De theorie van de dramadriehoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Uitslag enquête over online pesten
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Een vrouw te zijn.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Een reis naar Licht”.
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Men vraagt zich af waarom …??
Sollicitatiegesprek.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop Knallende ruzie
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Vondeling Hoe ziet een poezenleven er zoal uit?. Dit hier lijkt mij wel een leuk plekje om te wonen!
Zijn de geboden van God moeilijk te volbrengen
Aan een buitengewoon persoon!
Lieve zoon/dochter ....
WELKOM TOV’ERS.
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Aan een buitengewoon persoon!
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

Interpreteren van data
Wat maakt het leven zo waardevol
Met handen en voeten geloven 1
Mijn verjaardag..
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Weerstand kan je opvatten als feedback
Onze doelen en visie in beeld
Rouw & Verlies Les 3.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ECHT OF ONECHT Echtheidskenmerken geld 40! Papier Voelbare inkt Watermerk Inkt met kleuromslag Veiligheidsdraad Hologram Ultraviolet licht.
Men vraagt zich af waarom …
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Heel gewoon maar toch anders.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Beter omgaan met ruzies
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Welkom op onze thema-avond
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Dramadriehoek.
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

De theorie van de dramadriehoek De dramadriehoek verwijst naar drie hoofdrolspelers Het gaat hier om een subtiel spel van macht en onmacht Dit drietal heeft min of meer een vaste wijze in de omgang met elkaar Net als in de klassieke Griekse drama's vergaat het ook dit drietal op voorspelbare wijze Het is altijd dramatisch

Wat zijn een aantal kenmerken van deze spelers Boosheid (identificatie met macht) Bestraffend Verwijtend Triomf (identificatie met almacht) Ongevraagd helpen Altijd goede raad en advies in de vorm van oplossingen Terneergeslagen (identificatie met onmacht) Passief en afwachtend Toont zich hulpeloos

Mag ik aan u voorstellen De Aanklager De Redder Het Slachtoffer

Hoe staan zij t.o.v. elkaar Beschuldigend De Aanklager Arrogant De Redder Medelijden wekkend Beschuldigend Irritatie Hulpeloos houdende hulp Het Slachtoffer

Het favoriete spelletje image here De aanklager (macht) Ik heb het hier altijd gedaan Ik zal het wel weer oplossen jij ook altijd Het is hier altijd hetzelfde in de hoek drukken kijk eens wat je mij aandoet De Redder (almacht) image here graag gedaan hoor ik probeer je alleen maar te helpen waarom doe je niet ………. wat zou je zonder mij moeten ….. ze zullen blij zijn dat ze mij……… ik zal eens laten zien hoe goed ik ben Het Slachtoffer (onmacht) calimero ik kan er niets aandoen u bent geweldig dokter arme ik is het niet vreselijk ja maar ……………

Waarom leidt dit tot drama Ik ben oké R Jij bent niet oké Ik ben niet oké Ik ben oké Jij bent niet oké Ik ben niet oké S

We zijn allemaal Oké

Maar wat lijkt dan toch de winst Voor de aanklager treft hem/haar geen blaam is zelf niet verantwoordelijk voelt zich beter dan de ander houdt anderen op afstand (intimiteit) vermijd gevoelens (angst, onzekerheid, …) Voor de redder maakt zichzelf belangrijk maakt anderen afhankelijk hoeft niet bij zichzelf te leven vermijd eigen gevoelens (hulpeloosheid, zwak zijn, …) kan laten zien hoe goed hij/zij is Voor het slachtoffer hoeft niet na te denken hoeft ook niet te kiezen heeft geen verantwoordelijkheid er wordt voor hem/haar gezorgd

Hierom leidt dit tot drama Ik ben oké R Jij bent niet oké Ik ben niet oké Ik ben oké Jij bent niet oké Ik ben niet oké S

Het drama Houd in Dat we niet op gelijkwaardige manier met elkaar communiceren Dat we de ander een (negatieve) persoonlijke waarde toekennen Dat we de ander niet werkelijk op zijn verantwoording aanspreken Dat we de ander zijn persoonlijke groei c.q. ontplooiingsmogelijkheden in de weg staan Dat we, door eraan mee te doen, de ander in één van de rollen van deze zelfde dramadriehoek manoeuvreren

Hoe blijven we uit de dramadriehoek Door hem op tijd te signaleren Door op te letten wat en hoe iets gezegd wordt (vanuit welke energie?) Laat je niet uitnodigen tot dit rollenspel, ga na wat de ander echt wil en/of behoefte aan heeft en reageer hier volwassen op Reageer positief en stimuleer ieder zijn verantwoordelijkheid te nemen Doe geen dingen voor iemand die dat best zelf kan Wees eerlijk tegenover de ander in je uitingen Heb respect voor de ander en spreek mensen aan op hun gedrag en niet op de persoon als het een negatieve eigenschap betreft (Jij bent oké en hij/zij is oké) Spaar geen zegeltjes, spreek ergernis direct met betrokken uit (wat voel je, wat merk je bij jezelf, …) Zorg voor het juiste adres, spreek rechtstreeks met betrokkenen

Zelf ! ben je hoofd- door- breken verantwoordelijk voor van cirkel deze het