevens en adressenlijsten van personen wie je al een kaartje hebt verstuurd.

SCRM  Er is veel interactie op de Facebookpagina’s. Vooral op vlak van Marketing en Feedback doet Stampix het goed. Ze proberen nieuwe klanten te zoeken door gebruik te maken van hun tweede facebookpagina en met hun eerste pagina proberen ze de bestaande klanten tevreden te houden en bieden ze veel wedstrijden aan.  Op vlak van SCRM zouden ze beter kunnen inspelen door gebruik te maken van LinkedIn, Youtube, Twitter, Instagram en Flickr.

SCRM  De interactie zou beter moeten kunnen. Het is vaak nog eenrichtingsverkeer, vooral op Twitter, LinkedIn, Instagram en Youtube is dat nog het geval.  Wat ze wel goed doen, is dat als er een reactie komt op facebook dat er snel gereageerd wordt. Als het klantenbestand uitbreidt, moeten ze wel proberen daar te blijven aan voldoen.  De posts op facebook worden leuk gevonden en gedeeld waardoor potentiële nieuwe klanten snel kennis krijgen van het bedrijf, de wedstrijden e.d.