Rol van de gemeente
1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt moeilijk De studiekeuze is al langer een pijnpunt Het welbevinden van de leerlingen is soms problematisch Bij de uitstroom blijkt een belangrijke groep ongekwalificeerd Opleiden tot kritische burgers De introductie van nieuwe vormen van leren
2.Onderwijs: een sterproduct Onderwijs behelst een caleidoscoop van invalshoeken: De economisch-politieke De sociaal-economische De economische De organisatorische De neuro-fysiologische De pedagogisch-didactische De psychologische Leren anders en in veelvoud!
3.Homo Zappiens 1.Elk kind is anders 2.Kennis veroudert snel 3.Leerlingen zitten anno 2010 anders in hun vel 4.Jongeren zijn niet langer object, maar subject van hun bestaan 5.De samenleving, de arbeidsmarkt, de relaties veranderen
4.De school op de schop: zonderwijs of toch minstens de ontscholing v/h onderwijs 1.Het onderwijs heeft haar monopolie als leerplek verloren 2.Leeromgevingen die niet alleen gericht zijn op kennisoverdracht, maar ook op kennisconstructie 3.Onderwijs moet uitdagen om over de eigen grenzen heen te kijken 4.Leren = een “never ending story”
5.De school staat niet alleen 1.Een knooppunt van (anders) leren 2.Partners in crime 3.Bureaucratische schil
6.Krachtige leeromgevingen 1.De school zelf 2.De gezinnen 3.De peergroups 4.De (sociale) media 5.Een rits aan bondgenoten 6.De gemeente
7.De gemeente als bondgenoot 1.Vrijheid, blijheid of de vrijheid in het juk? 2.De hand aan de ploeg 1.Een zuivere positie plaatsen 2.Aanspreekbaar zijn 3.Een samenhangend gemeentelijk onderwijsbeleid 4.Ondersteunen en versterken 5.Krachtige leerplekken creëren
Bedankt!