Anne Vanquaethem Methodeschool De Buurt Gent Lesjes WO, dé (enige) manier om de eindtermen wereldoriëntatie te bereiken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een initiatief van vzw De Zwaluw
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Samenwerken in burgerschap
Brede school in Berkenbos
Brede school: Spelen in verbondenheid
Informatie avond basisschool de Bras. Bras De volgende stap…
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Welkom op deze informatieavond
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Cultuurprofieldoelen;
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari ELOS Europa als Leeromgeving Op School.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Leer kracht Workshop over competenties van
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
De drie niveaus van onderwijs
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Hoe pedagogisch handelen?
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat we beleven in groep 7!.
Gelijke kansen op school: het kan!
Wat wacht Groep 8?.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Naar een typologie van scholen
Welkom!.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Anne Vanquaethem Methodeschool De Buurt Gent Lesjes WO, dé (enige) manier om de eindtermen wereldoriëntatie te bereiken?

‘WERELDORIENTATIE IS VOOR NIEMAND HET LIEVELINGSVAK OM TE GEVEN’ Bevinding uit het peilingsonderzoek

‘VERTREKKEN VANUIT EEN PROBLEEMSTELLING EN DAARIN VERSCHILLENDE LEERGEBIEDEN BETREKKEN MET ACTIEVE OPDRACHTEN VOOR LEERLINGEN VRAAGT VEEL WERK… GEVOLG: SNELLER TERUGGRIJPEN NAAR EEN HANDBOEK’ Citaat van opleidingshoofd Brusselse Erasmus Hogeschool

(SLECHTS) 53% VAN DE LEERLINGEN BEHAALT DE EINDTERMEN VOOR MAATSCHAPPIJ Bevinding uit het peilingsonderzoek

Hoe de eindtermen WO bereiken? Niet vanuit WO als vak, maar vanuit ‘wereldoriënterend’ onderwijs Niet door het volgen van handboeken, maar via verschillende methodes of invalshoeken

Invalshoek 1: Probleemgericht projectonderwijs Pedagogisch-didactische benaderingswijze waarbinnen vragen, interesses, problemen van de kinderen over natuur, mens, maatschappij, ruimte, tijd en technologie worden aangepakt Wereldoriëntatie via probleemgericht projectonderwijs is het centraal doel waarrond bijna alle andere doelen gekoppeld worden

Probleemgericht projectonderwijs: 2 periodes Projectperiode: leerlinggericht – ontdekkend impliciet leren - probleem - vanuit ervaringen en behoeftes - doelgericht - actief - levensecht - betekenisvol -contextgebonden - niet alle leerstofdomeinen komen aan bod (functioneel) – interactief - totale persoonlijkheidsvorming

Uitbouw van een project in de praktijk Product: musical - (scheur)kalender – quizavond – verkeersproef – theoretisch rijexamen - restaurant voor de ouders - stuk speelgoed – boek – krant – dropping - oriëntatietocht - milieudossier - Olympisch tornooi - toeristische rondleiding doorheen wijk/stad -voorstelling van gedichtenbundel op poëzieavond - groeikoffer tegen racisme - het behalen van een E.H.B.O.-brevet - verblijf in een Franstalig gastgezin – organisatie van Chinees nieuwjaar – tentoonstelling over de herfst – stripverhaal – modeshow - …

Fase 2: de inoefen- en uitbreidingsperiode Inoefen- en uitbreidingsperiode: sturend onderwijs - leerkrachtgericht – expliciet leren – Om leerstof te automatiseren, te memoriseren en in te oefenen Om de stap naar het abstracte niveau te nemen en los te komen van het concrete Om meer diepgang te bereiken (expliciteren, op een rijtje zetten, verbanden leggen,…) Om het cursorisch onderricht (bijv. tijdsindeling)

Grote diversiteit (etnisch, sociaal, gezinsvormen, beperkingen,…) Projecten vaak uit en in de wijk Keuze voor een volkswijk, keuze voor buurtgericht werken

Open school voor ouders Ouders als mede- opvoeders Kleinschaligheid - huiselijke inrichting

Coöperatief leren: 2 of 3 leeftijden Verschillende rechten en plichten Leefgroepen

Teamteaching

Praatrondes vanuit wat leeft bij de kinderen Leerlingenraad op 2 niveaus: leefgroep - school Kringgesprek, meeting

Actualiteit

Arbeidend in de wereld staan: samen leren, samen leven, elkaar helpen Respect voor elke taak: poetsen, boodschappen doen, afwassen… Huishoudelijk werk

Cultuur- of levensbeschouwing Beleving van verschillende (religieuze) feesten Omgaan met verschillende levenshoudingen en opvattingen Individuatie versus lidmaatschap Waarden: verbondenheid, gemeenschapsgevoel, samenhorigheid, solidariteit, respect, niet- dogmatische houding,…

8u40-show: kind in de kijker

MOS en gezondheidsbeleid

Ouderparticipatie

Brede School: vrijetijdsbesteding, aanpak wijkproblemen, samenwerking met organisaties…

Breng de buitenwereld binnen, breng de binnenwereld buiten Aanbod, mogelijkheden buiten de schooldeur Benut talenten, beroep, connecties van ouders Zet sterktes, verscheidenheid van het team in Breng de actualiteit binnen via tijdschrift, Wablieft, jeugdjournaal, zelfgekozen krantenartikelen Maak buitenschoolse activiteiten bekend Werk aan de uitbouw van een documentatiecentrum Schakel ICT/multimedia in Maak gebruik van de faciliteiten voor leerkrachten (stadsbibliotheek)

Evaluatie van de schoolwerking Evaluatie van de kinderen via LVS, eigen toetsen, methodegebonden toetsen, paralleltoetsen of toetsen van de koepel, observaties, werkstukken, quiz, logboek, evaluatierondes, presentaties,… Evaluatie van de onderwijskwaliteit via het outputdossier (secundair) Evaluatie van de leefgroep- en de schoolwerking via schoolmeeting, leefgroepvergadering, tevredenheidsmeting, kijkwijzers, schooldoorlichting

Einde