Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Advertisements

Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Welkom 1.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
OVSG, de gemeente maakt school
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Moorslede – 12 april 2011.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Sociaal Raadsliedenwerk in De Ronde Venen Hoe samenwerking kan worden omgezet in kracht!
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Samen aan de slag voor het versterken van ons bibliotheeknetwerk 3 oktober 2006 Holstohus, Olst.
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
C H I L D F R I E N D L Y C I T I E S School-buurtspeelpleinen Froukje Hajer Spelen zonder (schoolplein)hekken Groningen 11 november 2006.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Vroegtijdig schoolverlaten 12 november Welkom 2.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Gelijke kansen op school: het kan!
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Voortgangsrapport schooljaar
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
het katholiek basisonderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inleiding Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia Met dank aan de provincie Antwerpen

Hoe flankerend onderwijsbeleid versterken? Gelijke leerkansen voor iedereen = synergie van acties én integraal beleid met vele lokale partners

School en gemeente elk op een eiland? Onbekend maakt onbemind! Toch partners? Lokale noden goede praktijk aanvankelijk in centrumsteden Alle gemeenten anders? En de scholen? Ken uw partner!

Kleine denkoefening: Ken uw partner Bestuurskracht van een gemeente = het vermogen om effectieve antwoorden te geven op concrete vragen en problemen 7 dragers voor beleidvoerend vermogen van de school Leiderschap Doelgerichte visie Participatieve besluitvorming Samenwerking leerkrachten Responsief vermogen Reflecterend vermogen innovaties

Investeren in ‘Lerende inwoner’ is in! Missie school // missie beleid Europees beleid, Vlaams beleid: investeren in ‘lerende inwoners’ = sociale en economische vooruitgang, innovatie Maar: 15% ongekwalificeerde schoolverlaters = investering zonder return én sociale tijdbom Lokaal beleid: ongekwalificeerde schoolverlater = sociaal zwakke inwoner, potentiële cliënt sociale dienstverlening Totale kost schooluitval > kost economische crisis Investeren in groep die nu uitvalt = economische noodzaak Onderzoek KBS: onderwijs versterkt kloof tussen kansrijken en kansarmen! Onderwijs als hefboom? Nu niet voor iedereen.

Samen sterk: synergie van beleid Horizontaal: sterk schoolbeleid + integraal lokaal beleid Ouderbetrokkenheid Spijbelbeleid Onderwijskosten Taalbeleid … Verticaal: Vlaams GOK-beleid ondersteunen in lokaal beleid

Van ‘lerende Vlaming’ tot ‘lerende gemeente’ Stimulerende leeromgeving voor ieder: Verbreden van het leren: stimulerende leeromgeving in en buiten de school; leren stopt niet bij de schoolpoort Ruim cultuur-, vormings- en vrijetijdsaanbod, brede school, actieve buurtwerking, activiteiten sociale cohesie Kwalitatieve opvang kinderen, studenten Veilige leeromgeving Schooluitval voorkomen? Preventie: gelijkeonderwijskansenbeleid = kinderen en ouders ondersteunen vanaf de jongste leeftijd Remediëren waar nodig: spijbelbeleid, time-out en

Thema’s praktijkboek Lerende gemeente 1.Schets van de problematiek 2.Gelijke opvoedingskansen van bij de start 3.Gelijke onderwijskansen van bij de start : Taalproblematiek, onderwijskosten, ouderbetrokkenheid, inschrijvingsbeleid en capaciteit… 4.Brede school 5.Brede ontwikkeling 6.Preventie en interventie 7.Buiten de leerplicht 8.Organisatie van flankerend onderwijsbeleid 9.Gemeente als actor

Dagthema’s seminar Flankerend onderwijsbeleid Vlaamse regering Nieuw: Gemeenten ondersteunen het leren van inwoners Het LOP als partner voor gelijke onderwijskansen Praktijk brede scholen Solide conceptueel model Panel: Lokaal beleid in actie Slotbeschouwing Contact T 02/