Intensief en Attractief onderwijs Ijsbreker: Gedicht of Loesje Inhoud van de dag vertellen Lesdoelen Filmpje studenten Kennismaking gastspreker De gastspreker Zitkring Pauze Ganzenborden Praktische zaken Evaluatie en afsluiting Ingrid Hack Joachim van der Weegen Samantha Hoogerwaard Rotterdam, 22 juni 2009
Inhoud Lesdoelen Gestelde vragen Wat vindt de student Kennismaking gastspreker Gastspreker Zitkring Pauze Ganzenborden Praktische zaken contacturen Evaluatie Afsluiting
Lesdoelen Informeren over waarom intensief en attractief onderwijs binnen de Hogeschool Informeren over de visie van de Hogeschool over het onderwerp Voorbeelden geven over intensief & attractief onderwijs Brainstormen invulling van I&A onderwijs Beantwoorden van jullie vragen:
Vragen Hoe zorg je ervoor dat attractiviteit een middel blijft en geen doel wordt? Hoe verhoog je het aantal contacturen, zonder er meer werk door te krijgen? Hoe houd je als docent energie voor dit streven? Hoe combineer je een moeilijk exact vak met een mooi jasje? Wat is de relatie tussen intensief en attractief onderwijs? Werkvormen motiveren studenten?
Wat vindt de student Film studenten
Kennismaking gastspreker Werkvorm: ‘Interview’ - Naam wordt bekend gemaakt - Wat willen jullie weten?
Zitkring
Pauze
Ganzenborden
Hoe gaat het in zijn werk Maak groepen van ongeveer 5 a 6 personen Haal bij de docent(en): een ganzenbord, pionnen, uitlegblad en dobbelsteen op Ga in een kring zitten en leg het spel klaar Diegene die het hoogst gooit mag beginnen Gooi om de beurt met de dobbelsteen en verplaats je pion evenredig aan het aantal ogen Op vakjes met een afbeelding: doe wat er gevraagd wordt op het uitlegblad
Praktische zaken contacturen 580 klokuren in het 1e en 2e jaar 350 klokuren in het 3e en 4e jaar Verhoging lesuur 40 naar 50 minuten 10% professionalisering 10% organisatorische taken 40% onderwijsuitvoering in de vorm van contacttijd 40% aan onderwijsuitvoering gerelateerde taken zoals voorbereiding, nazorg, toetsing enz. 1 FTE houdt in 16 uur per week contacttijd met student
Brainstormen Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de contacttijd zinvol wordt ingevuld, waarbij de docent uitkomt met zijn onderwijstijd? 4 groepen: 2 projectonderwijs/2 kennisgestuurd Per groep 1 notulist 15 minuten brainstormen Zet alle ideeën op flap Geen enkel idee is fout, keur ideeën van anderen niet af
Voorbeeld: Kennisgestuurde module Module Logistiek: aan 8 klassen gegeven door 3 docenten In totaal 24 uur contacttijd per student voor deze module Huidige situatie uur Totale contactijd module per student/klas 24 Totale contacttijd module voor docenten 192 Totale contacttijd module per docent 64 Totale contacttijd per docent per week 8 Nieuwe situatie uur Totale contacttijd module per student/klas 24 Totale contacttijd module voor docenten 80 Aantal contacturen hoorcolleges 16 Aantal contacturen werkcolleges 64 Totale contacttijd module per docent 27 Totale contacttijd per docent per week 4 Besparingen uur Totale contacttijd module voor docenten 112 Totale contacttijd module per docent 37 Totale contacttijd per docent per week 4
Voorbeeld: Project Aantal studenten: 75 Aantal docenten: 5 Aantal projectgroepen: 15 Aantal projectgroepen per docent: 3 Contacttijd Aantal Student Docent Docenten Excursie 4 alle docenten Flankerend onderwijs 16 1 docent/week Spreekuur/begeleid werken 8 2 docenten/week Vergaderingen 9 27 Totaal 45 43
Verwerkingsopdracht Zet al je ideeën betreffende: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de contacttijd zinvol wordt ingevuld, waarbij de docent uitkomt met zijn onderwijstijd? Op wiki didactiek20, intensief & attractief onderwijs Al je ideeën over invulling contacttijd, besparingen voorbereidingstijd of toetstijd per leerlijn ROM-model
Evaluatie 2 geeltjes jubelmuur 2 geeltjes klaagmuur
Afsluiting