Workshop opstellen adviesrapport

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uiterlijke structuur aanbrengen
Advertisements

ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Het maken van een presentatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Op weg naar de projectproducten
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Zakelijk lezen Nederlands.
Debriefing 24 januari 2012.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Het debat de opbouw.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Les 18 - Testen I-C1#, datum.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Centraal Examen 2012 Nederlands dinsdag 15 mei
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Trainingsleer B Mieke Theunissen.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
SET schrijfvaardigheid H5
Rapporteren en Formuleren
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Het schrijven van een betoog
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Beroepenwerkstuk.
Het onderzoeksverslag
Lezen, schrijven en argumenteren
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Een informatief Artikel schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Overtuigende tekst/betoog
Analyse maken Stap één bij projecten.
Een reisverslag schrijven
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Een (informatief) Artikel schrijven
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Workshop opstellen adviesrapport Wat is een goed advies?

Uitgangspunten Onderdeel van het project Oplossing wordt onderbouwd met reële argumenten De kwaliteit van de argumenten telt Bij een adviserend onderzoek staat al vast dat er een probleem is

Probleemstelling Voor het formuleren van de probleemstelling, beantwoord je twee vragen: Wat onderzoek je? Waarom wordt dit onderzoek uitgevoerd? Voor het kunnen vinden van de oplossing zal het “echte” probleem bekend moeten zijn. De probleemstelling omschrijft dit “echte” probleem. Stel: het advies leidt niet tot een oplossing. Is dan het probleem niet goed omschreven of deugt de oplossing niet?

Advies Aanbevelingen zijn adviezen om bepaalde acties te ondernemen Aanbevelingen moeten uitvoerbaar en concreet zijn De opdrachtgever/klant moet kunnen begrijpen dat de aanbevelingen het probleem zullen verhelpen Advies is niet dwingend: de klant heeft altijd de vrijheid het advies op te volgen of naast zich neer te leggen

Opbouw adviesrapport Titelpagina Voorwoord Inhoudsopgave Samenvatting Kern Literatuurlijst Bijlagen

Kern Inleiding Tussenstuk Conclusie en aanbevelingen Aanleiding van het onderzoek = reden waarom het adviesrapport geschreven is Beschrijving van het probleem = hoofdvraag Toelichting hoe de hoofdvraag in het rapport beantwoord wordt Afbakening van het onderwerp: randvoorwaarden en uitgangspunten Tussenstuk Beschrijving van de analyse en het onderzoek. (vraag: wat is het verschil tussen analyse en onderzoek?) Conclusie en aanbevelingen Op basis van de verkregen informatie bij de analyse en het onderzoek wordt een antwoord gegeven op de hoofdvraag in de vorm van een advies “wat te doen”.

Aandachtspunten schrijven Gebruik geen persoonlijke voornaamwoorden, met uitzondering van het voorwoord Begin elke paragraaf met een kernzin = belangrijkste informatie; de rest van de paragraaf is dan toelichting of onderbouwing. Korte zinnen Logische opbouw van het verhaal met geldige argumentatie Vermijd zinloze zinnen als “geprobeerd zal worden zoveel mogelijk te …..”. (‘proberen’ lukt altijd en ‘zoveel mogelijk’ zal achteraf pas blijken)