Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia Met dank aan de provincie Antwerpen
Hoe flankerend onderwijsbeleid versterken? Gelijke leerkansen voor iedereen = synergie van acties én integraal beleid met vele lokale partners
School en gemeente elk op een eiland? Onbekend maakt onbemind! Toch partners? Lokale noden goede praktijk aanvankelijk in centrumsteden Alle gemeenten anders? En de scholen? Ken uw partner!
Kleine denkoefening: Ken uw partner Bestuurskracht van een gemeente = het vermogen om effectieve antwoorden te geven op concrete vragen en problemen 7 dragers voor beleidvoerend vermogen van de school Leiderschap Doelgerichte visie Participatieve besluitvorming Samenwerking leerkrachten Responsief vermogen Reflecterend vermogen innovaties
Investeren in ‘Lerende inwoner’ is in! Missie school // missie beleid Europees beleid, Vlaams beleid: investeren in ‘lerende inwoners’ = sociale en economische vooruitgang, innovatie Maar: 15% ongekwalificeerde schoolverlaters = investering zonder return én sociale tijdbom Lokaal beleid: ongekwalificeerde schoolverlater = sociaal zwakke inwoner, potentiële cliënt sociale dienstverlening Totale kost schooluitval > kost economische crisis Investeren in groep die nu uitvalt = economische noodzaak Onderzoek KBS: onderwijs versterkt kloof tussen kansrijken en kansarmen! Onderwijs als hefboom? Nu niet voor iedereen.
Samen sterk: synergie van beleid Horizontaal: sterk schoolbeleid + integraal lokaal beleid Ouderbetrokkenheid Spijbelbeleid Onderwijskosten Taalbeleid … Verticaal: Vlaams GOK-beleid ondersteunen in lokaal beleid
Van ‘lerende Vlaming’ tot ‘lerende gemeente’ Stimulerende leeromgeving voor ieder: Verbreden van het leren: stimulerende leeromgeving in en buiten de school; leren stopt niet bij de schoolpoort Ruim cultuur-, vormings- en vrijetijdsaanbod, brede school, actieve buurtwerking, activiteiten sociale cohesie Kwalitatieve opvang kinderen, studenten Veilige leeromgeving Schooluitval voorkomen? Preventie: gelijkeonderwijskansenbeleid = kinderen en ouders ondersteunen vanaf de jongste leeftijd Remediëren waar nodig: spijbelbeleid, time-out en
Thema’s praktijkboek Lerende gemeente 1.Schets van de problematiek 2.Gelijke opvoedingskansen van bij de start 3.Gelijke onderwijskansen van bij de start : Taalproblematiek, onderwijskosten, ouderbetrokkenheid, inschrijvingsbeleid en capaciteit… 4.Brede school 5.Brede ontwikkeling 6.Preventie en interventie 7.Buiten de leerplicht 8.Organisatie van flankerend onderwijsbeleid 9.Gemeente als actor
Dagthema’s seminar Flankerend onderwijsbeleid Vlaamse regering Nieuw: Gemeenten ondersteunen het leren van inwoners Het LOP als partner voor gelijke onderwijskansen Praktijk brede scholen Solide conceptueel model Panel: Lokaal beleid in actie Slotbeschouwing Contact T 02/