Samenwerkend Leren §1.2 Nafta

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

De politiek van de VS kwam in de greep van de red Scare
Milieuproblemen in Nederland
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
We gaan uitleggen hoe je een bus moet nemen!
§ 1.1 – Noord-Amerika als handelsblok
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Omgaan met geschiedenis
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Inhoud van deze synthese :
Het is spannend en dat mag
Vandaag: Voorbereiding SE Arm & rijk H.1 + H.2: 1. Terugblik op de deelvragen van H Fragment documentaire grensstreek VS-Mexico bekijken met opdracht.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
IJzeren gordijn gaat open
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
§3.2 – De huidige migranten
Terugblik §1.2 -> de deelvraag
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
3.2 De crisis van de jaren 1930.
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’ Diversiteit alom!
BESTUUR EN BEVOLKING IN DE ZILVEREN EEUW Aantekeningen bij 5.2 en 5.3.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
Oprichting en optreden van de VN
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
Iedereen coach naar Jef Clement.
1.2 De grens gaat open Mexico had vroeger een gesloten economie kenmerken: - hoge invoerrechten - quota - importsubstitutie - uitvoer van landbouwproducten.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Tortilla curtain Grens USA - Mexico.
Experts werkvorm + begrippentest
De staatsinrichting van Nederland.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Economische crisis Hoofdstuk 3.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Stakeholdersbijeenkomst College voor de Rechten van de Mens Positioneren en framen van mensenrechten in Nederland.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Paragraaf 2: Economische crisis
Kijk eerst even waar je moet zitten!
Handel en investeringen
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk §
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Economische vooruitzichten 2016 Danny Reweghs Directeur Strategie.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
De Wereld- oorlogen H11.4 DE VERENIGDE STATEN.  Federale staat: wantrouwend tegenover centrale overheid (president), veel macht bij afzonderlijke staten.
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Migratiegeschiedenis.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
1.1 Globalisering: one world?
1.10 Globalisering van de landbouw en de EU
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Samenwerkend Leren §1.2 Nafta Werkvorm Experts Vrijdag 16 september – 4e uur

Stappen STAP 1 Iedereen krijgt een nummer: Nr. 1 -> Nafta en de Mexicaanse migrantenstroom Nr. 2 ->Nafta en de Mexicaanse migrantenstroom Nr. 3 -> Wijzigingen Nafta voorlopig uitgesteld Nr. 4 -> Wijzigingen Nafta voorlopig uitgesteld

Stap 2 Iedereen bestudeert individueel zijn/haar artikel. Nr. 1 en 2 geven antwoord op de vraag: “Heeft Mexico geprofiteerd van de vrijhandel?” Nr. 3 en 4 geven antwoord op de vraag: “Er is niets gewijzigd in het Nafta-akkoord. Toch zijn er belangrijke zaken in het artikel genoemd voor de VS, Mexico en Canada. Welke zaken zijn dat?”

Stap 2 Iedereen bestudeert individueel zijn/haar artikel. Nr. 1 en 2 geven antwoord op de vraag: “Heeft Mexico geprofiteerd van de vrijhandel?” Nr. 3 en 4 geven antwoord op de vraag: “Er is niets gewijzigd in het Nafta-akkoord. Toch zijn er belangrijke zaken in het artikel genoemd voor de VS, Mexico en Canada. Welke zaken zijn dat?”

Stap 2(7 minuten) Iedereen bestudeert individueel zijn/haar artikel. Nr. 1 en 2 geven antwoord op de vraag: “Heeft Mexico geprofiteerd van de vrijhandel?” Nr. 3 en 4 geven antwoord op de vraag: “Er is niets gewijzigd in het Nafta-akkoord. Toch zijn er belangrijke zaken in het artikel genoemd voor de VS, Mexico en Canada. Welke zaken zijn dat?” www.online-stopwatch.com

Stap 3 (4 minuten) Iedereen wisselt zijn antwoorden uit met zijn buurman/buurvrouw (nr. 1 en 2, nr. 3 en 4) Nr. 1 en 2 geven antwoord op de vraag: “Heeft Mexico geprofiteerd van de vrijhandel?” Nr. 3 en 4 geven antwoord op de vraag: “Er is niets gewijzigd in het Nafta-akkoord. Toch zijn er belangrijke zaken in het artikel genoemd voor de VS, Mexico en Canada. Welke zaken zijn dat?” www.online-stopwatch.com

Stap 4 (5 minuten) Je gaat nu in groepjes van vier beide artikelen kort nabespreken. Nr. 1 en 2 draaien 180° en zitten recht tegenover nr. 3 en 4. Nr. 1 en 2 presenteren het antwoord op de vraag ‘Heeft Mexico geprofiteerd van de vrijhandel?’ Nr. 3 en 4 presenteren de belangrijke zaken voor VS, Canada en Mexico omtrent het (niet gewijzigde) Nafta-akkoord. www.online-stopwatch.com

Heeft Mexico geprofiteerd van de vrijhandel? Verwachtingen voor Mexico: Groeiende economie en meer welvaart => Door wegnemen handelsbarrières zoeken MNO’s lage lonen en heeft Mexico gunstig investeringsklimaat Verwachtingen voor VS: Minder (illegale) migratie vanuit Mexico, vanwege betere levensstandaard aldaar

Positieve gevolgen voor Mexico: Nafta heeft gezorgd voor economische groei Negatieve gevolgen voor Mexico: Economische groei was lager dan verwacht Mexicaanse arbeidersklasse profiteert nauwelijks en migreert naar VS Benoeming China als volwaardig lid WTO in 2001: Na oprichting Nafta veel Amerikaanse MNO’s in (Noord-)Mexico Na opkomst China als economische wereldmacht veel Amerikaanse MNO’s naar China vanwege (nog) lagere lonen) Veel Mexicaanse arbeiders werkloos => migratie naar VS Underdog-positie Mexico t.o.v. VS: VS neemt protectionistische maatregelen => Mexicaanse boeren zijn dupe => kunnen niet concurreren met gesubsidieerde Amerikaanse boeren. !! => wegnemen handelsbarrières leidt niet tot eerlijke concurrentie

Eigen bijdrage Mexico aan uitblijven Nafta—succes: Financiële overheidsbijdrage aan Mexicaanse boeren is flink verlaagd (door verstedelijkingsbeleid) Mexicaanse economie is zeer corrupt Einde aan Mexicaanse migrantenstroom?? “Zolang het verschil in levensstandaard in Mexico en de VS dusdanig groot blijft, zal er geen einde komen aan de migrantenstroom. De resultaten van de Nafta hebben aangetoond dat alleen vrijhandel niet genoeg is om welvaartskloof te dichten.’’

“Er is niets gewijzigd in het Nafta-akkoord “Er is niets gewijzigd in het Nafta-akkoord. Toch zijn er belangrijke zaken in het artikel genoemd voor de VS, Mexico en Canada. Welke zaken zijn dat?” VS Plan Merida; miljoenensteun VS aan Mexicaanse strijd tegen drugskartels Congres blokkeert dit plan vanwege twijfels over mensenrechten. (Mexicaans leger wordt steeds vaker beschuldigd van systematische schending van de burgerrechten). Geen hervorming Amerikaanse immigratiewetgeving Geen wijziging NAFTA vanwege economische crisis in VS

Mexico Eerst daling illegale migratie naar VS door economische crisis in VS Nu toename illegale migratie naar VS door economische crisis in Mexico President wil NAFTA niet wijzigen. Mexicaanse boerenorganisaties eisen aanpassingen van het verdrag vanwege oneerlijke concurrentie met Amerikaanse (gesubsidieerde) boeren. Mais en graan uit VS is spotgoedkoop en wordt door Mexico geïmporteerd. Mexico ziet af van visumplicht voor Canadezen om door crisis en griep getroffen toeristenindustrie niet verder te verzwakken

Canada Minister-president wil NAFTA niet wijzigen Invoering visumplicht voor Mexicanen in 2009 vanwege illegale migratie

Algemene info: Algemene vaardigheden: Luisteren, iets uitleggen, hulp geven en vragen, overeenstemming bereiken, verantwoordelijkheid nemen, mening formuleren, presenteren, op elkaar vertrouwen Kenmerken: Leerlingen onderwijzen elkaar Gelijkheid in aandeel Actieve participatie Bevordering van de groepsinteractie Tijdwinst (leerstof wordt verdeeld over de groepsleden) Domeinen: Communicatievaardigheden Kennis delen