Agenda Les wkn hs 2 2 marketing bestuderen tb 32 tm 36 maken 2.1 tm 2.5 (wb tm 60)
Marketing Marketing is verkoopbeleid gericht op de beïnvloeding van de wensen en behoeften van afnemers. Het verkoopbeleid bestaat uit de 4 P’s: productbeleid prijsbeleid plaatsbeleid promotiebeleid Let op: -beleid niet vergeten / product niet productie!
Productbeleid Het gaat om de keuze welke soort en kwaliteit goederen een bedrijf aanbiedt: Productassortiment: Productdifferentiatie: varianten Merkbeleid: A- / B- of huis-
Prijsbeleid Is gericht op het vaststellen van de hoogte van de verkoopprijzen Prijsverhoging of –verlaging Kortingen Prijsafspraken* * Mededingingswet verbiedt (prijs-)kartelvorming die tot doel heeft concurrentie uit te schakelen ten koste van consument.
Plaatsbeleid De keuze van vestigingsplaats en de wijze waarop een product of dienst wordt aangeboden Winkelcentrum Bedrijventerrein Postorder E-commerce Distributiekanalen (telefoon, computer, automaten, persoonlijke verkoop,…)
Promotiebeleid De wijze waarop een onderneming het product of het bedrijf onder de aandacht wil brengen Verkoopacties Reclame* Public Relations * De Nederlandse Reclame Code verbiedt misleidende reclame, zoals het onjuist of onvolledig informeren van de consument.
4P’s