WO en Nederlands een succesvolle combinatie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Eindwerk zesde jaar.
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
WELKOM.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop evalueren Dcp
Netwerk leraren Nederlands eerste graad B-stroom 28 april 2015 Riet De Vos en Peter Van Damme.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Informatieve bijeenkomst
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Wat is coöperatief leren?
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Mijn visie op onderwijs
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Doubleren.
Scholengemeenschap de Speling Genk
Doubleren.
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

WO en Nederlands een succesvolle combinatie? Nanda Dreesen en Sabine Vanheeswijck Stedelijke basisschool ’t Klavertjevier Brussel WO en Nederlands een succesvolle combinatie?

WO en Nederlands een succesvolle combinatie? Realisatie KlavertjeVier Brussel Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Onze school Onze leerlingen wonen in de buurt van het Noordstation in Brussel zijn anderstalig en komen uit kansarme gezinnen spreken Nederlands als 3de taal (vaak enkel op school) komen naar onze school na inschrijvingsprocedure hebben ouders die overwegend laag opgeleid zijn hebben soms ouders die analfabeet zijn krijgen weinig kansen en stimulansen vanuit hun eigen context Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Project beleidsvoerend vermogen BHG Begeleiding op maat van de school vanaf 2009 door OVSG Doelstelling: Verhogen van het leerrendement van elk kind door het verhogen van de beleidskracht van de school Inhoudelijke focus: Thematisch werken in het kleuter- en het lager onderwijs Werkwijze: schooloverstijgende intervisiegroepen (directies, zorgcoördinatoren, leraren) en intensieve schoolspecifieke begeleiding Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Beleidsvoerend vermogen Rol van de directeur Ontwikkelen van ‘de professionele school’: doelgerichte visie wereldoriëntatie/Nederlands, grenzen bewaken (één schoolprioriteit grondig uitwerken en implementeren), vernieuwingen introduceren (via kernteam), reflectief vermogen bij alle teamleden verhogen De ‘professionele directeur’: stijl van leidinggeven (organiserend / begeleidend leiderschap), sterk gericht op het verbeteren van leerkrachtvaardigheden, coachen en opvolgen tot op de klasvloer De ‘professionele leraren’: samenwerking tussen leerkrachten stimuleren (formele werkvergaderingen parallelcollega’s – ondersteuning door gokleraar en zorgcoördinator), vorming en begeleiding vanuit pedagogische begeleidingsdienst, participatieve besluitvorming (personeelsvergaderingen) Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Wereldoriëntatie in de praktijk Kiezen van de doelen Brainstorm in team Uitwerken van het thema → Instap → Uitwerking → Afsluitmoment → Verwerking → Evaluatie → Reflectie Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Kiezen van de doelen Eindtermen Leerplandoelen Planningsdocument wereldoriëntatie (leerplandoelen) Themaspin Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Instapmoment prikkeling van de leerlingen voorkennis activeren koppeling aan uitstap (bijvoorbeeld museumbezoek) Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Uitwerking focus op ontdekkende en onderzoekende activiteiten gebruik van bronnenmateriaal koppeling aan andere leergebieden zoals Nederlands, muzische vorming, wiskunde verhoogde aandacht voor de leergebiedoverschrijdende eindtermen leren leren, ICT, sociale vaardigheden Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Climmig werken Positief klasklimaat: ‘iedereen kan iets, niemand kan alles’ Werken met heterogene groepen  talenten en attitudes Duidelijke opdrachtenkaarten Voldoende bronnenmateriaal Taakverdeling binnen de groep die wisselt De leerkracht als coach Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Gebruik van opdrachtenkaarten Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Werken aan sociale vaardigheden ‘Climmig’ werken = Werken aan sociale vaardigheden Als de groep goed samenwerkt = puzzelstuk Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel De leerlingen zelf aan het werk Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Na elk groepswerk een moment van zelfevaluatie - wat gaat er goed - wat gaat er minder goed - welke doelen zijn (niet) bereikt - waar ga ik volgende keer aan werken een moment van groepsevaluatie - wat ging er goed in de groep - wat ging er minder goed in de groep - waar gaan we volgende keer aan werken - hebben we een puzzelstuk verdiend Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Nederlands in WO Creëren van een rijke taalomgeving Systematische impliciete en expliciete aandacht voor woordenschat Keuze van de functionele woordenschat Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Expliciet woordenschatonderwijs VOORBEWERKEN SEMANTISEREN CONSOLIDEREN CONTROLEREN Motiveren, netwerk openen Betekenis geven: uitbeelden, uitleggen, uitbreiden, … Inoefenen, “7 keer” herhalen Woorden gekend? Nagaan door uitlokken Bron: Viertaktstrategie van Marianne Verhallen

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Aanbieden van woorden tijdens thematisch werken (voorbewerken & semantiseren): - Groepswerk/ climmig werken WO - Leesteksten (leesstrategieën) - Luisteroefeningen - Leesateliers (al spelend lezen) - TL flitskaarten, PowerPoint met of zonder geluid MUVO of Wiskunde Gebruik van ICT Uitleggen en visualiseren van de woorden (semantiseren): thematafel Opbouwen van een woordweb en/of woordparachute en/of woordenmuur (semantiseren) Herhaling van de woorden doorheen het thema en vastzetten van de woordenschat (consolideren): in de onderbouw onder andere via spelletjes tijdens hoekenwerk Woorden gekend? (controleren) Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Afsluitmoment zoek steeds een originele afsluiter nodig de ouders uit laat de kinderen hun kennis delen: voorstelling Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Verwerkingstijd meegeven van de verwachte doelen maken van een mindmap oefenen met bronnenmateriaal inoefenen van de leerstof aan de hand van mindmap tijd om vragen te stellen Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Evaluatie Evalueren van de geselecteerde leerplandoelen: toetsen van specifieke kennis en/of bepaalde vaardigheden observeren of kinderen praktische vaardigheden en attitudes verworven hebben binnen WO willen we de zelfevaluatie van het kind benadrukken (zelfevaluatie geeft immers de mogelijkheid aan kinderen om eigen gedrag, inzichten, vaardigheden of interesses bij te sturen of te vervolmaken) Bij het evalueren van leerlingen gaat de leraar dus: informatie verzamelen via toetsen, observatie en gesprekken; een beoordeling uitspreken; beslissingen nemen (bijvoorbeeld verder inoefenen, bijsturen van werking, kiezen voor een andere werkvorm) Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel

Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel Reflectiemoment - hebben de leerlingen de beoogde doelstellingen bereikt wat ging goed tijdens de evaluatie wat ging minder goed tijdens de evaluatie waar ga ik volgende keer als leerkracht meer aandacht aan besteden - aanpassen van het thema Praktijkvoorstelling WO Klavertje Vier Brussel