Infosessie Generieke Proeven voor deelnemers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Onze kernwaarden.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Van uitleggen leer je het meest
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Geletterdheid….. Wat is dat?
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Organisatiecultuur.
6 pijlers van de code in beeld
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Wat willen we vandaag doen?
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Competentieprofielen
Heeft u het vermogen om met uw vermogen om te kunnen gaan? Jaap Koelewijn Mei/juni 2014.
Workshop “Beoordelen”
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Visie & Strategie.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
SECURITY Opdracht Diefstal van een digitaal personeelsdossier.
Visie & Strategie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Nike Supply Chain Management
Workshop evalueren Dcp
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Waarden & organisatiecultuur
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB zeven stappen naar succes
Integriteit Dilemmatraining.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Nee Zeggen!.
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Werken in een arbeidsorganisatie
Zichtbaarheid Creëren
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Infosessie Generieke Proeven voor deelnemers Agentschap…..

Verloop van de sessie Het examen Waardegerichte competenties

Algemeen kader Nieuwe ambtenaar is gericht op verandering, verbetering service voor de burger /flexsecurity : niet je hele loopbaan dezelfde job Examens staan nu dichter bij het leven- zoals- het- is -op -de –werkplek Selectie gebeurt op waardegebonden competenties, competenties nauwgezetheid en planning Aangezien de meesten onder u hier al een tijd werken veronderstellen we dat u de competenties hebt om in deze proef te slagen Niet-geslaagden krijgen tweede kans.

Generieke proef Het gaat slechts om een eerste generieke proef van een wervingsexamen Ook mensen van buiten de Vlaamse overheid kunnen meedoen (RvS) Als u geslaagd bent in de eerste proef , bent u dus nog niet statutair geworden . Daarvoor moeten namelijk nog twee bijkomende voorwaarden vervuld zijn : Er moeten vacatures zijn waarop u kan solliciteren u moet slagen in een tweede, functiespecifieke proef die toegang geeft tot deze functie

Hoe verloopt het examen ? case via beeldmateriaal, geluid en documenten Op basis van dit materiaal moet je de vragen oplossen die je worden gesteld Het gaat om Multiple-choicevragen : kant-en-klare vragen waartussen je het juiste antwoord moet kiezen Computergestuurde afname of afname op papier.

Competenties Wat zijn dat ?

Definitie Uw competenties zijn uw eigen talenten om kennis (theoretische en praktische kennis), vaardigheden (het doen) en attitudes (op de juiste manier) in uw werk, en het leven in het algemeen toe te passen,met een goed resultaat als gevolg. (Naar www.serv.be)

eigenschappen Een competentie is: Meetbaar Herkenbaar en te zien in het gedrag Ontwikkelbaar Om competenties te kunnen observeren en meten, zijn ze uitgedrukt in gedragstermen.

Competentiewoordenboek van de Vlaamse Overheid Elke competentie heeft een definitie Daaronder staan 3 of 4 niveaus Bij elk niveau staan voorbeelden van gedrag

Voorbeeld : klantgerichtheid Niveau 1 Reageert vriendelijk, adequaat en correct op voor de hand liggende vragen van klanten Helpt klanten op een vriendelijke en adequate wijze voort Blijft beleefd bij klachten Onderneemt concrete acties om de problemen en klachten van klanten op te lossen Verleent een correcte service aan alle klanten, ongeacht hun afkomst, geslacht, handicap enz. (bv. houdt de wachttijd voor een klant minimaal, voert stipt uit wat werd vastgelegd, levert duidelijke producten af, neemt een lagedrempelhouding aan, is beschikbaar en bereikbaar) Stelt zich hulpvaardig op Reageert snel en gepast op vragen van klanten Kiest een aangepaste aanpak gezien de mogelijkheden en beperkingen van de klant (bv. kinderen, bejaarden, zieken)

Waarom aan uw competenties werken ? Competenties ontwikkelen vergroot uw kansen en uw inzetbaarheid Als uw taak wegvalt kan u een andere taak opnemen U vergroot uw keuzemogelijkheden als u eens iets anders wil doen U wint aan respect bij collega’s Deelname aan examens met succes U draagt bij tot de professionaliteit van de overheid

Wat is een waardegebonden competentie ? Elke organisatie heeft een missie, een strategie en waarden die haar activiteiten sturen, ook de Vlaamse overheid. Van daar uit komen de waardegebonden competenties voort Het gaat hier om Betrouwbaarheid, Klantgerichtheid, Voortdurend Verbeteren en Samenwerken

Missie MISSIE : Om aan onze klanten (burgers, bedrijven, de Vlaamse Regering, andere organisaties …) betrouwbare diensten te verlenen, werken we samen en verbeteren we voortdurend onze kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie

Voortdurend verbeteren Voortdurend verbeteren is … Bereid zijn zelf te veranderen Bereid zijn manier van werken te veranderen Bereid zijn om bij te leren Voorbeelden van gedrag Nieuwe afspraken toepassen in de praktijk Uitleg vragen als iets niet duidelijk is Mee nadenken over oplossingen van werkproblemen

Hoe hieraan werken ? Cursus niet altijd nodig Een kwestie van ogen en oren open te houden, te oefenen, te proberen. Taken, situaties Een nieuwe taak opnemen Een andere rol opnemen : bvb een nieuwe collega wegwijs maken op de werkplek. Een nieuwe procedure volgen Een verandering in de wetgeving toepassen in uw taak Een nieuwe chef : nieuwe bazen , nieuwe wetten… Ploeg : planning van ontwikkingsgerichte doelstellingen Perspectiefgesprek : waar wil ik naartoe ?

Klantgerichtheid Klantgerichtheid is… Bewust zijn van het algemeen belang dat je als ambtenaar moet dienen (de klant heeft niet altijd gelijk) Bewust zijn van behoeften van klanten (weten welke diensten de klanten van je kunnen verwachten, en welke niet) De twee zaken kunnen combineren in je omgang met interne en externe klanten (vriendelijk blijven, ook al moet je een negatieve boodschap brengen) Voorbeelden van klantgericht gedrag : Beleefd blijven als een klant boos is Acties ondernemen om problemen van klanten op te lossen Reactie aanpassen aan soort klant : jongere, bejaarde persoon met een handicap

Hoe hieraan werken ? Niet altijd cursus nodig ! Het is een kwestie van ogen en oren open te houden, te oefenen, te proberen. Taken waarbij de competentie “klantvriendelijkheid” aanbod komt zijn : Klachten behandelen Onthaal verzorgen van klanten Brieven opstellen Telefoonpermanentie opnemen Op bezoek gaan bij klanten

samenwerking Samen-werken is …. Werken naar een gezamenlijk resultaat Werken voor het algemeen belang, niet vanuit persoonlijk belang, Voorbeelden Rekening houden met mening van anderen Informatie doorgeven Respect voor iedereen, ook voor mensen met een handicap, mensen van allochtone afkomst

Hoe hieraan werken ? Niet altijd cursus nodig ! Taken waarbij de competentie aanbod komt zijn : Vergaderen Afspreken Werkplek delen : wie zit bij het raam ? Wie aan de deur ? Samen werken aan een opdracht Met hetzelfde materiaal werken, opruimen, uptodate houden Samenwerking tussen binnen- en buitendienst, Uurroosters : Verlof en permanentie afspreken Werkverdeling : Teveel werk voor de ene, te weinig voor de andere Werkafspraken : de kwaliteit van uw werk heeft gevolgen voor dat van anderen, en omgekeerd natuurlijk. Je collega heeft gegevens van jou nodig om haar werk te doen.

betrouwbaarheid Betrouwbaarheid is correct handelen afspraken nakomen verantwoordelijkheid opnemen voorbeelden : respectvol omgaan met klanten,collega’s en chefs fouten toegeven en rechtzetten discreet omgaan met vertrouwelijke informatie in een crisissituatie zelf initiatief nemen

Hoe hieraan werken ? Niet altijd cursus nodig ! Taken waarbij de competentie aanbod komt zijn : Iemand maakt kopies voor eigen gebruik, u ziet dat, wat doet u ? Ontvangen van (nieuwjaars)geschenken : wat zijn de afspraken ? Omgaan met vertrouwelijke informatie : waar bewaart u die ? met wie spreek je erover, met wie niet ? Thuiswerken : werkt u even hard thuis als op het werk ? Fouten maken: probeer open te zijn over het maken van fouten, verberg ze niet maar bespreek ze met collega’s én chef. Personeelszaken vergen discretie