Intensief en Attractief onderwijs Ijsbreker: Gedicht of Loesje Inhoud van de dag vertellen Lesdoelen Filmpje studenten Kennismaking gastspreker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Netwerkbijeenkomst ICT en onderwijs Digitale leslokaal van de toekomst : een goed idee? Rotterdam, 8 maart 2013 Caspar Ewals en Marie-José Lampe.
Vind samen met Zuyd Robotics de weg
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Projectweek.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Kansrijke combinatiegroepen
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Hoe ik paddenstoel word
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Informatieavond schooltijden
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Deel anders, mijn organisatie
Gooien met 1 en 2 dobbelstenen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Samenvatting Havo 5.
 Zet voor elk groep een pion op ‘start’  Eerste groep gooit met dobbelsteen  Aantal ogen dobbelsteen bepaalt kleur kaartje  De groep beantwoordt de.
Training digitale didactiek
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaancoaching
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Regionale bijeenkomst Arnhem een impressie.
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Duurzaamheid in Gennep
Observeren en rapporteren
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Pythagobord.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Intensief en Attractief onderwijs Ijsbreker: Gedicht of Loesje Inhoud van de dag vertellen Lesdoelen Filmpje studenten Kennismaking gastspreker De gastspreker Zitkring Pauze Ganzenborden Praktische zaken Evaluatie en afsluiting Ingrid Hack Joachim van der Weegen Samantha Hoogerwaard Rotterdam, 22 juni 2009

Inhoud Lesdoelen Gestelde vragen Wat vindt de student Kennismaking gastspreker Gastspreker Zitkring Pauze Ganzenborden Praktische zaken contacturen Evaluatie Afsluiting

Lesdoelen Informeren over waarom intensief en attractief onderwijs binnen de Hogeschool Informeren over de visie van de Hogeschool over het onderwerp Voorbeelden geven over intensief & attractief onderwijs Brainstormen invulling van I&A onderwijs Beantwoorden van jullie vragen:

Vragen Hoe zorg je ervoor dat attractiviteit een middel blijft en geen doel wordt? Hoe verhoog je het aantal contacturen, zonder er meer werk door te krijgen? Hoe houd je als docent energie voor dit streven? Hoe combineer je een moeilijk exact vak met een mooi jasje? Wat is de relatie tussen intensief en attractief onderwijs? Werkvormen motiveren studenten?

Wat vindt de student Film studenten

Kennismaking gastspreker Werkvorm: ‘Interview’ - Naam wordt bekend gemaakt - Wat willen jullie weten?

Zitkring

Pauze

Ganzenborden

Hoe gaat het in zijn werk Maak groepen van ongeveer 5 a 6 personen Haal bij de docent(en): een ganzenbord, pionnen, uitlegblad en dobbelsteen op Ga in een kring zitten en leg het spel klaar Diegene die het hoogst gooit mag beginnen Gooi om de beurt met de dobbelsteen en verplaats je pion evenredig aan het aantal ogen Op vakjes met een afbeelding: doe wat er gevraagd wordt op het uitlegblad

Praktische zaken contacturen 580 klokuren in het 1e en 2e jaar 350 klokuren in het 3e en 4e jaar Verhoging lesuur 40 naar 50 minuten 10% professionalisering 10% organisatorische taken 40% onderwijsuitvoering in de vorm van contacttijd 40% aan onderwijsuitvoering gerelateerde taken zoals voorbereiding, nazorg, toetsing enz. 1 FTE houdt in 16 uur per week contacttijd met student

Brainstormen Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de contacttijd zinvol wordt ingevuld, waarbij de docent uitkomt met zijn onderwijstijd? 4 groepen: 2 projectonderwijs/2 kennisgestuurd Per groep 1 notulist 15 minuten brainstormen Zet alle ideeën op flap Geen enkel idee is fout, keur ideeën van anderen niet af

Voorbeeld: Kennisgestuurde module Module Logistiek: aan 8 klassen gegeven door 3 docenten In totaal 24 uur contacttijd per student voor deze module Huidige situatie uur Totale contactijd module per student/klas 24 Totale contacttijd module voor docenten 192 Totale contacttijd module per docent 64 Totale contacttijd per docent per week 8 Nieuwe situatie uur Totale contacttijd module per student/klas 24 Totale contacttijd module voor docenten 80 Aantal contacturen hoorcolleges 16 Aantal contacturen werkcolleges 64 Totale contacttijd module per docent 27 Totale contacttijd per docent per week 4 Besparingen uur Totale contacttijd module voor docenten 112 Totale contacttijd module per docent 37 Totale contacttijd per docent per week 4

Voorbeeld: Project Aantal studenten: 75 Aantal docenten: 5 Aantal projectgroepen: 15 Aantal projectgroepen per docent: 3   Contacttijd Aantal Student Docent Docenten Excursie 4 alle docenten Flankerend onderwijs 16 1 docent/week Spreekuur/begeleid werken 8 2 docenten/week Vergaderingen 9 27 Totaal 45 43

Verwerkingsopdracht Zet al je ideeën betreffende: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de contacttijd zinvol wordt ingevuld, waarbij de docent uitkomt met zijn onderwijstijd? Op wiki didactiek20, intensief & attractief onderwijs Al je ideeën over invulling contacttijd, besparingen voorbereidingstijd of toetstijd per leerlijn ROM-model

Evaluatie 2 geeltjes jubelmuur 2 geeltjes klaagmuur

Afsluiting