Sales & Disposal Director Veolia Environmental Services Belgium

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE AFVAL KENNISQUIZ.
Advertisements

Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Meer huishoudelijk afval recyclen
19 juni 2012 Dirk Van Heuven Gemeentelijke bevoegdheid en verplichtingen inzake de inzameling en ophaling van huishoudelijke afvalstoffen.
Eerst bespreken we de eerste sport van de ladder,het eerste wat we moeten doen is afval proberen te voorkomen,het beste wat je kunt doen! Je kunt bijvoorbeeld.
Afval sorteren een vak apart. Bouw en sloopafval Eigen specifiek verhaal •grote tonnages (8 tot 10 miljoen ton) •diversiteit van het afval.
Gemeentelijke milieubarometer Versie De gemeente als bedrijf.
Milieuproblemen in Nederland
Ontwerp van koninklijk besluit betreffende de detailhandel in bepaalde voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong 23 maart 2005 Lefevre Vicky.
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Een nieuw wettelijk kader: VLAREA wordt VLAREMA
Haags Milieucentrum Onafhankelijk samenwerkingsverband van 18 natuur- en milieuorganisaties projectorganisatie.
De selectieve fracties bij ondergrondse inzameling
De uitputting nabij?.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
ontwikkeling van een kwaliteitsborgingssysteem
Gemeentelijke afvalstoffen Quo vadis ? Antwerpen, 19 juni 2012.
Vlaanderen grijpt in op de gemeentelijke afvalbelastingen Studiedag voor lokale besturen over het nieuwe materialendecreet en Vlarema Antwerpen, 19 juni.
Jan BUYSSE Algemeen directeur Interza Zaventem / Incovo Vilvoorde
Afvalcongres 1 Toetsingskader selectieve inzamelingen Zin of onzin van selectief inzamelen.
Afvalbeheer in de KMO Ir. Piet Vanden Abeele Milieuadviseur
Gescheiden Inzameling STImuleren
Controleren is een containerbegrip Een blik vanuit de praktijk Sam Gijbels.
Nieuwe spelregels voor gemeentelijk afvalbeheer en afvalbelastingen
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
000 Smart Sustainable Energy Solutions. 111 Valorisatiemogelijkheden van spuiwater Naten Van Hemelrijck Managing Director Linea Trovata Eco bvba Een nieuwe.
Dia 1 Evaluatie van de Vlaamse MBO’s, afgesloten in het kader van de Aanvaardingsplicht. Jan Vermoesen Doelgroepverantwoordelijke aanvaardingsplichten.
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Europese richtlijnen en het speelveld voor de ondernemer Kees Wielenga FFact Management Consultants.
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Afval bestaat niet De techniek staat niet stil Kijk maar!
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
| pag. 1 Inzameling Afval Binnenvaart Haven van Gent 14 april 2010.
Enquête uitslag Gemaakt door: Dominique Geschiere en groep 8a
Afvalstromen in de praktijk
20/06/20141 FANC - Overleg meetpoorten OVMB Inleiding: Beschrijving activiteiten OVMB  OVMB heeft 3 hoofdactiviteiten: Uitbaten van een categorie.
1 I De logistiek achter de selectieve inzamelingen De logistiek achter de selectieve inzamelingen Kunnen we nog bijkomende stromen aan? Paul de Vylder.
Het Tweede Vlaamse Afvalcongres Mechelen, 29 maart 2007 Ingezameld papier, vooral zuiver op papier? © Katrijn van Riet – Shanks Waste Solutions Foto: Sablières.
Afvalproef Westeinde?.
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Welkom bij HMS Bezoek Commissie Leefomgeving Gemeente Den Haag 3 september, 2015.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Duurzaamheid in afvalzorg Duiven 16 september 2010 Patrick van der Sanden.
Afvalambitie 2015 Adviescommissie september 2011.
VVSG - I NTERAFVAL Jaarbericht VVSG - De leden van I NTERAFVAL
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Hoe is dat geregeld en hoeveel afval komt er vrij?
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Afval en LAP voor beginners
Meer waarde uit afval Commissie Fysieke Leefomgeving Dordrecht 31 mei 2016 Dion van Steensel.
Lokaal afval- en materialenplan luik OBA
Wettelijk kader in de 3 gewesten
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Bedrijfsmatig verpakkingsafval? Wij verlichten uw verplichtingen.
Gewogen Diftar Rest Oosterzele januari 2018
De Circulaire Economie in Vlaanderen
GEEN VANDAAL IN ONS LOKAAL
Potentie bedrijfsafval
Werken in een arbeidsorganisatie
Logistiek als versneller voor CE
Huishoudelijk afval Geen huishoudelijk afval
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Duurzame activiteiten
Transcript van de presentatie:

Sales & Disposal Director Veolia Environmental Services Belgium Afvalcongres Febem 29/03/2007 Bruno Arts Sales & Disposal Director Veolia Environmental Services Belgium

Agenda Definities: huishoudelijk afval, bedrijfsafval; Wetgeving omtrent selectieve inzameling van afval; 2.1. Huishoudelijk afval 2.2. Bedrijfsafval Wetgeving rond verwerking 3.1. Storten 3.2. Verbranding Praktijk selectieve inzameling bedrijfsafval; Knelpunten

1. Definities Huishoudelijke afvalstoffen: = afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particulier huishouden en afvalstoffen die daarmee gelijkgesteld worden (bijv. veegvuil) bij besluit van de Vlaamse regering; Vergelijkbare afvalstoffen waarvan de aard, samenstelling en hoeveelheid overeenkomt met een 240 l rolcontainer met huishoudelijk afval die om de 14 dagen geledigd wordt, horen ook tot deze categorie. de verantwoordelijkheid voor het ophalen hiervan ligt bij de gemeentes

1. Definities Bedrijfsafvalstoffen: = afvalstoffen die ontstaan ten gevolge van een industriële, ambachtelijke of wetenschappelijke activiteit, en de afvalstoffen die daarmee gelijkgesteld worden bij besluit van de Vlaamse regering. Verantwoordelijk voor het ophalen hiervan zijn privé bedrijven, niet de gemeentes. Enkel indien de gemeentes de werkelijke kost aanrekenen en de correcte vergunningen hebben, mogen zij bedrijfsafvalstoffen ophalen.

2. Wetgeving omtrent selectieve inzameling van afval 2.1. Huishoudelijk afval Gescheiden aanbieding en ophaling: (Cfr. Vlarea Art. 5.2.1.1. § 1.) Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen van onderafdeling 5.5.2 moeten ten minste de volgende huishoudelijke afvalstoffen gescheiden worden aangebo-den en verder afzonderlijk worden gehouden bij de ophaling of inzameling: klein gevaarlijk afval van huishoudelijke oorsprong; afgedankte elektrische en elektronische apparatuur; papier- en kartonafvalstoffen; grofvuil met het oog op sortering, hergebruik of recyclage; steenachtige fracties van bouw- en sloopafval. textielafvalstoffen; glasafval; afvalbanden; groenafval.

2. Wetgeving omtrent selectieve inzameling van afval Gescheiden aanbieding en ophaling of nadien sorteren : (Cfr. Vlarea Art. 5.2.1.1. § 2.) Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen van onderafdeling 5.5.2 moeten ten minste de volgende huishoudelijke afvalstoffen gescheiden worden aangeboden en verder afzonderlijk worden gehouden bij de ophaling of inzameling, of naderhand uitgesorteerd worden: Houtafvalstoffen; Metaalafvalstoffen.

2. Wetgeving omtrent selectieve inzameling van afval 2.2. Bedrijfsafval Gescheiden aanbieding en ophaling: (Cfr. Vlarea Art. 5.2.2.1. § 1.) Ten minste de volgende bedrijfsafvalstoffen moeten gescheiden worden aangeboden en afzonderlijk worden gehouden bij de ophaling of inzameling: klein gevaarlijk afval van vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong; glasafval; papier- en kartonafvalstoffen; afval van plantaardige en dierlijke oliën en vetten; groenafval; textielafval; afgedankte elektrische en elektronische apparatuur; afvalbanden; steenachtige fracties van bouw- en sloopafval; afgewerkte olie; gevaarlijke afvalstoffen; asbestcementhoudende afvalstoffen; afgedankte apparatuur en recipiënten die ozon- afbrekende stoffen of gefluoreerde broeikasgassen bevatten.

2. Wetgeving omtrent selectieve inzameling van afval  Gescheiden aanbieding en ophaling of nadien sorteren: (Cfr. Vlarea Art. 5.2.2.1. § 2.) Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen van onderafdeling II moeten ten minste de volgende afvalstoffen gescheiden worden aangeboden en verder afzonderlijk worden gehouden bij de ophaling of inzameling, of naderhand uitgesorteerd worden: houtafvalstoffen; metaalafvalstoffen

3. Wetgeving rond verwerking 3.1 Stortverboden: Het is verboden om de volgende afvalstoffen te storten: ongesorteerde huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen (metaal- en/of houtafval hoort niet op een stortplaats); afvalstoffen die met het oog op nuttige toepassing afzonderlijk werden ingezameld; afvalstoffen die in aanmerking komen voor nuttige toepassing onder meer door hun aard, hoeveelheid en homogeniteit; de brandbare restfractie van het sorteren van huishoudelijke afvalstoffen of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen; oude en vervallen geneesmiddelen.

3. Wetgeving rond verwerking 3.2 Verbrandingsverboden: selectief ingezamelde stromen die in aanmerking komen voor materiaalrecyclage; In afwijking van deze bepaling geldt het verbod niet voor de verbranding van volgende afvalstoffen, mits een calorische inhoud > 11.500 kJ/kg, voor de opwekking van hernieuwbare energie: plantaardig afval van land- en bosbouw; plantaardig afval van de voedingsmiddelenindustrie; vezelachtig plantaardig afval afkomstig van het sorteren, ziften en wassen bij de rauwe pulp en de papierproduktie; houtafval; kurkafval; ongesorteerde bedrijfsafvalstoffen; ongesorteerde huishoudelijke afvalstoffen; Afval dat nog metaal- en/of houtafval (voor materiaalrecyclage) bevat mag niet verbrand worden!

4. Praktijk selectieve inzameling van bedrijfsafval Brief van Minister Peeters aan Febem van 15/7/2005: Bedrijfsafvalstroom die beperkt is in grootte of slechts sporadisch optreedt: Haalmethode Brengmethode Sortering op sorteercentrum Doch maximale sortering aan de bron is verplicht (cfr. Art 5.2.2.1) om gescheiden aan te bieden voor inzameling en ophaling. Het gezond verstand moet daarbij meespelen.

4. Praktijk selectieve inzameling van bedrijfsafval Reeds enkele initiatieven: ‘Milieubox’ voor KMO’s voor klein gevaarlijk afval Privésorteercentra die openstaan voor bedrijven die hun afval zelf brengen Stickeractie op afvalcontainer

4. Praktijk selectieve inzameling van bedrijfsafval Stickeractie op afvalcontainer

4. Praktijk selectieve inzameling van bedrijfsafval Praktisch: wat is gezond verstand? Frequentie? Hoeveelheid? Financiëel? Ruimte? Bvb.: Bedrijf dat zijn groenafval in de restafval- container steekt Bedrijf dat een gebroken raam niet in de restafvalcontainer steekt,…

4. Praktijk selectieve inzameling van bedrijfsafval Er wordt reeds flink geselecteerd door bedrijven: Selectieve aanbieding van afvalstromen is een noodzakelijke voorwaarde opdat ze door privé bedrijven apart worden opgehaald

4. Praktijk selectieve inzameling van bedrijfsafval De vervuiler betaalt (Wegen en Registreren): Wat?

4. Praktijk selectieve inzameling van bedrijfsafval Voordelen? Eerlijk systeem: hoe minder restafval hoe minder de klant betaalt 100 % transparant voor de klant Klanten worden gestimuleerd om recycleerbare afvalstromen als papier en karton, hout, glas,… uit het restafval te houden

5. Knelpunten Hoe bedrijven overtuigen om minimaal de wettelijk bepaalde selectieve stromen aan te bieden? Lokale politie of milieudiensten zouden meer moeten toezien op de naleving van artikel 5.2.2.1. door KMO’s (= het afzonderlijk aanbieden en laten ophalen van bepaalde afvalstromen). Onwetendheid van de meeste bedrijven betreffende wat ze verplicht zijn om met hun afval te doen. Hieruit vloeit een lage verantwoordelijkheidszin voort.