Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Leefgroepen in de kleuterschool
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
wORKSHOP 4 ontwikkelingspsychologie De PEUTER (deel 1)
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Loverboys.
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Een lessenserie van drie lessen
Het belang en functie van spel
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 8 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Welkom op onze thema-avond
Methodische vaardigheden
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Stappenplan Samenvatten
Aanpak problematisch gedrag
De peutertijd Ontwikkeling (p ).
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Liefde en relaties.
Leerstijlen KOLB SJM.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Het belang van voorlezen
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Dagdeel 3 conflicthantering
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Ontwikkelingspsychologie
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Communicatie 7e les.
ontwikkelingspsychologie
Liefde en relaties.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie Thema 5 het basisschoolkind De KLEUTER deel 2

PROGRAMMA de kleuter deel 2 Doelen THEORIE Cognitieve ontwikkeling Sociaal-affectieve ontwikkeling OPDRACHT 5 EN 6 Doelen gehaald?

DE KLEUTER 4-6 JAAR NAAR SCHOOL vanaf 4 jaar! LEERPLICHTIG vanaf 5 jaar! Om in klassikaal verband les te krijgen is SCHOOLRIJP zijn een voorwaarde. dat wil zeggen: Zindelijk zijn Kunnen aanpassen en kunnen samenwerken Redelijke concentratie Enige tijd zonder ouders kunnen zijn Dmv taal kunnen communiceren

Doelen de kleuter Je kan van de cognitieve ontwikkeling minimaal 3 kenmerken noemen en uitleggen. Je kan uitleggen wat het denken in de pre-operationele fase van Piaget betekent. Je kan vertellen in welke fase de kleuter zit met de taalontwikkeling. Je kan minimaal 3 kenmerken noemen van de sociaal-affectieve ontwikkeling.

Cognitieve ontwikkeling Denken in Pre-operationele fase Zinnen maken Nog veel fantasie

Hoe denkt een kleuter? Denken in Pre-operationele fase (Piaget) Duur: van …. jaar tot …. jaar? HET DENKEN IS: Concreet Wat tastbaar is, wat nu gezien wordt Magisch Geen verschil tussen werkelijkheid en fantasie Animistisch Toekennen van menselijke eigenschappen aan alles

Denken in de pre-operationele fase Een kleuter: Is leergierig, maar kunnen in hun hoofd nog niet heel veel dingen tegelijk onthouden en verwerken leert meer geordend denken, maar het logisch denken lukt nog niet kan sorteren op kleur op grootte Zie voorbeelden filmpje http://www.youtube.com/watch?v=pH35cBLQJ24

Taalontwikkeling Welke fases had je ook al weer? Bij 4 jaar is de taalontwikkeling voor een belangrijk deel achter de rug. Wordt zich bewust van taalregels door weer fouten te maken. Bv loopte ipv liep. Snapt de zin “Max wordt door Miriam geslagen “nog niet Taalontwikkelingsfase leeftijd Voortalige fase 0-1 jaar Vroegtalige fase 1-2 jaar Differentiatiefase 2-5 jaar Fase van Voltooiing Vanaf 5 jaar

Taalontwikkeling Een kleuter zit in de differentiatiefase: kent steeds meer woorden, betekenissen en begrippen leert steeds meer de basisregels van taal toepassen maakt steeds meer ingewikkelde zinnen

Sociaal –affectieve ontwikkeling Samen spelen en samen delen Sterke identificatie (= vereenzelviging) Verwerking van angst en emoties in fantasiespel Begin van intern geweten Ontwikkeling eigen identiteit Seksualiteit

Sociaal –affectieve ontwikkeling 1 SAMEN SPELEN EN SAMEN DELEN Meer te maken met plaatsvervangende opvoeders Minder egocentrisme, meer sociaal gedrag Kan meeleven met de ander Tip: Laat als begeleider de kinderen helpen met klaarzetten en opruimen van materialen

Sociaal –affectieve ontwikkeling 2 IDENTIFICATIE Behalve het nadoen probeert een kleuter ook iemand te zijn Identificatiefiguren: Moeder voor meisje Vader voor jongen (hangt af van rolverdeling thuis en reactie ouders)

Sociaal –affectieve ontwikkeling 3 VERWERKING ANGST EN EMOTIES IN FANTASIESPEl Bootst met zijn fantasie de werkelijkheid na Probeert met fantasie angsten de baas te worden Kleuter is gevoelig voor stemmingen en sfeer en kan dat uitdrukken in kleuren of muziek Leert door rollenspel sociale regels en omgangsvormen

Sociaal-affectieve ontwikkeling 4 GEWETEN wordt meer intern Snapt meer wat goed/fout, lief/stout is en krijgt schuldgevoel. “Mag niet van mama” WORDT “ik ben stout geweest”

Sociaal-affectieve ontwikkeling 5 EIGEN IDENTITEIT Zelfbeeld wordt gevormd door WAT OUDERS EN BEGELEIDERS ZEGGEN Een kleuter is MEER PRESTATIEGERICHT dan de peuter, WIL ook RESULTAAT ZIEN. Leert zichzelf daardoor kennen (wat kan wel/niet, doorzettingsvermogen, voorkeur, vergelijken in groep) wat van invloed is op de persoonlijkheid.

Sociaal-affectieve ontwikkeling 6 ONTWIKKELING SEKSUALITEIT Weet dat hij een jongetje of meisje is en ontdekt dat hij hetzelfde lichaam heeft als van zijn vader of moeder. FALLISCHE FASE Want kleuters zijn erg geïnteresseerd in geslachtsverschillen tussen jongens en meisjes

OPDRACHT 5 de kleuter 4 Welke functie heeft “vadertje/moedertje” spelen voor een kleuter? 5 Hoe kun je de ontwikkeling van kleuters stimuleren op lichamelijk, cognitief, sociaal-emotioneel, moreel en seksueel gebied?

Opdracht 6, de kleuter 2 Leg uit wat de pre-operationele fase bij de kleuter is. 3 noem 6 kenmerken van de sociaal-affectieve ontwikkeling va kleuters en leg uit wat daarmee bedoeld wordt.

Doelen KLEUTER behaald? Je kan van de cognitieve ontwikkeling minimaal 3 kenmerken noemen en uitleggen. Je kan vertellen in welke fase de kleuter zit met de taalontwikkeling.

Huiswerk volgende week > Opdrachten 7 afgerond meenemen > Antwoorden nagaan in de les en daarna gecorrigeerd op sakai.portfolio4u.nl zetten bij ontwikkelingspsychologie op de matrix > Lezen: het jonge schoolkind > Blz 108 t/m 116 > Blz 129 t/m 131