Maat in de shit Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Middelengebruik bij personen met een beperking
Pesten is geen spelletje.
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Loverboys alles over loverboys.
Aandacht voor het steunend netwerk
Uitslag enquête over online pesten
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
De pot mayonaise en het bier Een verhaal met een moraal
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Verborgen vormen van pesten
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
….een korte presentatie
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
de ouderbetrokkenheid vergroten
Benieuwd naar wie ik ben ...
Media en creativiteit module 6 Identiteit
De theorie van de dramadriehoek
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Active ageing.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Drugpreventie bij jongeren
Interpreteren van data
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Patronen en Integraal samenwerken
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Een onverwacht feest Les 2
DIGITALE COLLAGE ESTHER
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Vrouwen en wijn… Woorden van Lemuël, de koning van Massa, waarmee zijn moeder hem vermaande’(31:1).
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Om soms eens dieper over na te denken
Aanvaarding en tolerantie
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Ouder worden & alcohol.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Maat in de shit Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt, Studievoormiddag vvsg 17 juni 2009 Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt, deelwerking CGG ECLIPS Gent vzw

Maat in de shit CGG Eclips vzw CAT Situering Infopunt Preventiehuis Curatiehuis Lokaal preventiewerk Vroeghulp Machtig! (Vaardigheidstraining risicojongeren) Regionale cgg-preventiewerkers Provinciaal Steunpunt Lokaal Overleg en Vroeginterventie Ouder- & partnerbegeleiding KOAP Ambulante alcohol- en drughulpverlening

Maat in de shit Bottom up 2004 Brochure 2005 Leerkrachtenhandleiding Lokaal - n.a.v. concrete noden en vragen 2005 Leerkrachtenhandleiding Vorming leerkrachten Provinciaal project Cocktail Local steun Cera Foundation 2006 Herwerken materiaal Nationale steun Cera Samenwerking VAD Opleiding trainers 2007 Vlaamse Impulsdag Opleiding 291 leerkrachten 1000 handleidingen gedrukt 5000 brochures gedrukt 2007 - 2008 Regionale en lokale implementatie 539 leerkrachten gevormd 1.138 lespakketten verspreid 12.293 brochures verspreid 2008-2009 Evaluatie Samenwerking VAD, Univ. Gent

Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling

Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. druggebruik Weerstand Positie leerkracht Verschillende behoeften Oppervlakkig Overdosis preventie Concreet & herkenbaar Positief Origineel Veilig Ruime invalshoek Maat in de shit

Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling

Stappen in voorlichting Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling

OPMERKEN BEGRIJPEN HOUDING BEDOELING GEDRAG BEHOUD

DENKEN DOEN DENKEN

Gedrag in keuzesituaties m.b.t. drugs is zelden rationeel gestuurd Puberhersenen werken anders dan een volwassen brein verbindingen tussen cognitieve en emotionele centra nog in volle ontwikkeling jongens rijpen trager praten over gevoelens is erg moeilijk lange termijn denken is erg moeilijk impulscontrole is beperkt. Onder druk sturen emoties gedrag. emotioneel bewustzijn en controle zijn beperkt

? ? ? PUBERS OPMERKEN BEGRIJPEN HOUDING BEDOELING GEDRAG BEHOUD Betrokkenheid ? emotioneel Bekwaamheid BEGRIJPEN empathie? ? Motivatie abstract denken egocentrisch HOUDING persoonlijke fabel BEDOELING groepsgedrag impulsief GEDRAG BEHOUD

PUBERS OPMERKEN Onbewuste heuristiek : BEGRIJPEN HOUDING BEDOELING WIE zegt dit? WAAROM wordt dit gezegd? HOUDING HOE wordt het gezegd? ANDEREN Hoe reageren de ? BEDOELING IK Wat heb ermee te maken? VOEL Hoe ik me hierbij? GEDRAG BEHOUD

Gedrag in keuzesituaties m.b.t. drugs is zelden rationeel gestuurd Puberhersenen werken anders dan een volwassen brein verbindingen tussen cognitieve en emotionele centra nog in volle ontwikkeling jongens rijpen trager praten over gevoelens is erg moeilijk lange termijn denken is erg moeilijk impulscontrole is beperkt. Onder druk sturen emoties gedrag. emotioneel bewustzijn en controle zijn beperkt Preventie betekent ook doelbewust met emoties communiceren. informatieoverdracht is onvoldoende andere rol voor de leerkracht

Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling

Videofragment 2

Ik ga vragen wat er scheelt Niets gezien Ik heb geen tijd Er is iets aan de hand OPMERKEN Die zit z’n krant te lezen! Dronken? Niemand maakt zich zorgen BEGRIJPEN Dit is een noodsituatie Niemand doet iets Ik bemoei me daar niet mee Ik zou iets moeten doen HOUDING Ik weet niet wat te doen Ik ga vragen wat er scheelt en help indien nodig BEDOELING Ik ga me weer belachelijk maken Ik riskeer weer een hoop last Hulp bieden GEDRAG BEHOUD

Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling

Een probleem kunnen herkennen Hij lijkt zo veranderd OPMERKEN Signalen herkennen Probleemgebruik niet o.k. vinden BEGRIJPEN Z’n gebruik wordt echt een probleem Besef van risico’s Een probleem kunnen herkennen Wij dragen zorg voor mekaar Ik zou iets moeten doen HOUDING Een vriend help je, ook als die daar zelf niet om vraagt. Ik ga hem vertellen dat ik bezorgd ben BEDOELING Ik weet wat er zou moeten gebeuren Ik kan hem/haar wel overtuigen Ik praat met hem GEDRAG vaardigheden Ik kan niet alles alleen aan, ik ken m’n grenzen Ik weet dat veranderen niet vanzelf gaat Ik hou vol BEHOUD Ik weet waar ik hulp kan krijgen Ik zoek hulp