RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Mag ik u voorstellen ....
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Samenwerking universiteit - hogescholen. Bachelor toerisme – en recreatiemanagement Master Toerisme Voorbereidingsprogramma Schakelprogramma Bachelor.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
School of Education: Bruggen bouwen en onderhouden.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Klimop! - project Projectcoördinator: Karin Goosen Partners: CVO SOPRO, CVO Horito, Universiteit Antwerpen.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
Databank Ondergrond Vlaanderen Situering van een beleidsdomeinoverschrijdend project Van Damme Marleen DOV-coördinator Afdeling Land en Bodembescherming,
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
competentieontwikkeling
Projectgroep: Rol van de Belgische universitaire samenwerking ter ondersteuning van basiseducatie en TVET.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Leren in de beroepspraktijk
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Meer innovatieve professionals
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
De verschillende ministers De beleidscyclus Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 2.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie

De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Transcript van de presentatie:

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming DECREET LERARENOPLEIDING □ Belang van onderwijs in de samenleving □ Leraren cruciale rol □ Belang van de opleiding van leraren □ Decreet lerarenopleiding

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming DECREET LERARENOPLEIDING □ LO huidige generatie is niet LO vroegere generatie □ Gewijzigde context vereiste nieuwe regelgeving □ Klemtoon op samenwerking □ 1 beroepsprofiel en 1 set basiscompetenties

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding □ Belang van de samenwerking □ Enerzijds tussen de lerarenopleidingen: CVO, HS en UNI □ Anderzijds met het afnemend veld □ Lerarenopleiding= zaak van opleidingsinstellingen, scholen en leraren,…

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Expertisenetwerken □ 5 Expertisenetwerken/ Regionale platforms oDoel : de expertise van de verschillende lerarenopleidingen in complementariteit te bundelen en te ontwikkelen, ter verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen en ter versterking van de dienstverlening op het vlak van de continue professionalisering van leraren

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Expertisenetwerken oDe overeenkomst bevat : ● de aanduiding van een penvoerende instelling; ● de ontwikkeling van een strategisch beleidsplan betreffende de lerarenopleiding, nascholing en de wetenschappelijke en maatschappelijke dienstver lening inzake professionalisering van leraren; ● de samenwerking en profilering van de verschillende lerarenopleidingen, onder meer wat betreft toegankelijkheid, doelgroepenbeleid, flexibele leerwegen en zij-instromers;

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Expertisenetwerken ● de ondersteuning en versterking van de lerarenopleiding op het vlak van pedagogisch, onderwijskundig en vakdidactisch onderzoek; ● de synergie op het vlak van de praktijkcomponent en de mentorenvorming; ● de aanpak van de interne en externe kwaliteitszorg. □ Besprekingen overeenkomsten zijn volop bezig

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Accenten overeenkomsten □ Kwaliteitszorg SLO CVO oPrincipes: geënt op KWZ van het H.O. oUitbouw van interne kwaliteitszorg oUitbouw van externe kwaliteitszorg

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Kwaliteitszorg SLO □ 3 aparte clusters: ● Cluster geïntegreerde lerarenopleidingen hogescholen ● Cluster specifieke lerarenopleidingen ( CVO, HS en UNI) ● Cluster bachelor na bacheloropleidingen HS

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Accenten overeenkomsten □ Vakdidactische component SLO CVO oVersterking bestaande vakgebieden oUitbouwen vakdidactiek nieuwe vakgebieden

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Accenten overeenkomsten □ Gemeenschappelijk beleid rond praktijkcomponent ( stages,LIObaan, …) □ Registratie stagiairs: mentoruren

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Expertisenetwerken □ Financiering: 2,9 mio euro □ Vraag correcte diplomagegevens , en

RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding □ Contactpersoon: Decreet en expertisenetwerken: