Maat in de shit Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt, Studievoormiddag vvsg 17 juni 2009 Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt, deelwerking CGG ECLIPS Gent vzw
Maat in de shit CGG Eclips vzw CAT Situering Infopunt Preventiehuis Curatiehuis Lokaal preventiewerk Vroeghulp Machtig! (Vaardigheidstraining risicojongeren) Regionale cgg-preventiewerkers Provinciaal Steunpunt Lokaal Overleg en Vroeginterventie Ouder- & partnerbegeleiding KOAP Ambulante alcohol- en drughulpverlening
Maat in de shit Bottom up 2004 Brochure 2005 Leerkrachtenhandleiding Lokaal - n.a.v. concrete noden en vragen 2005 Leerkrachtenhandleiding Vorming leerkrachten Provinciaal project Cocktail Local steun Cera Foundation 2006 Herwerken materiaal Nationale steun Cera Samenwerking VAD Opleiding trainers 2007 Vlaamse Impulsdag Opleiding 291 leerkrachten 1000 handleidingen gedrukt 5000 brochures gedrukt 2007 - 2008 Regionale en lokale implementatie 539 leerkrachten gevormd 1.138 lespakketten verspreid 12.293 brochures verspreid 2008-2009 Evaluatie Samenwerking VAD, Univ. Gent
Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling
Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. druggebruik Weerstand Positie leerkracht Verschillende behoeften Oppervlakkig Overdosis preventie Concreet & herkenbaar Positief Origineel Veilig Ruime invalshoek Maat in de shit
Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling
Stappen in voorlichting Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling
OPMERKEN BEGRIJPEN HOUDING BEDOELING GEDRAG BEHOUD
DENKEN DOEN DENKEN
Gedrag in keuzesituaties m.b.t. drugs is zelden rationeel gestuurd Puberhersenen werken anders dan een volwassen brein verbindingen tussen cognitieve en emotionele centra nog in volle ontwikkeling jongens rijpen trager praten over gevoelens is erg moeilijk lange termijn denken is erg moeilijk impulscontrole is beperkt. Onder druk sturen emoties gedrag. emotioneel bewustzijn en controle zijn beperkt
? ? ? PUBERS OPMERKEN BEGRIJPEN HOUDING BEDOELING GEDRAG BEHOUD Betrokkenheid ? emotioneel Bekwaamheid BEGRIJPEN empathie? ? Motivatie abstract denken egocentrisch HOUDING persoonlijke fabel BEDOELING groepsgedrag impulsief GEDRAG BEHOUD
PUBERS OPMERKEN Onbewuste heuristiek : BEGRIJPEN HOUDING BEDOELING WIE zegt dit? WAAROM wordt dit gezegd? HOUDING HOE wordt het gezegd? ANDEREN Hoe reageren de ? BEDOELING IK Wat heb ermee te maken? VOEL Hoe ik me hierbij? GEDRAG BEHOUD
Gedrag in keuzesituaties m.b.t. drugs is zelden rationeel gestuurd Puberhersenen werken anders dan een volwassen brein verbindingen tussen cognitieve en emotionele centra nog in volle ontwikkeling jongens rijpen trager praten over gevoelens is erg moeilijk lange termijn denken is erg moeilijk impulscontrole is beperkt. Onder druk sturen emoties gedrag. emotioneel bewustzijn en controle zijn beperkt Preventie betekent ook doelbewust met emoties communiceren. informatieoverdracht is onvoldoende andere rol voor de leerkracht
Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling
Videofragment 2
Ik ga vragen wat er scheelt Niets gezien Ik heb geen tijd Er is iets aan de hand OPMERKEN Die zit z’n krant te lezen! Dronken? Niemand maakt zich zorgen BEGRIJPEN Dit is een noodsituatie Niemand doet iets Ik bemoei me daar niet mee Ik zou iets moeten doen HOUDING Ik weet niet wat te doen Ik ga vragen wat er scheelt en help indien nodig BEDOELING Ik ga me weer belachelijk maken Ik riskeer weer een hoop last Hulp bieden GEDRAG BEHOUD
Nadenken over eigen attitude en gedrag m.b.t. gebruik Sociale normen in de groep beïnvloeden Indirecte doelstelling Indirecte doelstelling Leerlingen helpen een vriend met een drugprobleem Directe doelstelling
Een probleem kunnen herkennen Hij lijkt zo veranderd OPMERKEN Signalen herkennen Probleemgebruik niet o.k. vinden BEGRIJPEN Z’n gebruik wordt echt een probleem Besef van risico’s Een probleem kunnen herkennen Wij dragen zorg voor mekaar Ik zou iets moeten doen HOUDING Een vriend help je, ook als die daar zelf niet om vraagt. Ik ga hem vertellen dat ik bezorgd ben BEDOELING Ik weet wat er zou moeten gebeuren Ik kan hem/haar wel overtuigen Ik praat met hem GEDRAG vaardigheden Ik kan niet alles alleen aan, ik ken m’n grenzen Ik weet dat veranderen niet vanzelf gaat Ik hou vol BEHOUD Ik weet waar ik hulp kan krijgen Ik zoek hulp