Effectieve instructie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Advertisements

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
6 sleutelbegrippen lesopbouw
De vakmentor als begeleider als coach
Collectief portfolio groep 3
Het geven van een workshop
Portfolio
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Rekenproblemen en Dyscalculie
Voorbereid op Stage Les 4.
2. Communiceren met pubers
Informatie- avond groep 6
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Begeleiden, hoe doe je dat?
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Activeren van voorkennis
De basis van ADSL: het constructivisme
Workshop evalueren Dcp
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Praktijkervaring en reflectie
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Wat is coöperatief leren?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB zeven stappen naar succes
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Module 6; didactisch handelen
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Informatieavond Schooljaar
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Stappenplan werkwoordspelling
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Omgaan met verschillen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Effectieve instructie Wie bepaalt of het effectief is? Fontys Hogescholen

De stappen 1 terugblik 2 presentatie 3 begeleide oefening 4 zelfstandige verwerking 5 periodieke terugblik En na elke stap: Feedback Fontys Hogescholen

Terugblik Geef een samenvatting van de voorgaande stof Bespreek huiswerkopdracht Haal de benodigde voorkennis op Onderwijs, indien nodig, deze voorkennis Fontys Hogescholen

Presentatie Geef lesdoelen en/of lesoverzicht Modelleer de leerstof Maak gebruik van een stappenplan Onderwijs in kleine stappen Geef voorbeelden, illustraties en schema’s Fontys Hogescholen

Presentatie (vervolg) Gebruik heldere, eenduidige taal Ga na of de leerlingen het begrijpen Vermijd uitweidingen, tenzij functioneel Geef (indien nodig) samenvattingen Anticipeer op moeilijkheden Fontys Hogescholen

Begeleide oefening Geef korte, duidelijke opdrachten Stel veel vragen Zorg dat alle ll betrokken blijven Zorg voor hoge succes-scores Ga door met oefenen tot “alle” ll het begrijpen Fontys Hogescholen

Begeleide oefening (tips) Maak gebruik van handelingswijzers Maak gebruik van “half-afgemaakte” voorbeelden Maak gebruik van rolwisselend lesgeven Laat ll in kleine groepjes werken Fontys Hogescholen

Zelfstandige verwerking Zorg dat ll onmiddellijk beginnen Zorg dat de inhoud gelijk is aan die van de vorige fase Zorg voor een ononderbroken oefenfase Laat de leerlingen de leerstof actief verwerken Fontys Hogescholen

Zelfstandige verwerking (tips) Laat de ll elkaar helpen Laat de ll weten dat hun werk gecontroleerd wordt Kijk het werk van de ll zo snel mogelijk door Verminder de ondersteuning Fontys Hogescholen

Periodieke terugblik Begin iedere week met een herhaling van de leerstof van de vorige week Begin iedere maand met een herhaling van de leerstof van de voorafgaande maand Fontys Hogescholen

Feedback Geef regelmatig terugkoppelingen Corrigeer fouten onmiddellijk Geef procesondersteuning Geef veel aanmoediging Maak gebruik van controlelijsten (bijvoorbeeld voor het stellen van vragen) Fontys Hogescholen