CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Menno Karres Lead Auditor
Risicomanagement met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Ouders en Kinderen Centraal
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
strategie als een proces
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Missie, visie & jaarplan
John P. Kotter Harvard Business School
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
© de vries business consultancy, 2008
Van ‘’blind’’ vertrouwen naar ‘’ziend’’ vertrouwen Sandra de Bont Directeur Votob 15 mei 2014.
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Enterprise Document Management Fase
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Management Accounting Management Control
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Certificering van assetmanagement
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Een co-arts in uw kring?! Tine Van Haegenborgh 26/11/2016
Instrument Team Intervisie
Veiligheidsprogramma’s toen…
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

CAF als een geïntegreerd instrument

1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van een visie op het creëren van meerwaarde Motivatie ExtrinsiekIntrinsiek Mensbeeld Wantrouwen, achterdochtVertrouwen, competentie- erkenning en –ontwikkeling Onderliggend gevoel Angst voor fouten of gebreken Ambitie om permanent te verbeteren Gedragslijn Conservatief: fouten en risico’s vermijden Progressief: fouten en risico’s bieden opportuniteiten om te innoveren Kern(werk)- woord BeheersenOntwikkelen

2. ICS versus KWZ ICSKWZ Doel Verantwoording afleggenVerantwoordelijkheid opnemen Functie Accountability / beheersingImprovement / vernieuwing Onderliggende waarden Gezond wantrouwen Fouten voorkomen Vertrouwen Flexibiliteit Opdrachtgever Hogere overheid/ hiërarchieDe betrokken entiteiten zelf Motivatie Verplicht (systeem)Vrijwillig (engagement) Onderliggende emotie Angst, verdedigingPassie, kwetsbaarheid Normen Opgelegde standaarden, procedures, enz. ‘Fitness for purpose’

2. ICS versus KWZ ICSKWZ Wie wordt er beter van? Hopelijk allen, maar met name de ‘experten’ Allen, maar met name de ‘klant’ Methoden BPM, risicomanagement, audit …Zelfevaluatie, intervisie, bevraging, ondersteuning en advies,… Door wie? ‘onafhankelijke’ expertsDe entiteiten zelf, met eventueel ondersteuning door KWZ Onderliggend paradigma To controlContinuous improvement Keep it simple Radicale klantgerichtheid Effect op de administratie Administratieve accuratesseAdministratieve vereenvoudiging Risico Window dressing Defensief gedrag Burn-out, ontgoocheling, interne conflicten ts. moeilijk verzoenbare paradigma’s

3. CAF als geïntegreerd instrument CAF is een allesomvattend model dat alle aspecten van het management van een organisatie(entiteit) structureert en visualiseert

3. CAF als geïntegreerd instrument Nieuwe initiatieven (zelfevaluatie, audit,…) situeren we binnen CAF Toetsing op hun meerwaarde die nog niet door CAF wordt afgedekt Vb.: toegankelijkheidsscan

4. CAF als dynamisch oorzaak-gevolgmodel Logische volgorde van de 9 criteria en de pijlen met oorzakelijke verbanden in het oog houden Uw processen en uw proces- management linken aan uw visie, beleid en strategie (geen doel op zichzelf)

5. Conclusie CAF is binnen Stad Gent een belangrijke toetssteen CAF is het referentiekader waarbinnen allerlei verbeteringsprojecten worden gesitueerd of waaruit zij ontstaan