Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Advertisements

Succesvolle intelligentie
DE kleefkracht van de AMstelcampus
Visual Knowledge Building
Time management in het onderwijs
Flipping the classroom
Het geheugen is goud waard!
Op Sint-Montfort.
Binnenkomer!. Vervolg HD-wijzer Nutsschool Agenda teamoverleg ? Binnenkomer Korte terugblik Dynamieken Terugkoppeling voorlopig ingevulde HD- wijzer.
Presentatie BètaMentality
Thema 4 Les 6a Herinneringen
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Workshop Interculturele Communicatie
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
PRESENTATIES. PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS.
Persoonlijk worden.
Anders kijken naar HO & HB Hoe selecteren wij de te bezoeken gezinnen en zusters?
Effectief leiderschap
Een afgesloten fase… in Brieks leven ?. I.Geboorte.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Linkbuilding In de praktijk…. Waarom linkbuilding? Geldt als een stem; Noodzakelijk voor zoekmachine optimalisatie (Pagerank)! Belangrijk om te onthouden:
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Snel op gang met brainmapping
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Portfolio Presentatie
OGW op de Firtel.
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
Ontwikkeling van het jonge kind
Welkom bij het eerste oudercafé Thema: BEELDDENKEN
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
DO IT.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Aanvragen OSO dossiers binnen Magister Ga in de RDP versie van Magister naar Leerlingen > leerlingen> Overstapdossier aanvragen:
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Aanwezigheidsbeeld openen vandaag
Recht op leerlingenvervoer:
Psychomotorische taxonomie
Psychologie van het leren
Communicatie 7e les.
Crisismanagement VNPF
Kennis delen Actualisering register kwalificatiestructuur SBB.
Psychologie van het leren
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De maakbaarheid van veerkracht
Verbetering loopbaanbegeleiding
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Teken een… (1) Teken een… (2).
Transcript van de presentatie:

Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig Henriëtte Coppes

Concentratie Bron: Brainstudio

Hoe lang onthoud je iets? Bron: Brainstudio

Herhalen herhalen herhalen Bron: Brainstudio

Winst door herhalen Bron: Brainstudio

Winst door pauzeren Bron: Brainstudio

Soorten geheugen Korte termijn geheugen (werkgeheugen) Lange termijn geheugen Proceduraal geheugen (bv. fietsen) Episodisch geheugen (persoonlijke gebeurtenissen) Semantisch geheugen (betekenissen bv. woordenschat)

Geheugen trainen: CASSA-model Concentratie Associëren Structureren Selecteren Accepteren.

Ruimte Fysieke ruimte Mentale ruimte Door automatisering ontstaat er ruimte in je hoofd Ruimte om buiten bestaande kaders te denken

Out of the box denken Leg van 3 lucifers een driehoek Maak van de 4e lucifer een kleine driehoek Plaats de grote driehoek in de kleine driehoek en verplaats daarvoor slechts één lucifer.

TIJD- MATRIX Bron: Stephen Covey

Opdracht Maak je persoonlijke tijdmatrix. Vul je beschikbare tijd zo goed mogelijk. Verbeeld het op een manier die bij je past (MI)